چگونگی مراقبت و رسیدگی به تاول‌های آفتاب سوختگی

95

1399/4/5

12:50


تاول های ناشی از آفتاب سوختگی زمانی شکل می گیرند که پوست چنان ملتهب شده باشد که ارتباطات بین سلول های پوست مختل شود.

چگونگی مراقبت و رسیدگی به تاول‌های آفتاب سوختگی

به گزارش بهداشت نیوز، یک آفتاب سوختگی به خودی خود می تواند ناخوشایند باشد، اما در موارد شدید که شکل گیری تاول روی پوست را به همراه دارد، این شرایط می تواند هرچه بیشتر آزاردهنده شود.

چگونگی رسیدگی امن به تاول‌های آفتاب سوختگی
به گفته آکادمی بیماری های پوستی آمریکا، بروز تاول روی پوست نشانه سوختگی درجه دو است، از این رو، درمان ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته اهمیت دارد.

تاول های ناشی از آفتاب سوختگی زمانی شکل می گیرند که پوست چنان ملتهب شده باشد که ارتباطات بین سلول های پوست مختل شود. این به شکافتگی پوست منجر شده که در نهایت با مایع پر شده و تاول شکل می گیرد.

این تاول ها نه از نظر ظاهری و نه احساسی که در فرد ایجاد می کنند، خوب نیستند، به ویژه آن که تا پیش از این نیز با قرمزی، درد، تورم و حتی پوسته پوسته شدن پوست مواجه بوده اید. افزون بر این، تاول ها نشانه ای از آسیب چشمگیر وارده به پوست هستند. به گفته بنیاد سرطان پوست آمریکا، تنها شکل گیری یک تاول ناشی از آفتاب سوختگی در کودکی یا نوجوانی می تواند احتمال ابتلا به ملانوما، مرگبارترین شکل سرطان پوست، در ادامه زندگی فرد را بیش از دو برابر افزایش دهد. 

آیا باید یک تاول ناشی از آفتاب سوختگی را بترکانید؟
در شرایطی که ممکن است برای ترکاندن تاول های ناشی از آفتاب سوختگی وسوسه شوید، اما این به هیچ عنوان ایده خوبی محسوب نمی شود. تاول ها برای کمک به بهبود پوست شکل گرفته و از شما در برابر عفونت محافظت می کنند، از این رو، ترکاندن آنها می تواند شما را در معرض خطر اختلال در روند بهبودی و ابتلا به عفونت قرار دهد.

این به معنای آن است که هرگز نباید یک تاول ناشی از آفتاب سوختگی را بترکانید، حتی اگر برای این کار بسیار وسوسه شده باشید. این فرصت باید به تاول ها داده شود تا به خودی خود تخلیه شده و از بین بروند.

چگونگی درمان بی خطر تاول های ناشی از آفتاب سوختگی
بهبود تاول های ناشی از آفتاب سوختگی می تواند به دو هفته زمان نیاز داشته باشد، اما برای رسیدگی بهتر می توانید چند اقدام زیر را مد نظر قرار دهید:
نوشیدن زیاد آب
زمانی که با آفتاب سوختگی مواجه هستید، بدن آب را از دیگر قسمت های خود به سمت پوست هدایت می کند. از این رو، نوشیدن زیاد آب می تواند از این روند پشتیبانی کرده و همچنین از کم آب شدن بدن پیشگیری کند.

پوشاندن تاول ها
اگر تعداد تاول ها اندک است می توانید از بانداژ استفاده کنید تا از آسیب دیدگی تصادفی آنها پیشگیری شود. در بیشتر موارد، تاول ها به خودی خود بهبود می یابند. همچنین، زمانی که در فضای آزاد قرار دارید پوشاندن بخش تحت تاثیر قرار گرفته پوست توصیه می شود. از پوشاک تهیه شده از پارچه هایی با بافت متراکم مانند پارچه های پنبه ای نرم برای محافظت و راحتی حداکثری استفاده کنید.

سرد نگه داشتن موضع
استفاده از کمپرس سرد روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. شما می توانید از مقداری یخ که در حوله یا پارچه پیچیده شده است برای این کار استفاده کنید.

مرطوب نگه داشتن پوست
پوشیده نگه داشتن تاول های ناشی از آفتاب سوختگی اهمیت دارد، اما باید به پوست اطراف ناحیه سوختگی نیز رسیدگی کنید. از دوش آب گرم پرهیز کنید و از صابون های ملایم و آبرسان برای شستشوی پوست استفاده کنید. پس از استحمام و زمانی که پوست همچنان مقداری مرطوب است می توانید از یک لوسیون بدن یا ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

استفاده از یک کرم استروئید
یک کرم استروئید موضعی مانند هیدروکورتیزون 1% می تواند به تسکین هر گونه خارش کمک کرده و التهاب را زیر کنترل نگه دارد.

مصرف داروهای مسکن در صورت نیاز
استفاده از داروهای مسکن لزوما روند بهبودی تاول را تسریع نمی کند، اما اگر بسیار ناراحت هستید، مصرف داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن ممکن است به کاهش تورم، قرمزی و درد کمک کند.

نظارت دقیق در صورت ترکیدن تاول
اگر تاول ناشی از آفتاب سوختگی ترکید، موضع را به خوبی با یک صابون ملایم و آب تمیز کنید. سپس از پماد آنتی بیوتیک استفاده کرده و موضع را با یک گاز استریل یا بانداژ نچسب پوشش دهید. بر شرایط پوست نظارت دقیق داشته باشید و در صورت شکل گیری یک راش پوستی یا وخیم‌تر شدن وضعیت محل آفتاب سوختگی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

چگونگی پیشگیری از شکل‌گیری تاول ناشی از آفتاب سوختگی
زمانی که تاول ناشی از آفتاب سوختگی بهبود یافت، پوست شما ممکن است نسبت به آسیب پرتو فرابنفش حتی آسیب پذیرتر از گذشته باشد. استفاده منظم از محصولات ضد آفتاب تنها روش برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و تاول های دردناک ناشی از آن است.از یک محصول ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید. استفاده از لوسیون ها و کرم ها نسبت به استیک ها یا اسپری ها راحت‌تر است.

هر دو ساعت یک بار یا پس از شنا یا تعریق زیاد استفاده از محصول ضد آفتاب را تجدید کنید. هنگام شنا یا تعریق زیاد می توانید از نمونه های ضد آب محصولات ضد آفتاب استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو