آموزش خرد کردن پیاز بدون اشک ریختن

آموزش خرد کردن پیاز بدون اشک ریختن


منبع: آرگا

250

1399/4/6

01:34


در زمان خرد کردن پیاز آنزیمی از آن رها می شود که باعث ایجاد سوزش و جاری شدن اشک می شود. روش های مختلفی برای کاهش و از بین بردن اشک در زمان خرد کردن پیاز وجود دارد که از جمله آنها استفاده از چاقوی تیز، منجمد کردن پیاز، قرار دادن پیاز در آب، استفاده از عینک شنا یا عینک های پزشکی، استفاده از شمع و … می باشد.

یکی از کارهایی که خانم ها در طول روز حتما یکبار با آن سرو کار دارند خرد کردن پیاز است. پیاز یک ماده غذایی اصلی در اغلب غذاهاست. وقتی ریشه های پیاز را می برید و شروع به ریز کردن آن می کنید آنزیمی از آن رها می شود که این آنزیم در لایه های مختلف پیاز گاز تولید کرده و وقتی که این گاز با آب پیاز ترکیب می شود باعث تولید نوعی اسید می گردد و نتیجه آن اشک ریختن شما در زمان ریز کردن آن است. در این مطلب به آموزش روش هایی برای ریز کردن پیاز بدون ریختن اشک می پردازیم همراه ما باشید.

نحوه خرد کردن پیاز بدون اشک

پیاز یک طعم دهنده عالی و بی نظیر به غذاست که از چند لایه بیرونی (پوست)، لایه های درونی ( لایه های سفید و آبدار که خورده می شوند) و انتهای پیاز یا همان ریشه پیاز تشکیل شده است. پیاز ارزش غذایی بالایی داشته و شامل قند ها، انواع ویتامین، مواد معدنی از جمله کلسیم، پتاسیم و فسفر است. یکی از قدیمی ترین سبزی جات  پیاز بوده که از همان ابتدا خرد کردن پیاز به خصوص اگر تند باشد با ریزش اشک همراه بوده است. گریه کردن در زمان ریز کردن پیاز کاملا طبیعی ولی کاملا آزار دهنده است. در ادامه روش هایی را آموزش می دهیم تا بتوانید بدون ریزش اشک و گریه کردن پیاز را به راحتی ریز نمایید.

روش های ریز کردن پیاز

استفاده از یک چاقو کاملا تیز

آنزیم های پیاز در زمان قطعه قطعه شدن و یا شکسته شدن سلول های پیاز رها می شوند. به همین جهت کمک گرفتن از یک چاقوی تیز به جای رنده یا له کردن آن سبب می شود تا آنزیم ها به میزان کمتری آزاد شده و کنترل بیشتری در ریختن اشک داشته باشید. استفاده از چاقوی تیز همچنین سرعت کار را بالا می برد.

خرد کردن پیاز بدون ریزش اشک

خرد کردن پیاز در زیر آب

ریز کردن پیاز در زیر آب و یا در ظرفی حاوی آب روشی مناسب برای جلوگیری از ایجاد اشک است. ولی این روش به دلیل از هم پاشیدن تکه های پیاز در آب کمی مشکل است. پس برای از هم پاشیدن آن تکه های پیاز را کنار هم قرار دهید و سپس آنها را خرد نمایید.

منجمد کردن پیاز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در فریزر

از روش های دیگر برای کاهش اشک چشم در زمان ریز کردن پیاز قرار دادن آن قبل از استفاده در فریزر است. پیاز را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در فریزر قرار دهید بعد اقدام به خرد کردن آن نمایید. سرد شدن پیاز سبب کاهش در آزاد شدن آنزیم ها شده و همچنین طعم پیاز را عوض نخواهد کرد. بجای فریزر می توان پیاز را در یخچال نیز برای مدت بیشتری (۲۰ دقیقه) قرار داد ولی توجه داشته باشید پیاز را کنار سیب یا سیب زمینی قرار ندهید چون ایجاد بوی بدی در یخچال خواهد کرد.

خرد نمودن پیاز بدون ریزش اشک

خرد کردن پیاز در نزدیکی بخار آب

روش دیگر برای جلوگیری از ریزش اشک در هنگام ریز کردن پیاز، انجام این کار در کنار قابلمه یا کتری آب داغ است. گاز حاصل شده از پیاز با بخار آب ترکیب شده و آن را جذب می کند و باعث از بین رفتن اثر آن خواهد شد.

قرار دادن یک تکه نان در دهان

روش بعدی گذاشتن یک تکه نان در دهان است. طبق گفته بسیاری از افراد جویدن به خصوص جویدن یک تکه نان در زمان ریز کردن پیاز برای جلوگیری از ریزش اشک مفید است. برای این کار مقداری نان را بجوید یا تکه ای از آن را بیرون از دهان نگه دارید. ایجاد بزاق در دهان باعث جلوگیری از اشک ریختن خواهد شد.

خیس کردن پیاز در آب

قبل از استفاده از پیاز برای جلوگیری از اشک ریختن پیاز را درون آب قرار داده و خیس نمایید. آنزیم های موجود در پیاز به خاطر آب تغییر پیدا می کند. البته این کار ممکن است مقداری از طعم و عطر پیاز کم کند و همچنین باعث لغزندگی پیاز می شود و ریز کردن را کمی سخت می کند. اگر داشتن طعم کم در پیاز برایتان مشکلی ندارد از این روش استفاده کنید.

جلوگیری از ریزش اشک در زمان خرد نمودن پیاز

نفس کشیدن از طریق دهان

نفس کشیدن از راه دهان در زمان خرد کردن پیاز باعث می شود تا گاز حاصله به سمت زبان مرطوب شما هدایت شده و سبب حرکت گاز از روی زبان می شود. این عمل باعث بسته شدن مجرای اشکی شده و در نهایت اشکی نخواهید داشت. تنفس از راه بینی باعث تحریک عصب بویایی شده و خیلی سریع اشک جاری خواهد شد.

از نوک چاقو برای برش استفاده نکنید

به خاطر اینکه داخل پیاز حلقه ای است استفاده کردن ار بدنه چاقو در عوض نوک آن از پاشیدن آب پیاز به طرف چشم جلوگیری می نماید. البته جریان هوا و سمت وزش باد نیز در این مورد تاثیر گذار است پس به وزش باد توجه کنید همچنین می توانید از پنکه برای این کار کمک بگیرید.

انواع روش ریز کردن پیاز

در زمان ریز کردن پیاز سوت بزنید

سوت زدن هنگام ریز کردن پیاز در اطراف دهان و در جلوی صورت شما جریان هوا به وجود می آورد و باعث می شود تا گاز پیاز به چشم شما نرسد و از اشک ریختن جلوگیری می کند.

استفاده از عینک ایمنی یا ماسک

در صورت داشتن عینک شنا یا عینک های ایمنی مخصوص پزشکان  از آنها کمک بگیرید عینک مورد استفاده باید کیپ چشمان شما باشد تا هیچ گونه هوا و آنزیمی به داخل آن نفوذ نکند. در این صورت می تواند به راحتی و بدون اشک ریختن پیاز هایتان را ریز نمایید.

ریز کردن پیاز بدون ریختن اشک

استفاده از یک محلول اسیدی

استفاده از یک محلول اسیدی یا یونی آنزیم های پیاز را تغییر می دهد. برای این کار چند نمونه راهکار خانگی را به شما پیشنهاد می دهیم:

  • سرکه: مقداری سرکه بر روی تخته مخصوص خرد کردن تان بریزید و بعد پیاز ها را بر روی آن ریز نمایید.
  • محلول آب نمک: پیاز ها را در آب نمک خیس نمایید. این محلول یونیک آنزیم های موجود در پیاز را غیر فعال کرده و باعث جلوگیری از اشک ریختن می شود. البته این عمل کمی طعم پیاز را تغییر می دهد.
  • شمع: پیش از اینکه بخواهید پیاز ها را ریز کنید شمعی را در کنار خود روشن نمایید. این کار باعش می شود تا گاز پیاز به سمت شمع برود. البته برخی معتقدند این عمل تنها بوی پیاز را از بین خواهد برد.

خرد کردن پیاز بدون گریه با روش های مختلف

استفاده از لنز

استفاده کردن از لنز مانعی بین چشمان شما و گاز های رها شده ی پیاز ایجاد می کند و شما بدون مشکل می توانید پیاز خود را خرد نمایید. استفاده از لنز بهتر از عینک است.

خرد نمودن پیاز بدون گریه

در کنار هود، هواکش و یا پنجره پیاز را ریز نمایید

در روش دیگر می توان قطعه قطعه کردن پیاز را در کنار پنجره، هود و یا هواکش انجام داد. این کار باعث دور شدن گاز پیاز از شما خواهد شد. همچنین خرد کردن پیاز در هوای آزاد علاوه بر لذت بخش بودن باعث جلوگیری از ریزش اشک خواهد شد.

جدا نمودن ریشه از مرکز پیاز

ریشه پیاز یعنی ناحیه پایینی پیاز ناحیه ای است که باعث ریزش اشک می شود چون تمام گوگرد پیاز در ریشه آن است و با برش در این قسمت گوگرد آزاد شده و با آب چشم ترکیب می شود در نتیجه تولید اسید سولفوریک می نماید و سوزش چشم را به همراه دارد. برای جلوگیری از این کار ریشه و مرکز پیاز را به شکل یک مخروط جدا کرده و سپس اقدام به ریز کردن آن نمایید.

روش های مختلف برای جلوگیری از اشک ریختن در زمان خرد نمودن پیاز

جویدن آدامس

جویدن آدامس در زمان خرد کردن پیاز روش خوبی برای جلوگیری از اشک چشم است. همراه با ریز کردن پیاز آدامس بجوید و تا پایان کار جویدن را نیز ادامه دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو