عوارض مصرف ماینوکسیدیل در دراز مدت

منبع: اوما

171

1399/4/7

22:52


عوارض مصرف ماینوکسیدیل در دراز مدت

ماینوکسیدیل (Minoxidil) ماده ای فعال در محصولاتی مانند Rogaine است که دارویی رایج برای درمان ریزش مو در زنان و مردان می باشد. این ماده برای اولین بار به صورت قرص برای درمان فشارخون استفاده شد. اما ماینوکسیدیل موضعی که در لوسیون یا فوم به کار می رود، باعث افزایش رشد مو در مردان و زنان می شود که دارای ریزش موی تدریجی در بالای سر هستند. از این دارو برای درمان خطوط ریزش مو استفاده نمی شود. همچنین ماینوکسیدیل برای ریزش ناگهانی مو یا برای خانم هایی که موهای خود را به دلیل زایمان از دست دادند مورد استفاده قرار نمی گیرد.

اما برخی افراد به اشتباه می خواهند برای درمان هر نوع ریزش مویی از داروی ماینوکسیدل استفاده کنند و قاعدتا نتیجه نمی گیرند. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم اطلاعات کاملی درباره ماینوکسیدیل در اختیار شما اومایی عزیز قرار دهیم تا بیشتر با این دارو آشنا شوید. با ما همراه باشید.

در این مقاله می خوانیم:


چگونه ماینوکسیدیل ریزش مو را درمان می کند؟

دقیقا مشخص نیست که ماینوکسیدیل چگونه به تحریک رشد مو می پردازد، اما احتمالا انقباض رگ های خونی در پوست و افزایش جریان خون ناشی از استفاده از محلول باعث بهبود عملکرد فولیکول های مو و رشد موهای جدید می شود. دوره درمان با ماینوکسیدیل حداقل چهار ماه است. البته واکنش بدن افراد مختلف متفاوت است و ممکن است یک نفر خیلی زودتر از 4 ماه هم رشد موی مجدد داشته باشد و یک نفر دیگر تا 6 ماه اول هیچ تغییری نبیند. اما ما بصورت متوسط می گوییم که حداقل 4 ماه زمان لازم است تا نتیجه مطلوبی از این دارو بگیرید. پس باید نسبت به آن صبور بوده و انتظار معجزه یک شبه را نداشته باشید. 

اولین موهای رشد کرده احتمالا نرم هستند، اما با ادامه درمان ظاهر و ضخامت موهای رشد کرده مشابه موهای قبلی می شود. اگر بعد از استفاده از محصول به مدت شش ماه رشد مو رخ ندهد، باید استفاده از آن را متوقف کنید و یا با پزشکتان مشورت کنید. 

ماینوکسیدیل چگونه کار میکند

ماینوکسیدیل چقدر موثر است؟

در مردان

دو آزمایش در مورد Rogaine برای مردان، با استفاده از محلول ماینوکسیدیل با غلظت 5%، در آلمان انجام شده است. مردان شرکت کننده در هر دو مطالعه این ماده را دوبار در روز استفاده کردند. در نهایت نتایج مطالعه اول در طول یک سال بر روی 984 مرد با ریزش موی ارثی، نشان داد که این محصول می تواند تا 47.8% رشد موها را بهبود ببخشد که از نظر پزشکی درصد خیلی بالایی است.

در مطالعه دوم، محلول 5٪ ماینوکسیدیل در 743 مرد با ریزش موی مردانه مورد آزمایش قرار گرفت. این مطالعه چهار ماه ادامه داشت. نتایج مطالعه نشان داد این ماده در 7.5٪ از مردان بسیار موثر و در 55٪ مردان موثر بوده است. 74.2٪ مردان نیز افزایش ضخامت مو را گزارش دادند.

بنابراین با توجه به نتایج این بررسی ها متوجه می شویم که این دارو برای مردها بسیار عالی جواب داده است. 

در خانم ها

زنان مبتلا به الگوی ریزش مو می توانند از Rogaine را بصورت یک محلول ماینوکسیدیل با غلظت 2٪ استفاده کنند. مطالعه 32 هفته ای در زمینه اثربخشی ماینوکسیدیل با غلظت 2% در درمان ریزش موی زنان نتایج مثبتی را نشان می دهد. 60٪ از بیماران در این گروه، رشد موی جدید داشته اند. 

مقاله پیشنهادی پزشک اوما: فیناستراید | عوارض قرص فیناستراید

افراد استفاده کننده از ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل می تواند توسط مردان مبتلا به طاسی الگوی مردانه استفاده شود. این ماده برای مردان بالای 18 سال که ریزش مو گرفته اند مناسب است و می تواند باعث تحریک رشد موهای جدید شود. این ماده باید روزی دو بار به مدت حداقل چهار ماه استفاده شود.  (4 روش آسان برای رویش مجدد مو با پیاز).

محلول ماینوکسیدیل با غلظت 2٪ برای زنان مبتلا به ریزش موی زنانه قابل استفاده است. قدرت این محصول کمتر از محلول 5٪ که برای مردان با ریزش مو توصیه می شود، می باشد. دلیل این امر این است که غلظت بالاتری از ماینوکسیدیل به دلیل تاثیرگذاری بر هورمون ها باعث ایجاد موهای ناخواسته در دیگر مناطق بدن و صورت خانم ها می شود. این ماده برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

آیا ماینوکسیدیل باعث عوارض جانبی می شود؟

ماینوکسیدیل نیز مانند بسیاری از داروهای شیمیایی دیگر می تواند برخی عوارض جانبی را ایجاد کند. اما بعضی از افراد نیز ممکن است اصلا عوارض جانبی این دارو را تجربه نکنند. عوارض جانبی رایج عبارتند از:

  •  خارش
  •  تحریک یا قرمزی در ناحیه درمان شده
  • رشد موی ناخواسته در جاهای دیگر بدن

عوارض جانبی نادر عبارتند از:

  •  سوزش پوست سر
  •  افزایش ریزش مو
  •  درد در ریشه مو
  •  التهاب ریشه مو
  •  قرمز شدن پوست
  •  تورم صورت

ماینوکسیدیل می تواند در موارد نادر جذب پوست شود و عوارض جانبی شدید داشته باشد. در صورت مشاهده عوارض زیر مصرف قرص را متوقف کنید:

  •  واکنش شدید آلرژیک ، همراه با خارش، بثورات، کهیر، تورم دهان، لب ها، زبان و صورت، مشکل تنفس، احساس تنگی در قفسه سینه
  •  ورم دستها، پاها یا پایین پاها
  •  سرگیجه
  •  غش کردن
  •  درد در قفسه سینه
  •  ضربان قلب سریع یا نامنظم
  •  مشکلات تنفسی 
  •  بی حسی یا سوزش دست، پاها یا صورت
  •  تغییرات بینایی از جمله تاری بینایی 

 

عوارض مصرف ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل چگونه استفاده می شود؟

روش مصرف ماینوکسیدیل در زن و مرد تفاوت اندکی دارد:

برای مردها

فوم ماینوکسیدیل و محلول ماینوکسیدیل به صورت درمان موضعی در بازار عرضه می شوند. ماینوکسیدیل باید به صورتی که پزشک توصیه می کند استفاده شود. توجه داشته باشید که بیشتر از دوز توصیه شده استفاده نکنید. 

روش استفاده از ماینوکسیدیل

  •  قبل از استفاده مو و پوست سر باید خشک باشد.
  •  از اپلیکاتور استفاده کنید تا محلول را بر روی ناحیه مورد نظر پوست سر اعمال کنید.
  •  دست ها را بلافاصله پس از استفاده بشوید.
  •  اجازه دهید منطقه تحت درمان تا دو تا چهار ساعت بعد خشک شود. بنابراین بهتر است زمانی باشد که کلاه یا روسری نداشته باشید.
  •  مراقب باشید ماینوکسیدیل روی قسمت های دیگر بدن یا سطوح دیگر مانند بالش ها نریزد.
  •  بهتر است موهای خود را نشویید، شنا نکنید و اجازه بدهید دارو 2 تا 4 ساعت روی سر بماند.
  •  در صورت مصرف قرص اگر یک قرص را فراموش کردید در اسرع وقت آن را استفاده کنید.
  •  دو عدد قرص را باهم مصرف نکنید.

برای خانم ها

روش استفاده از ماینوکسیدیل برای خانم ها مشابه آقایان است. تنها تفاوت این است که محلول خانم ها حاوی درصد پایین تری از ماینوکسیدیل در مقایسه با محصول مردان است.

چه درمان های دیگری برای ریزش مو وجود دارد؟

 از جمله درمان های دیگر برای ریزش مو فیناستراید است که یک داروی خوراکی برای مردان است و طاسی الگوی مردانه را درمان می کند. این قرص فقط با نسخه تجویز می شود. فیناستراید می تواند طی چند ماه رشد مو را بهبود بخشد. فیناستراید برای استفاده توسط زنان مناسب نیست (بهترین قرص برای رشد سریع موی سر)

نورکین یک درمان جایگزین برای ماینوکسیدیل برای خانم ها است. این دارو یک مکمل طبیعی در قرص است، همچنین به عنوان شامپو و لوسیون در دسترس می باشد. این مکمل غذایی حاوی عصاره پروتئین دریایی است که برای رشد مو مناسب است.

سخن آخر

ریزش مو از دغدغه های فکری بسیاری از خانم ها و آقایان می باشد زیرا تاثیر زیادی در زیبایی دارد. علاوه بر محصولاتی که برای درمان ریزش مو استفاده می کنید باید توجه داشته باشید که در حین درمان و رشد مجدد موها باید با تغذیه مناسب و مراقبت صحیح از موها هنگام شست و شو یا عدم استفاده بیش از حد از وسایل آرایش مو از ادامه ریزش مو جلوگیری کنید. گاهی نیز بخصوص در خانم ها علت ریزش مو عدم تعادل هورمونی است که اگر برطرف نشود داروهای دیگر تاثیر نمی گذارند. 

Poonkiat Suchonwanit. Minoxidil and its use in hair disorders: a review.Drug Des Devel Ther. 2019; 13: 2777–2786

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو