هر آنچه که باید در مورد کیانو ریوز بدانید؛ سرگذشت پرفراز و نشیب جنتلمن هالیوود

هر آنچه که باید در مورد کیانو ریوز بدانید؛ سرگذشت پرفراز و نشیب جنتلمن هالیوود


منبع: روزیاتو

132

1399/4/7

23:35


کیانو ریوز (Keanu Reeves) در ۲ سپتامبر ۱۹۶۴ در بیروت، لبنان بدنیا آمده اما در تورنتو، کانادا بزرگ شد. او از طرف پدرش یک ریشه چینی-هاوایی داشته و اسم او در زبان هاوایی به معنای «نسیم خنک در کوهستان» است. مادر ریوز مدتی به عنوان بازیگر تئاتر فعالیت کرده و سپس به طراحی لباس در این عرصه روی آورد. بدنبال جدایی پدر و مادرش، کیانو همراه با مادر و تنها خواهرش به نیویورک و سپس تورنتو نقل مکان کرد. او در ابتدا به شکل حرفه ای به ورزش هاکی روی آورد اما در ادامه به سراغ بازیگری رفت. ریوز بازیگری را در کانادا با سریال های تلویزیونی آغاز کرد اما اولین موفقیت او در سینمای کانادا و با فیلم One Step Away در سال ۱۹۸۵ رقم خورد.

زندگینامه کیانو ریوز

وی اولین بار به خاطر بازی اش در فیلم River’s Edge بود که مورد توجه قرار گرفت اما فیلم کمدی Bill & Ted’s Excellent Adventure و دنباله آن با نام Bill & Ted’s Bogus Journey بود که ریوز را به شهرت رساند. کیانو ریوز در کارنامه بازیگری خود نقش های متنوعی در ژانرهای مختلف دارد، از فیلم اکشن کلاسیکی مانند Speed و فیلم علمی تخیلی بلاک باستر The Matrixو دنباله های آن تا فیلم های هنری مانند My Own Private و The Private Lives of Pippa Lee. کیانو در سال ۲۰۱۳ نیز با فیلم Man of Tai Chi اولین تجربه کارگردانی اش را نیز کسب کرد که البته مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار نگرفت.

زندگینامه کیانو ریوز

کیانو ریوز در Bill & Ted’s Excellent Adventure

کیانو ریوز در سال ۱۹۸۶ در فیلم نوجوانانه Youngblood کار خود را آغاز کرد، فیلمی که در آن در کنار راب لو و پاتریک سویزی به ایفای نقش پرداخت. همان سال وی در فیلم River’s Edge بازی کرد که برای اولین بار ریوز را در کانون توجهات قرار داد. او تا پیش از بازی در درام جنجالی Dangerous Liaisons در سال ۱۹۸۸ در کنار بازیگران سرشناسی مانند گلن کلوز و جان مالکوویچ، در چندین پروژه سینمایی و تلویزیونی ایفای نقش کرد. سال بعد از آن نوبت به انتشار فیلمی رسید که این بازیگر جوان برای سال ها با نام آن شناخته می شد: Bill & Ted’s Excellent Adventure. ریوز در کنار الکس وینتر در این فیلم کمدی نقش دو دانش آموز دبیرستانی را بازی می کردند که به سفر در زمان می روند.

زندگینامه کیانو ریوز

کیانو ریوز در Dangerous Liaisons

حضور ریوز در این نقش چندین سال به طول انجامیده و با یک سریال انیمه در سال ۱۹۹۰ و دنباله فیلم اصلی با عنوان Bill & Ted’s Bogus Journey ادامه یافت. اگر چه کیانو ریوز همواره به خاطر بازی سرد و بیروح و بازی تنها در یک تیپ شخصیتی خاص مورد انتقاد قرار می گرفت اما در دهه های پیش رو به بازی در ژانرهای مختلف پرداخت، از فیلم های درونگرایانه هنری تا تریلرهای پر از اکشن. وی در سال ۱۹۹۱ در فیلم My Own Private Idaho به کارگردانی گاس ون سنت و در کنار ریور فینیکس نقش آفرینی کرد که داستان دو کارگر جنسی جوان خیابانی را روایت می کرد.

زندگینامه کیانو ریوز

کیانو ریوز در Dracula

او همان سال در فیلم Point Break نقش یک مامور مخفی اف بی آی را بر عهده گرفت که در زندگی خلافکارانه گروهی سارق بانک گرفتار شده است. ریوز یک سال بعد در اقتباس فرانسیس فورد کوپولا از Dracula ی برام استوکر در کنار بازیگرانی مانند گری اولدمن، وینونا رایدر و آنتونی هاپکینز ظاهر شد و نقش شخصیت آرام و مصمم جاناتان هارکر را بازی کرد.

زندگینامه کیانو ریوز

کیانو ریوز در Point Break

سال ۱۹۹۴ ریوز در کنار ساندرا بولاک در فیلم اکشن موفق Speed جلوی دوربین رفته و سال بعد در درام رمانتیک A Walk in the Clouds حضور یافت. در سال ۱۹۹۷ ریوز در فیلم تریلر ماوراء الطبیعی Devil’s Advocate  با آل پاچینو و شارلیز ثرون همبازی شد که تجربه موفقی از آب درآمد. در آخرین سال های قرن بیستم، ریوز در یک فیلم علمی تخیلی نقش آفرینی کرد که به یک شاهکار در این ژانر تبدیل شد: The Matrix. این فیلم که در سال ۱۹۹۹ توسط واچوفسکی ها ساخته شد داستان جوانی به نام نئو (با بازی ریوز) را روایت می کرد که رهبری انسان ها برای رهایی از یک دنیای کامپیوتری شبیه سازی شده را بر عهده می گیرد. این فیلم که به خاطر نوآوری هایش در سکانس های مبارزه، جلوه های ویژه آوانگارد و طراحی لباس خیره کننده اش شناخته می شود یک موفقیت جهانی در باکس آفیس بود.

زندگینامه کیانو ریوز

کیانو ریوز در Speed

دو دنباله از این فیلم در سال ۲۰۰۳ ساخته و منتشر شد که با نقدهای متفاوتی روبرو شدند، هر چند فیلم دوم با عنوان The Matrix Reloaded فروش بیشتری نسبت به فیلم اول این سه گانه کسب کرد. در تابستان ۲۰۱۹، ۱۶ سال پس از انتشار این فیلم، اعلام شد که چهارمین فیلم از این فرانچایز نیز ساخته خواهد شد و کیانو ریوز نقش نئو را تکرار خواهد کرد. حتی با موفقیت در سطح اول هالیوود با سری فیلم های اکشن The Matrix، ریوز به کار در ژانرهای مختلف ادامه داد. او در سال ۲۰۰۰ در فیلم The Gift در نقش یک مرد خشن و سوء استفاده‌گر  در کنار کیت بلانشت ظاهر شد، در سال ۲۰۰۳ در کنار دیان کیتون نقش یک یک پزشک عاشق را ایفا کرد و دو سال بعد در Constantine نقش یک شکارچی روح را بر عهده گرفت.

زندگینامه کیانو ریوز

کیانو ریوز در The Matrix

ریوز در سال ۲۰۰۸ به ژانر علمی تخیلی بازگشته و در کنار جنیفر کانلی و جیدن اسمیت در بازسازی فیلم کلاسیک The Day the Earth Stood Still ایفای نقش کرد. دهه بعد و در سال ۲۰۱۳، کیانو ریوز اولین تجربه کارگردانی اش را با Man of Tai Chi کسب کرد. فضای هنرهای رزمی در فیلم بعدی او در همین سال، ۴۷ Ronin، ادامه یافت و سال ۲۰۱۴ نوبت به فیلم تحسین شده John Wick در کنار بازیگرانی مانند ویلم دفو و جان لگویزامو رسید.

زندگینامه کیانو ریوز

کیانو ریوز در ۴۷ Ronin

سه سال بعد نوبت به دنباله دوم این فیلم موفق با نام John Wick: Chapter 2 رسید. بعد از همبازی شدن با وینونا رایدر در فیلم کمدی-رمانتیک Destination Wedding در سال ۲۰۱۸، ریوز به سال شلوغ ۲۰۱۹ رسید که با بازی در تریلر علمی تخیلی Replicas، بازگشت به نقش جان ویک در John Wick 3: Parabellum و نقش مکمل در کمدی رمانتیک نتفلیکس Always Be My Maybe همراه بود. ریوز همچنین در این سال در Toy Story 4 صداپیشگی شخصیت دوک کابوم را نیز بر عهده گرفت.

زندگینامه کیانو ریوز

کیانو ریوز در John Wick

زندگی شخصی کیانو ریوز

در سال ۱۹۹۹ کیانو ریوز و نامزدش جنیفر سیم انتظار دخترشان را می کشیدند که نام آوا آرچر سیم-ریوز را برای او انتخاب کرده بودند اما در ماه هشتم بارداری بود که نامزد ریوز این دختر را مرده بدنیا آورد. مرگ دخترشان این زوج را به شدت تحت تاثیر قرار داد و جدایی آن ها را در پی اشت. دو سال بعد، جنیفر در یک سانحه رانندگی کشته شد. در جریان این سانحه، خودرو جنیفر با سه خودرو دیگر برخورد کرده و از ماشین به بیرون پرتاب شد که مرگ وی را در پی داشت. بعدها گزارش کالبدشکافی نشان داد که وی هنگام تصادف تحت تاثیر داروهای ضدافسردگی بوده است.

زندگینامه کیانو ریوز

دیگر علایق کیانو ریوز

علایق هنری کیانو ریوز تنها به بازیگری خلاصه نمی شود. وی در اوایل دهه ۱۹۹۰ یک گروه موسیقی به نام Dogstar را تشکیل داد که با موفقیت نسبی همراه بود. در طول یک دهه فعالیت ریوز در نقش نوازنده گیتار بیس در این گروه، Dogstar دو آلبوم منتشر کرد. او بعدها به مدت یک سال در گروهی به نام Becky نیز نوازنده گیتار بود. ریوز همچنین علاقه زیادی به موتورسیکلت و موتورسواری دارد. بعد از اینکه ریوز از طراحی به نام گارد هولینگر خواست یک موتورسیلکت شخصی برای او طراحی و بسازد، این دو در سال ۲۰۱۱ کمپانی موتورسیکلت سازی Arch Motorcycle Company LLC را تاسیس کردند. ریوز یک از بخشنده ترین و دست و دلباز ترین بازیگران هالیوود است که فعالیت های خیریه متعددی در طول سال های فعالیت خود در سینما داشته است.

زندگینامه کیانو ریوز

کیانو ریوز و وینونا رایدر

در جریان مبارزه طولانی مدت خواهرش با سرطان خون، ریوز نقش اصلی را در مراقبت از وی داشت و به حمایت مالی از سازمان های تحقیقاتی بیماری سرطان داشت. در آگوست ۲۰۱۸، در جریان تورهای تبلیغاتی فیلم Destination Wedding بود که ریوز در کمال ناباوری دریافت به طور قانونی به نحوی به عقد همبازی اش، وینونا رایدر، درآمده است. ماجرا به فیلم Dracula و سکانس ازدواج آن باز می گشت که در جریان آن یک کشیش واقعی رومانیایی مراسم عقد و ازدواج ریوز و رایدر را به طور کامل به اجرا درآورده بود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو