ردپای برجام در خطبه‌های نمازجمعه

منبع: برترین ها

64

1399/4/6

18:30


در سومین هفته برگزاری نماز عبادی-سیاسی جمعه در برخی از مراکز استانها،برخی از ائمه جمعه کشور با پرداختن به مسائل سیاسی روز، همچنان بر لزوم رعایت بهداشت در راه مقابله با ویروس کرونا تأکید کردند.

خبرآنلاین: در سومین هفته برگزاری نماز عبادی-سیاسی جمعه در برخی از مراکز استانها،برخی از ائمه جمعه کشور با پرداختن به مسائل سیاسی روز، همچنان بر لزوم رعایت بهداشت در راه مقابله با ویروس کرونا تأکید کردند.

 آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه اصفهان ضمن توصیه همگان به رعایت تقوای الهی و ترک معاصی، اظهار کرد: یکی از صفات ارزشمند و مهمی که در قرآن ۴۶ بار تکرار شده وفای به عهد است.

بنا به روایت ایسنا وی افزود: با کفار که همان آمریکا باشد پیمانی در برجام بسته شد که دیدیم چگونه پیمان شکنی کردند اما ایران اسلامی با وجود این دشمنی ها روز به روز قوی تر شد.

امام جمعه اصفهان گفت: امام صادق می فرمایند "سه چیز است که خداوند اجازه شکستن آن را نداده است. یکی امانتداری است که نباید خیانت در امانت کرد. دوم وفای به عهد در هر شرایطی است و حتی اگر کافران باشند نباید اگر پیمانی با آنان بستید بشکنید و سوم نیکی به پدر و مادر است حتی اگر کافر باشند".

طباطبایی نژاد ادامه داد: کسی که عهد و پیمان می شکند به تعبیر امیر مومنان دین ندارد و کسی که به عهد خود وفا نکند به خداوند ایمان ندارد. آن حضرت در نامه خود به مالک اشتر می فرمایند "همه انسان ها با هر دیدگاهی عهد و پیمان را بزرگ می شمارند و مومن در هیچ شرایطی عهد و پیمان را نمی شکند".

امام جمعه اصفهان گفت: از تمام پزشکان، پرستاران، دولت، ارتش و همه کسانی که برای دفع ویروس کرونا تلاش کردند تشکر می کنم. برخی از پزشکان و پرستاران در این راه به شهادت رسیدند. خیران نیز خدمات ارزنده ای را به مردم کردند.

طباطبایی نژاد افزود: گران شدن قیمت اجناس به این شکل جای تعجب دارد. باید راه چاره ای پیدا کنیم تا وقتی دلار گران می شود همه چیز گران نشود. مومن نباید کنترل کننده داشته باشد و مومنان خودشان گران فروشی نمی کنند و به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود نیست.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: مومنان در برهه کرونا کمک های زیادی کردند و در فروردین ۲۵ نفر را از زندان با پرداخت ۳ میلیارد تومان آزاد کردند. اما متاسفانه در کسب و کار برخی افراد حیله گری می کنند. دنیای کفر به دنبال همین است که مردم نا امید شوند.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: در ۷ تیر ۱۳۶۰ بسیاری از یاران امام به شهادت رسیدند و منافقین و آمریکا دلگرم به بنی صدر بودند. وقتی بنی صدر با دستور مجلس برکنار شد منافقین نا امید شدند و در ۷ تیر دفتر حزب جمهوری اسلامی را منفجر کردند و آیت الله بهشتی و ۷۲ نفر دیگر را به شهادت رساندند.

وی اظهار کرد: هفته افشای ضد حقوق بشری آمریکا را هم در پیش داریم. آمریکا منافقین را حمایت همه جانبه کرد و این فرقه حتی مقام معظم رهبری را هم ترور کردند که خوشبختانه نافرجام بود. آمریکایی های مدعی حقوق بشر هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون و صدام را تجهیر کردند و بعد که دیدند به دردشان نمی خورد سرنگون و اعدامش کردند.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه آمریکا با کارنامه سیاه خود نمی تواند حرف از حقوق بشر بزند، خاطرنشان کرد: از زمانی که آمریکا ادعای کدخدایی جهان را کرده است در ۷۵ سال گذشته به بسیاری از کشورها حمله کرده است و در ژاپن با یک حمله اتمی در یک لحظه ۱۶۰ هزار نفر را کشت. ایجاد طالبان و القاعده چه منطقی دارد که آن ها این کار را کردند و بعد حرف از حقوق بشر می زنند. با این جنایات امیدواریم در کشور دیگر کسی پیدا نشود که به آمریکا دل ببندد. غربی ها پشت آمریکا هستند و نباید به آنان هم اعتماد کنیم

زیارت حضرت معصومه (س) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع است

آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم نیز امروز در نخستین خطبه عبادی و سیاسی نماز جمعه قم در سال جدید پس از شیوع ویروس کرونا که در مصلای قدس قم برگزار شد، با گرامیداشت دهه کرامت و تبریک ولادت بانوی کرامت گفت: یکی از القاب حضرت معصومه(س) کریمه است.

بنا به گزارش رسانیوز، وی افزود: عنوان کریمه اشاره به شرافت و اصالت خانوادگی ایشان دارد و هم به معنای بخشندگی و انفاق است، بخشندگی و احسان از خصلت های شاخص این خاندان است و خودشان به آن عمل کرده و به دیگران هم توصیه می کردند، امام کاظم(ع) می فرماید مؤمن با چیزی برتر از مواسات به خدا تقرب نمی جوید و انسان باید از آنچه که دوست دارد انفاق کند. در همین راستا رهبر حکیم انقلاب در امر مقابله با کرونا مردم را به رزمایش گسترده مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان فراخواندند.

امام جمعه قم با بیان این که مواسات رکن مهم جامعه پردازی اسلامی است، اظهار داشت: مردم برای مقابله با کرونا با تشکیل گروه های جهادی به کمک به نیازمندان و بیماران پرداختند، از تمام کسانی که در امر مقابله با کرونا به آسیب دیدگان اقتصادی، بیماران و نیازمندان و تجهیز اموات کمک کردند تشکر و از خیران و کارد پزشکی و پرستاران قدردانی داریم.

وی با قدردانی از سخت کوشی و مبارزه با فساد آیت الله رئیسی ابراز داشت: فساد به ویژه در حوزه اقتصادی از جرم هایی است که مربوط یه محدوده خاصی نیست و باید به آن برخورد قاطع شود و نحوه برخورد با فساد مهم است.فرقی نمی کند فساد سیاسی، اقتصادی، اخلاقی فرهنگی و شخصی و جریانی باشد و باید با آن مقابله کرد و حکومت به کمک مردم باید برخورد ریشه ای، منطقی، جدی، گسترده، شدید، بدون تبعیض و ملاحظات برای سالم سازی حکومت از فساد و جلب اعتماد و رضایت مردم داشته باشد.

سعیدی با بیان این که برخورد با ریشه های فساد باید با کمک نخبگان و جوانان متدین و دلسوز باشد، گفت: باید اولویت ها مشخص شده و با کانون های فساد مقابله قاطع شود، وقتی ریشه ها کشف شد باید با هر دستگاه و هر مسؤول فاسد در هر لباسی که هست برخورد عبرت آموز شود.

امام جمعه قم با تأکید بر این که نباید از ظرفیت و قدرت مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در امر مبارزه با ریشه های فساد غافل شد، اظهار داشت: مجلس باید اصلاح ساختاری کند و باید مراقب باشد درگیر مسائل جزئی و جناحی نشود بلکه باید دولت را حرکت دهد، مجلس باید به رهنمودهای حکیمانه رهبری توجه داشته باشد و آن خط کاری خود قرار دهد.

وی اضافه کرد: بحمدالله با بهبود وضع نسبی قم درب های حرم مطهر باز شد، بدون شک با رعایت بهتر و بیشتر مردم اوضاع را بهتر خواهد شد، از دست اندرکاران و مردم عزیز که در مقابله با ویروس کرونا تمام تلاش خود را به کار گرفتند قدردانی می کنیم و امیدواریم که هرچه سریعتر شر این ویروس کنده شود.

حقیقت و هویت ما عدالت‌خواهی است

همچنین حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی‌آل هاشم امروز در خطبه نماز جمعه این هفته تبریز در مصلای امام خمینی (ره) این شهر به عدالت اشاره کرد و اظهار داشت: عدالت‌خواهی فوری‌ترین هدف تشکیل نظام اسلامی است.

بنا به گزارش فارس، وی با بیان اینکه چرا باید عدالت‌خواه باشیم، گفت: اصلی‌ترین هدف همه ما عدالت‌خواهی است به طوریکه اصرار بر تحقق عدالت اجتماعی باید داشته باشیم.

خطیب نماز جمعه تبریز ادامه داد: حقیقت و هویت ما عدالت‌خواهی است و اگر به دنبال عدالت اجتماعی نباشیم در حقیقت وجود خودمان پوچ و بیهوده است و جمهوری اسلامی هم بدون عدالت بی‌معناست. بدون تامین عدالت اجتماعی، جامعه ما جامعه اسلامی نخواهد بود.

آل‌هاشم با تاکید بر اینکه اقامه قسط به تنهایی هدف نهایی پیامبران نبود بلکه فراهم کردن مسیری برای رسیدن به آن بود، تصریح کرد: آنهایی که آمده و در گام اول اقامه قسط کردند و مردم را از شر ظالمان نجات دادند، در زمان ظهور امام زمان (عج) هم اقامه عدالت خواهند بود.

وی با بیان اینکه یکی از افرادی که در انقلاب اسلامی برای اقامه عدالت قدم برداشت، شهید بهشتی بود، گفت: هفتم تیرماه روز قوه قضائیه به خاطر شهادت شهید بهشتی نامگذاری شده است.

وی به صفات بارز شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: کارگروهی و تشکیلاتی و جمع‌بندی منظم از صفات ایشان بوده که می‌درخشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو