طرز تهیه قلیه ماهی با سه روش مختلف و نکات کلیدی

طرز تهیه قلیه ماهی با سه روش مختلف و نکات کلیدی


منبع: آرگا

217

1399/4/7

11:27


آموزش کامل پخت و طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی را در این مطلب ملاحظه می فرمایید و با نحوه صحیح و چگونگی طبخ این غذای جنوبی خوشمزه و عالی آشنا خواهید شد.

با دستور ساخت قلیه ماهی با سه روش مجزا در خدمت شما هستیم و قصد داریم نحوه پخت قلیه ماهی با ماهی تازه و تن ماهی را آموزش دهیم. این غذای جنوبی خوش طعم و خوشمزه طرفدارهای زیادی دارد و با کمی دقت و مهارت در آشپزی می توانید به راحتی آن را تهیه و در کنار اعضا خانواده نوش جان نمایید. در ادامه با دستور طبخ این غذای محلی بی نظیر و عالی همراه ما باشید.

طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی با طعم و مزه عالی :

قلیه ماهی یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی جنوب کشور است که طعم و مزه بسیار عالی و دلچسبی دارد. در این مطلب روش تهیه قلیه ماهی را ملاحظه می فرمایید که می تواند الگوی مناسبی برای تهیه این غذا باشد.

طرز تهیه قلیه ماهی

مواد لازم برای تهیه قلبه ماهی :

ماهی : نیم کیلو

سبزی (گشنیز و شنبلیله) : نیم کیلو

پیاز : دو عدد

سیر : یک بوته

رب گوجه فرنگی : دو قاشق

نمک و فلفل : به مقدار لازم

عصاره تمبر هندی : یک پیمانه

روغن : به مقدار لازم

قلیه ماهی با ماهی شیر

دستور ساخت قلیه ماهی :

برای شروع پیاز ها  را خرد نموده و در قابلمه ایی ریخته و به همراه مقداری روغن تفت می دهیم. این کار را تا طلایی شدن پیاز ها ادامه می دهیم و سپس سبزی های خرد شده را به آن اضافه می نماییم و تفت می دهیم تا رنگ سبزی ها تغییر کند. در این مرحله سیر له شده، نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه را نیز اضافه نموده و هم می زنیم تا کاملا مخلوط شوند. توجه داشته باشید که می توانید ادویه ایی را که در طرز تهیه ماهی شکم پر استفاده می نمایید را نیز در این غذای به کار ببرید.

ماهی پاک و خرد شده را به همراه رب گوجه فرنگی به مخلوط بالا اضافه نمایید و کمی تفت دهید و در پایان حدود سه لیوان آب به آن اضافه نمایید و بعد از اینکه آب جوشید بگذارید تا با حرارت ملایم بپزد. قلیه ماهی شما بعد از یک ساعت آماده سرو کردن است.

طرز تهیه قلیه ماهی

نکات مهم برای تهیه قلیه ماهی :

بهتر است برای تهیه قلیه ماهی از ماهی شیر استفاده نمایید. البته می توانید به جای ماهی شیر انواع ماهی های جنوب را نیز به کار ببرید.

قلیه ماهی به عنوان خورشت تهیه می شود و همراه با پلو سرو می شود.

اضافه نمودن رب گوجه فرنگی کاملا سلیقه ایی است و می توانید آن را از دستور بالا حذف نمایید.

قلیه ماهی را می توانید به جای ماهی تازه با تن ماهی نیز بپزید که در ادامه آموزش پخت آن را ملاحظه می فرمایید.

آموزش پخت قلیه ماهی

مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی با تن ماهی :

تن ماهی : یک عدد

سبزی (گشنیز و شنبلیله) : دویست گرم

پیاز : یک عدد

سیر : نصف بوته

نمک و فلفل : به مقدار لازم

عصاره تمبر هندی : نصف پیمانه

روغن : به مقدار لازم

آموزش پخت قلیه ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی :

دستور تهیه قلیه ماهی این غذای محلی خوشمزه و عالی با تن ماهی کاملا مشابه روش بالاست با این تفاوت که بعد از تقت دادن تمامی مواد با هم، تمبر هندی را اضافه نموده و صبر می کنیم تا مواد چند جوش بزنند و کاملا به خرد هم بروند. و در مرحله آخر تن ماهی را اضافه نموده و حدود ده دقیقه تا یک ربع صبر می کنیم تا قلیه ماهی جا بیفتد و بعد آن را سرو می کنیم.

قلیه ماهی با تن ماهی

مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی با رب انار

  • ماهی بدون استخوان و بدون پوست/ ۷۰۰ گرم
  • پیاز متوسط/ ۲ عدد
  • رب انار ترش/۳ قاشق غذاخوری
  • سیر/ ۵ حبه
  • نمک، فلفل، زردچوبه و زنجبیل/ به مقدار لازم
  • گشنیز/ ۲۰۰ گرم
  • شنبلیله/۵۰ گرم
  • آرد/ ۲ قاشق غذاخوری

روش تهیه قلیه ماهی با رب انار

در ابتدا، ماهی را به صورت تکه هایی یک اندازه برش بزنید و برای مزه دار کردن آن مقداری نمک و فلفل و زنجبیل روی آن بپاشید.

سپس سبزی هایی را که خوب شده و آبکشی کرده اید را ریز کرده و در مقدار کمی روغن تفت دهید به اندازه ای که آب آن کشیده شود و کمی تغییر رنگ دهد.

اکنون پیاز های خرد شده را با کمی روغن تفت دهید تا سرخ شود و بعد زردچوبه، فلفل و نمک را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

در مرحله بعدی سیر له شده را اضافه کنید و بگذارید کمی طلایی شود. اکنون نوبت افزودن سبزی های تفت داده شده به همراه آرد به مخلوط قبلی می باشد، سپس کمی تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود.

سپس مقداری آبجوش (به اندازه ۲ لیوان) به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و بگذارید سبزی ها با حرارت ملایم بپزند. بعد از حدود ۳۰ دقیقه رب انار را به سبزی اضافه کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا خورشت بر روی حرارت متوسط بجوشد و رنگ آن تغییر کند.

در آخرین مرحله، تکه های ماهی مزه دار شده را داخل قابلمه خورشت بریزید و بگذارید خوب بپزد و آماده شود. حال بعد از مدت زمان ۳۰ دقیقه خورشت شما آماده شده و می توانید آن را در کنار برنج سرو نمایید.

روش تهیه قلیه ماهی

نکاتی مهم در تهیه قلیه ماهی با رب انار

از ابتدای تهیه قلیه ماهی، آب کمی به آن اضافه کنید زیرا ماهی خود آب می اندازد و مقدار زیاد آب اضافه شده موجب آبکی شدن خورشت می شود.

با اضافه کردن سبزیجات معطر به این غذا، بوی ناخوشایندی که به دلیل افزودن ماهی ایجاد شده را از بین می برد.

سبزی ماهی نباید زیاد سرخ شود، زیرا تلخ خواهد شد و به میزانی تفت دهید که آب آن کشیده شود.

نسبت گشنیز به شنبلیله چهار به یک می باشد. در صورتی که مقدار شنبلیله زیاد باشد، قلیه ماهی تلخ خواهد شد.

افزودن زنجبیل به غذا علاوه بر اینکه آن را مزه دار کرده و بوی نامطبوع ماهی را می گیرد به دلیل خاصیت گرمی که دارد، موجب تعدیل سردی ماهی می شود.

ماهی که برای تهیه قلیه ماهی استفاده می کنید، حتما باید پوست گرفته و بدون استخوان باشد و نباید به هیچ عنوان آن را سرخ کنید زیرا ماهی سرخ شده در خورشت له شده و شکل اصلی خود را از دست می دهد.

آموزش طبخ قلیه ماهی

امیدواریم از این ۳ دستور آشپزی فوق العاده عالی لذت برده باشید و با هر روشی که تمایل دارید این غذای خوشمزه و خوش طعم را بپزید و نوش جان فرمایید. با مراجعه به بخش آشپزی از دیگر مطالب آموزنده و آموزش های جالب و جدید استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو