کرونا به زودی پایان نمی‌یابد

منبع: برترین ها

83

1399/4/6

10:58


رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: برخی مردم با کم شدن تعداد بیماران بستری یا کاهش محدودیت‌ها تصور می‌کنند که بیماری کرونا پایان یافته و می‌توانند زندگی عادی خود را دنبال کنند که این پندار اشتباه است.

خبرگزاری ایرنا: رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: برخی مردم با کم شدن تعداد بیماران بستری یا کاهش محدودیت‌ها تصور می‌کنند که بیماری کرونا پایان یافته و می‌توانند زندگی عادی خود را دنبال کنند که این پندار اشتباه است.

دکتر سید محمد جزایری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: مردم باید بدانند که به زودی نمی توانند زندگی عادی خود را آغاز کنند و همچنان باید توصیه های بهداشت فردی مانند فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن و شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون را به طور جدی رعایت کنند.

وی افزود: هرچند برخی کشورها مانند نیوزیلند ادعای پیروزی بر ویروس کرونا کردند و به همین دلیل فاصله گذاری اجتماعی را کاهش دادند اما درست بودن این موضوع در آینده مشخص می شود.

این ویروس شناس پزشکی خاطرنشان کرد: مشابه چنین ادعاهایی حتی از چین و کره جنوبی هم شنیده بودیم ولی گذشت زمان ثابت کرد که تحلیل های آنها چندان دقیق نبوده است بنابراین از شنیدن برگزاری جشن پیروزی بر کرونا در نیوزیلند ذوق زده نمی شویم و در آینده نه چندان دور مشخص می شود که آیا آنان تصمیم درست اتخاذ کرده اند.

جزایری تاکید کرد: به اعتقاد من این موضوع با واقعیت ویروس منطبق نیست و همچنان باید بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی به دقت رعایت شود.

وی با یادآوری این که کشور سوئد از ابتدا معتقد به اعمال فاصله گذاری اجتماعی نبود، گفت: دولتمردان این کشور به دلایل سردی هوا و بالا بودن افراد مسن و در نتیجه بالا بودن افسردگی، معتقد بودند فاصله گذاری اجتماعی به تشدید این موضوع می انجامد و اعتقادی به رعایت آن نداشتند.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران ادامه داد: دولتمردان این کشور با محاسبه هزینه فایده، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکردند اما در حال حاضر دچار آمار بالای فوتی شدند و به همین دلیل مسوولان این کشور زیر فشار سنگین افکار عمومی هستند و مغز متفکر این ایده هم که فردی غیر سیاسی و از زمره دانشمندان در علم همه گیر شناسی بود از مردم عذرخواهی کرده است.

کرونا در هوای گرم از بین نمی رود

جزایری تاکید کرد: هرچند افزایش میزان رطوبت و بالا رفتن درجه حرارت سبب کاهش فعالیت ویروس می شود اما بررسی ها نشان داده که کووید ۱۹ در هوای گرم از بین نمی رود و فقط میزان سرایت بیماری قدری کاهش پیدا می کند.

وی افزود: ویروس در این شرایط همچنان وجود دارد ولی قدرت سرایت آن کاهش پیدا می کند. این موضوع به معنی وجود نداشتن ویروس نبوده و در نتیجه نمی توان ادعا کرد که این بیماری در فصل تابستان یا در مناطق گرمسیر وجود ندارد.

وی ادامه داد: مردم از مدت ها قبل منتظر هوای گرم برای کاهش انتشار بیماری کرونا بودند، این باور بر مبنای خبرهای منتشره در مورد احتمال از بین رفتن ویروس کرونا در تابستان انجام شده است.

این ویروس شناس ادامه داد: مردم اگر در فصل تابستان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند و رفتارهای قبل از شیوع بیماری کرونا را داشته باشند به احتمال زیاد بیشتر در معرض ابتلا بیماری قرار می گیرند و تعداد افراد بیمار بیشتر می شود.

جزایری گفت: اگر رفتارهایی مانند دست دادن، رفت و آمد خانوادگی، حضور در مکان های عمومی و برگزاری مجالس غزا و عروسی ادامه یابند، زنجیره انتشار بیماری قطع نخواهد شد.

وی افزود: در استان های جنوبی کشور که درجه هوا بالا است مانند هرمزگان و خوزستان این ویروس همچنان در حال انتشار است، در حالی که بنابه اعتقاد برخی درجه حرارت در این مناطق بالا است، این موضوع نباید اتفاق می افتاد اما در آن هوای گرم، ویروس همچنان وجود دارد.

مردم در مکان های عمومی ماسک بزنند

وی به مردم توصیه کرد که تا زمانی که کار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند و در هر مکانی که حضور دارند نکات بهداشت فردی رعایت کنند و در مکان های عمومی حتما ماسک بزنند.

این ویروس شناس پزشکی افزود: هرچند محدودیت ها کاهش یافته اما شرایط عادی نشده است. امکان تردد مردم با ناوگان حمل و نقل عمومی مانند مترو فراهم شده اما نحوه رفتار مردم نباید مانند قبل از کرونا باشد.

جزایری با یادآوری این که مردم کمتر توصیه های بهداشت فردی را رعایت می کند، گفت: بسیاری از کشورها، توصیه های بهداشتی را رعایت می کنند اما ما چندان توجهی به این موضوع نداریم.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران تصریح کرد: مردم باید بهداشت فردی را رعایت کنند تا کمتر دچار آسیب های ناشی از این بیماری شوند بنابراین به آنان توصیه می شود که این موارد را به شدت رعایت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو