تقویت سیستم ایمنی بدن با ۱۵ روش موثر

تقویت سیستم ایمنی بدن با ۱۵ روش موثر


منبع: آرگا

170

1399/4/7

15:47


بدن افراد با کمک سیستم دفاعی و ایمنی, در برابر عوامل بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها محافظت می شود. روش های ساده زیادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد.

افراد در زندگی در محیط های قرار می گیرند که عاری از عوامل بیماری زا نیست. از طرف دیگر افراد نیز نمی توانند به تنهایی و به طور کامل این عوامل بیماری زا را نابود کنند. در این جاست که مسئله ی سیستم ایمنی بدن مطرح می شود و این سیستم باید آنقدر قوی باشد که بتواند با میکروب، ویروس، انگل، قارچ و آلاینده‌های محیطی مقابله کند. در این مطلب با چند روش موثر بهبود سیستم ایمنی بدن آشنا می شویم.

تقویت سیستم ایمنی بدن با روش های مفید

مصرف مواد خوراکی مفید و داشتن سبک زندگی مناسب نقش مهمی را در بهبود سیستم دفاعی بدن ایفا می کند که در ادامه شما عزیزان را با چند راهکار موثر و مفید آشنا خواهیم کرد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

ورزش و سلامتی بدن

ورزش یکی از راهکارهای بهبود کل بدن و تقویت سیستم دفاعی بدن است. تمرینات کافی،عملکرد دستگاه‌های تنفسی و گردش خون را بهبود می‌بخشند. به علاوه موجب تصفیه خون می شود و استرس را، که یکی از عوامل تشدید بیماری است، کاهش می‌دهد.  در ادامه ۸ روش ساده و طبیعی برای بهبود سیستم دفاعی بدن توضیح داده شده است.

۱- خواب کافی و مدیریت استرس

کمبود خواب و استرس بیش از حد, باعث افزایش هورمون کورتیزول در بدن می شود که ترشح طولانی مدت این هورمون موجب سرکوب عملکرد سیستم دفاعی بدن می شود. بنابراین به افراد توصیه می شود به منظور بهبود سیستم ایمنی بدن خود, به اندازه کافی بخوابند و استرس ها و تنش های زندگی خود را مدیریت کنند.

۲- اجتناب از سیگار کشیدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیگار کشیدن سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند و خطر ابتلا به بیماری های برونشیت و ذات الریه را افزایش می دهد و در کودکان موجب عفونت در گوش میانی می شود. به همین دلیل به افراد توصیه می شود برای حفظ سلامتی و بهبود سیستم  دفاعی بدن خود, از سیگار کشیدن, اجتناب کنند.

۳- تقویت سیستم دفاعی بدن با مصرف برخی از مواد غذایی

تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف برخی از مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه ها و بعضی از دانه ها موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود. برخی مطالعات بر روی افراد مسن نشان داده است که افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات واکنش های آنتی بادی را به نسبت برخی از واکسن ها در برابر عوامل بیماری زا بهبود می دهد. دیگر مواد غذایی موثر جهت بهبود سیستم ایمنی بدن عبارت است از : مغز بادام, سیب, کلم بروکلی, عدس قرمز, ماهی آزاد, اسفناج, سیب زمینی و هویج که توصیه می شود با قرار دادن این مواد مغذی در رژیم غذایی خود, سیستم دفاعی بدن را تقویت کنید. یک مشت بادام می‌تواند از سیستم ایمنی بدن شما در مقابل تاثیر استرس پشتیبانی کند.

۴- مصرف پروبیوتیک ها

باکتری های بیماری زا

مطالعات نشان داده است مصرف برخی مکمل ها, موجب کاهش عفونت های دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی می شود. همچنین مصرف شیر و فرآورده های شیری در بزرگسالان و کودکان نشان داده است عفونت های تنفسی را کاهش می دهد که در واقع ناشی از بهبود سیستم دفاعی بدن است. پروبیوتیک ها جزء باکتری‌هایی هستند که  نقشی مهم در دفاع از بدن در برای عوامل نفوذی بازی می‌کنند و از طریق ترشح مواد شیمیایی که مانع رشد پاتوژن‌های هستند، به صورت سدی در برابر عفونت عمل می‌نمایند.

۵- دریافت برخی از اشعه ها

تقویت سیستم ایمنی بدن

محرک های نور خورشید باعث دریافت ویتامین D از طریق پوست می شود. این ویتامین تاثیرات مثبت و فوق العاده ایی بر سیستم ایمنی و دفاعی بدن دارد و خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را به طور چشمگیری کاهش می دهد. از آنجا که مقادیر این ویتامین در مواد غذایی بسیار کم است, توصیه می شود از نورخورشید جهت دریافت ویتامین D بهره گرفت.

۶- مصرف سیر

خاصیت های سیر

سیر یکی از مواد غذایی ضد میکروبی قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. از آن جایی که حرارت این ماده غذایی, ارزش غذایی آن را از بین می برد, توصیه می شود آن را به صورت خام سرو کنید. همچنین باکتری‌هایی که سیر آن‌ها را هدف قرار می‌دهد، هلیکوباکتر نام دارد که با برخی از زخم‌ها و سرطان معده مرتبط است.

۷- مصرف قارچ دلمه ایی

اثرات قارچ ها در بدن

برخی مطالعات نشان داده است که مصرف قارچ دلمه ایی در زنان مبتلا به سرطان پستان موجب افزایش سیستم ایمنی بدن آن ها شده است. همچنین طبق مطالعات انجام گرفته شده بر روی حیوانات، مشخص شده است که قارچ ها تاثیرات ضد توموری، ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارند و ویتامین‌های ب، ریبوفلاوین و نیاسین موجود در این قارچ‌ها نیز به سلامت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

۸- مصرف برخی از گیاهان

با مصرف برخی از گیاهان می توان سیستم دفاعی بدن را تقویت و عفونت های مکرر بدن را از بین برد. یکی از این گیاهان بادرنجبویه است که مصرف دمنوش آن تاثیر بسزایی در تقویت سیستم دفاعی بدن دارد. علاوه بر این گیاه, تحقیقات کنترل شده نشان داده است که گیاه جین‌سنگ دفعات ابتلا، طول مدت و شدت سرماخوردگی و آنفلوآنزا را در افراد کاهش می‌دهد. در واقع این گیاه باعث افزایش تولید “ایمیونوگلوبین”, که نوعی پروتئین خنثی‌کننده مواد خارجی نفوذی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها در بدن است، می‌شود.

۹- زنجبیل

یکی از گیاهان بسیار مفید جهت تقویت سیستم دفاعی بدن استفاده از زنجبیل است که بسیاری از افراد در زمان سرماخوردگی و آنفولانزا از آن استفاده می کنند همچنین استفاده از آن به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک زیادی می کند.

روش های خانگی جهت تقویت سیستم دفاعی بدن

۱۰- اسفناج

اسفناج به دلیل داشتن مقادیر فراوانی ویتامین سی جهت تقویت سیستم دفاعی بدن گزینه بسیار مناسبی است و همچنین غنی از آنتی اکسیدان و مواد معدنی است که سیستم دفاعی بدن را جهت مبارزه با عفونت تقویت می کند و بهتر است این سبزیجات مانند بروکلی با کمترین میزان پخت و یا به شکل خام مصرف شود.

۱۱- کیوی

کیوی دارای مقادیر فراوانی ترکیبات مفیدی مانند : ویتامین k، فولات، ویتامین سی و پتاسیم می باشد که در واقع ویتامین C موجود در این میوه سبب تقویت گلبول های سفید می شود و همچنین دیگر ترکیبات موجود در آن به حفظ عملکرد دیگر قسمت های بدن کمک زیادی می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف چند خوراکی

۱۲- تخم آفتاب گردان

تخم آفتاب گردان دارای مواد مغذی از جمله : منیزیم، فسفر و ویتامین B6 است که در واقع مصرف یک چهارم فنجان تا ۸۲ درصد از نیاز روانه بدن را تامین می کنند بنابراین بهتر است به منظور تقویت سیستم دفاعی بدن از تخم آفتاب گردان استفاده نمایید.

۱۳- زردچوبه

این ادویه پرکاربرد علاوه بر آشپزی در پزشکی نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود و همچنین از ادویه های مفید جهت تقویت سیستم دفاعی بدن می باشد همچنین برای درمان آرتروز و روماتیسم مفصلی به عنوان یک ضد التهاب مورد استفاده قرار گرفته می شود.

تقویت سیستم دفاعی بدن

۱۴- میگو

یکی از غذا های دریایی بسیار مفید جهت تقویت سیستم دفاعی بدن استفاده از میگو است زیرا دارای مقادیر فراوانی زینک است، اما باید به خاطر داشته باشید که بیشتر از مقدار توصیه شده زینک دریافت نکنید زیرا، سبب مختل شدن سیستم بدن می شود که برای آقایان و خانم های بالغ به ترتیب ۱۱ و ۸ میلی گرم زینک در روز توصیه می شود.

۱۵- مصرف مواد غذای دارای ویتامین E

علاوه بر موارد بیان شده, مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E قادر است از بدن در مقابل باکتری عامل بیماری سینه پهلو محافظت کند و در واقع موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان خانگی و طب سنتی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو