با دویدن منظم از مهم‌ترین علت نابینایی پیشگیری کنید

66

1399/4/6

13:19


ورزش منظم، فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان را افزایش می‌دهد و این افزایش فعالیت، به کاهش خطر عفونت و التهاب در چشم می‌انجامد.

با دویدن منظم از مهم‌ترین علت نابینایی پیشگیری کنید

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در شماره اخیر نشریه بین المللی بیماری‌های چشم منتشر شد دویدن منظم، خطر ابتلاء به آب مروارید را کاهش می‌دهد.ورزش منظم، با تقویت دفاع آنتی اکسیدانی بدن در برابر تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد، از عدسی چشم مراقبت می‌کند به نحوی که یک ساعت دویدن در روز، به طور منظم، خطر کاتاراکت را تا ۲ درصد کاهش می‌دهد.

بر اساس این مطالعه که بر روی ۱۷۰ هزار نفر انجام گرفت هر قدر فعال‌تر باشید کمتر احتمال دارد به آب مروارید دچار شوید که یک بیماری مرتبط با افزایش سن است. کاتاراکت، کدر شدن عدسی چشم است که با پیری بروز می‌کند.

۹۵ درصد از موارد کاتاراکت با پیری مرتبط اند و به طور معمول در سنین پس از ۴۰ سالگی بروز می‌کنند. با اینکه مکانیزم دقیق این بیماری مشخص نیست، ولی آسیب سلول‌ها به دلیل فعالیت رادیکال‌های آزاد، مقاومت در برابر انسولین و افزایش چربی‌های بدن (کلسترول و تری گلیسرید) این خطر را افزایش می‌دهند.

محققان دانشگاه ژیان جیائوتونگ چین و دانشگاه ساوت استرالیای می‌گویند ورزش، تخریب اکسیداتیو را کاهش می‌دهد.
محققان دریافتند ورزش منظم همچون دویدن، دوچرخه سواری و پیاده روی احتمال ابتلاء به آب مروارید را دست کم ۱۰ درصد کاهش می‌دهند.
محققان می‌گویند ورزش منظم، فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان را افزایش می‌دهد و این افزایش فعالیت، به کاهش خطر عفونت و التهاب در چشم می‌انجامد. ورزش همچنین مقاومت به انسولین و سطوح چربی خون را کاهش می‌دهد و به این دو طریق، احتمال ابتلا به کاتاراکت را کم می‌کند.

دویدن اغلب بیرون از منزل انجام می‌گیرد و قرار گرفتن دراز مدت در برابر آفتاب، ممکن است خطر ابتلا به کاتاراکت را افزایش دهد؛ لذا توصیه می‌شود هنگام دویدن، از عینک‌های آفتابی صد در صد مقاوم در برابر پرتو‌های فرابنفش از نوع A و B استفاده شود.
بیماری آب مروارید یا کاتاراکت، مهم‌ترین علت نابینایی در آمریکا است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو