بررسی معایب اچ سی کراس که قبل از خرید این خودرو باید بدانید

بررسی معایب اچ سی کراس که قبل از خرید این خودرو باید بدانید


منبع: آرگا

127

1399/4/7

17:34


حاصل یکی از همکاری های بین دانگ فنگ و ایران خودرو خودروی اچ دی کراس است که در سال ۲۰۱۶ وارد بازار ایران شد. از معایب این خودرو می توان به ظاهر تاریخ گذشته، موتور و گیربکس تاریخ گذشته، نداشتن ایمنی مشخص و مشکل در تامین قطعات آن است.

شرکت دانگ فنگ لقب یکی از بزرگترین شرکت های خودرو سازی چینی است که در آغاز به تولید ماشین های سنگین مشغول بود. بعد از مدتی این شرکت با همکاری سیتروئن فرانسه اولین محصولات سواری خود را تولید کرد. کمپانی دانگ و فنگ در سال ۲۰۱۶ خودرو اچ سی کراس را با همکاری ایران خودرو وارد بازار ایران کرد.

معایب خودرو اچ سی کراس

شرکت ایران خودرو با تبلیغات زیاد از خودرو دانگ فنگ H30 کراس رونمایی نمود و آن را به بازار معرفی و وارد کرد. ظرفیت این خودرو در اولین دوره پیش نویسی به سرعت تکمیل گردید. و همچنان ایران خودرو با همکاری دانگ فنگ به تولید این خودرو ادامه داد. این خودرو دارای محاسن و معایبی است که در این مقاله با برخی از معایب خودرو اچ سی کراس آشنا می شویم.

مشکلات خودرو اچ سی کراس

طراحی ظاهری قدیمی و نچندان دلچسب

این خودرو دارای طراحی کاملا ناپخته و ابتدایی است. در بین قطعات ظاهری این خودرو هیچ نوع هارمونی دیده نمی شود. در نمای کناری اچ سی کراس نقطه ضعف این خودرو بهتر دیده می شود زیرا بدنه این خودرو از قسمت عقب به جلو شیب خیلی زیادی داشته و باعث شده تا ظاهر خودرو شبیه به یک ترمز گیر درب اتاق باشد. از دیگر معایب ظاهری اچ سی کراس چراغ های عقب آن است که با سایر اجزاء هماهنگ نیست. در طراحی این خودرو سعی شده تا چراغ عقب مثل محصولات ولوو در روی ستون و تا سقف ادامه پیدا کند که کپی برداری اشتباهی بوده و اصلا نتیجه خوبی نداشته است.

معایبی از اچ سی کراس

اچ سی کراس خودرویی کراس اور نیست

در حال حاضر لغت کراس تبدیل به یک ابزار تبلیغاتی برای محصولات چینی در بازار ایران تبدیل شده است، تا به این روش محصولات هاچ بک را به جای کراس اوور بفروش برسانند. در واقع چینی ها با افزودن چند تکه پلاستیک سیاه رنگ و بی ارزش و اضافه کردن میلیمتری به ارتفاع خودرو، لغت کراس را به اسم اصلی این خودرو اضافه کرده اند تا بتوانند آن را با قیمتی بالا و تحت عنوان یک کراس اوور تمام و کمال به فروش برسانند. مثلا هاچ بک برلیانس اچ ۳۲۰ با بکار گیری چند ترفند به برلیانس کراس تبدیل شد و توانست در کمتر از چند ساعت فروش بالایی را کسب کند. خودروی اچ سی کراس نیز یک هاچ بک واقعی بوده و نباید آن را با یک کراس اوور اشتباه گرفت. پس در زمان خرید به این نکته توجه داشته باشید.

مشکلات خودرو اچ سی کراس

اچ سی کراس و موتوری تاریخ گذشته

بیشتر خودرو های چینی موجود در ایران دارای موتورهای تقریبا مناسب و بروز هستند و بعضی از آنها دارای سیستم توربو نیز هستند. ولی اچ سی کراس دارای موتوری قدیمی و آشنای TU5 است که در اغلب محصولات ایران خودرو مثل پژو دیده می شود. موتور این خودرو ۱.۶ لیتری بوده که قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن بر متر است. این موتور برای ۲۰۶ بسیار خوب بوده اما ۲۰۶، ۱۷۶ کیلو گرم سبک تر از اچ سی کراس بوده و دارای طراحی کاملا مهندسی و آئرودینامیکی است. به این نکته توجه داشته باشید که تاریخ مصرف این موتورها زمان زیادی است که تمام شده است و بکار بردن آن بر روی هر نوع خودرویی نامناسب بوده است.

برخی از عیوب اچ سی کراس

داشتن گیربکسی تاریخ گذشته

در حال حاضر در اغلب خودرو های چینی از محصولات کمپانی آیسین استفاده می شود، و محصولات این شرکت بوسیله خودروهای چینی بسیار تبلیغ می شود. آیسین کمپانی ژاپنی بوده که در ساخت جعبه دنده های مختلف تبحر داشته و معروف است. محصولات آیسین در اکثر خودروهای معروف به ویژه سیتروئن و دی اس دیده می شود. ولی بعضی از خودرو سازان چینی به خاطر تبلیغات از جعبه دنده های قدیمی این کمپانی استفاده کرده و در محصولات خود بکار می بندند. خودروی اچ سی کراس نیز دارای جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته از همین نوع بوده که از سال ۲۰۰۴ دیگر تولید نمی شوند.

بعضی از معایب اچ سی کراس

نداشتن استاندارد ایمنی مشخص

یکی از مهمترین گزینه های خرید خودرو در اکثر نقاط جهان، ایمنی آن است، به همین خاطر خودرو سازان معروف و معتبر و بعضی از برند های چینی محاسبات و تحقیقات زیادی برای ایمنی خودروهای خود انجام می دهند تا در زمان تست ایمنی موفق عمل نمایند. ولی خودرو اچ سی کراس در هیچ کدام از تست های ایمنی چین و جهان شرکت نداشته و ایمنی این خودرو مشخص شده نیست. با این وجود شرکت ایران خودرو و دانگ فنگ برای ایمنی اچ سی کراس ۴ کیسه هوا و سیستم کمکی ترمز در نظر گرفته اند که خیلی تعجب برانگیز نیست.

عیب های خودرو اچ سی کراس

مشکل در تامین قطعات یدکی

از دیگر مشکلات این خودرو که اکثر خودروهای چینی در بازار کشور دارند، کم بودن لوازم یدکی و قطعات این خودرو ها است. با توجه به اینکه موتور اچ سی کراس TU5 بوده، در تامین قطعات موتوری اوضاع بهتری نسبت به سایرین دارد، اما برخی از قطعات این خودرو مثل چراغ، لوازم بدنه و قطعات و لوازم گیربکس به سختی در بازار یافت می شوند. بعضی از این ماشین ها به خاطر کمبود قطعات هفته ها در نمایندگی مانده اند. این خودرو به وسیله بزرگترین خودرو سازی ایران تولید می شود و باید خدمات پس از فروش بهتری داشته باشد که متاسفانه این طور نیست.

معایب خودرو اچ سی کراس

نکته پایانی:

بسیاری از مشکلات اچ سی کراس که در این مطلب عنوان کردیم ممکن است در ایران برای بسیاری از خریداران مهم نبوده باشد چون با توجه به بازار ایران و شرایط آن خیلی از مردم مجبور به خرید این نوع از خودرو ها بوده اند و این موارد نمی تواند مانعی باشد تا آنها به سراغ اچ سی کراس نروند. ولی اطلاع از مشکلات و عیب های یک خودرو می تواند در نوع استفاده از آن تاثیر گذار باشد. متاسفانه خریداران بعد از گذشت چند سال متوجه خواهند شد که خودرویی تاریخ گذشته و نا ایمن خریداری کرده اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو