در جلسه معارفه رئیس جدید حوزه هنری مطرح شد؛ روایت حدادعادل: حوزه هنری تأسیس شد تا مسائل را حل کند

منبع: سینما پرس

61

1399/4/8

14:49


سینماپرس: رئیس سابق و فعلی حوزه هنری امروز در میان نویسندگان، مدیران و صاحبان فرهنگ و اندیشه تودیع و معرفی شد.

مومنی شریف و دادمان؛ حوزه هنری

سینماپرس: رئیس سابق و فعلی حوزه هنری امروز در میان نویسندگان، مدیران و صاحبان فرهنگ و اندیشه تودیع و معرفی شد.

به گزارش سینماپرس، چند روز گذشته حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حکمی محمد مهدی دادمان را به ریاست «حوزه هنری» منصوب کرد و دوران ۱۰ ساله مدیریت محسن مؤمنی‌شریف در حوزه هنری به پایان رسید. امروز در آیین تودیع و معارفه با  حضور آیت الله رشاد، حجت‌الاسلام خاموشی(رئیس سابق سازمان تبلیغات‌اسلامی)، غلامعلی حدادعادل (رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی)، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت‌الاسلام محمد قمی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)، عزت‌الله ضرغامی (رئیس اسبق سازمان صداوسیما و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) و  اصحاب فرهنگ و هنر و نویسندگان آغاز شد.

پیش از آغاز رسمی مراسم، مهمانان شرکت‌کننده در برنامه با حضور در مزار شهدای محوطه حوزه هنری با شهدای انقلاب و دفاع‌مقدس تجدید میثاق کردند. در میان مدیران و صاحبان اندیشه و اصحاب فرهنگ و هنر، چهره‌های پرآوازه‌ای دیده شدند. داریوش ارجمند،  کوروش زارعی، محمدرضا سنگری و بسیاری از چهره‌های دیگر در محل تالار اندیشه حوزه هنری تهران حاضر شدند.

در ابتدای این برنامه بعد از قرائت آیاتی از قرآن مجید و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران کلیپی از عملکرد مدیریت پیشین «حوزه هنری» سازمان تبلیغات اسلامی برای مخاطبان اجرا شد، بعد از این بخش بود که رسالت بوذری مجری برنامه روی صحنه آمد به قرائت شعری با حال و هوای دهه کرامت پرداخت.

توصیه‌های مرتضی سرهنگی به رئیس جدید حوزه هنری

مرتضی سرهنگی از نویسندگان شاخص ادبیات دفاع مقدس در ادامه برنامه گفت: امروز از بزرگ‌ترهای مجلس اجازه می‌گیرم و چند جمله‌ای را به شما می‌گویم. به آقای مومنی از دوستان قدیمی خودم بعد از ۱۰ سال خسته نباشید می‌گویم. به جناب آقای دادمان که از فردا در میز و صندلی اتاق آقای مومنی می‌نشیند هم خوش آمد می‌گویم.

وی ادامه داد: من فقط به این چند نکته بسنده می‌کنم که اعتماد مردم به حوزه هنری یک ثروت ابدی برای این سرزمین است. ما اجازه نداریم از این ثروت کم کنیم و به کشورمان ضرر بزنیم، برای همین هر کس برای ادبیات و انقلاب و جنگ کار می کنند ما برادرش هستیم.

جهت‌دهی آینده فرهنگی کشور در «حوزه هنری»

محمد علی رجبی دوانی هنرمند نگارگر و از مدرسان برجسته حوزه نقاشی هم در ادامه با اشاره به نقش حوزه هنری در جریان فعالیت‌های فرهنگی و هنری انقلاب توضیح داد: می‌دانید که حوزه اندیشه و هنر اسلامی نام اول مجموعه حوزه هنری بود. اما بعد گروهی از هنرمندان تجسمی دور هم جمع شدند و از آقای سلحشور و دوستانشان دعوت کردند در اینجا مشغول به کار شود. ما از همان ابتدا برای نام‌گذاری این مجموعه «حوزه اندیشه و هنر و اسلامی» را انتخاب کردیم که اول معتقد به انقلاب اسلامی باشد و بعد آثاری متناسب با نقلاب تولید کند. اینجا باید مرکزی باشد که برای آینده هنر کشور جهت دهی بدهد.

وی افزود: در سال‌های اول که این مرکز راه افتاد بسیار مؤمنانه کار کردند و همه بدون توقع مالی کارهای زیادی انجام می‌دادند. در این زمان رابطه ما با جضرت امام (ره) رابطه تنگاتنگی بود. حتی برای موسیقی هم با ایشان صحبت می‌کردیم که ایشان می‌فرمودند شما چون به خاطر خدا قیام می‌کنید پس هنر برای شما وسیله نیست. بنابراین در این راه با رهنمودهای ایشان کار را ادامه می‌دادیم. این در حالی است که بعدها مقام معظم رهبری هم با رهنمودهای روشنگرانه خود همراه هنرمندان حوزه هنری بودند.

این مدرس گفت: جای تأسف داشت که این فضا بعدها تبدیل به یک مجتمع اداری شد. موضوعی که باعث شد بسیاری از نیروهای اولیه و هنرمند از آن بی‌بهره باشد. ما باید یک بار دیگر برگردیم به آنچه که هنر می‌خواهد. هنری که باید در جهت انقلاب و نیک نفسی باشد. هنری که اداری باشد، قطعاً از بالا به پایین برای آن دستور می‌رسد و این اصلاً شایسته نیست.

وی افزود: همه اینها را گفتم که اظهار امیدواری کنم که این مرکز بدل به همان حوزه هنری که انتظار داریم شود. قطعاً محسن مؤمنی شریف هم مؤمن و هم شریف است و من در جلسات متعدد از نزدیک در جریان فعالیت‌های ارزشمندش بوده‌ام. به هر حال امیدوارم محمدمهدی دادمان هم تلاش کند حوزه هنری به اصالت «حوزه هنر و اندیشه اسلامی» بازگردد و ما توفیق داشته باشیم که در دوره جدید شاهد تحول عظیمی در عرصه هنر انقلاب باشیم.

بعد از صحبت‌های رجبی دوانی کلیپی از فعالیت‌های حوزه هنری در دوره ۱۰ ساله مدیریت محسن مؤمنی شریف پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

روایت حدادعادل: حوزه هنری تأسیس شد تا مسائل را حل کند

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در آیین معرفی رئیس جدید حوزه هنری تأکید کرد: حوزه هنری از نخستین فرزندان انقلاب اسلامی است. دوستان جوان ما به یاد ندارند که در دیماه ۱۳۵۷ که احتمال پیروزی انقلاب قوت گرفته بود هرکسی به فکر بود که بعد از پیروزی چه کار باید کرد؟ در آن هفته‌ها ما می‌شنیدیم یک فکری برای تدبیر امور هنری بعد از پیروزی جوانه زده است. می‌شنیدیم که مقام معظم رهبری و چند نفر دیگر شادروان خانم دکتر طاهره صفارزاده، مرحوم امیرحسین فردی و برخی از دوستانش چند نفری اندیشه حوزه هنری را مطرح کردند. مقارن با پیروزی انقلاب، حوزه رسمیت و کار خودش را آغاز کرد. در این چهل و یک سال انبوه فعالیت و دستاورد، رویش‌های زیاد و ریزش‌های اندکی هم داشته است.

وی ادامه داد: هر حکومتی دینی باشد یا نباشد، ‌هر جای دنیا برای تأمین و ایجاد آثار هنری اداره جامعه برحسب هنر باید تدبیر و تمشیت داشته باشد. اما بیاییم سراغ جامعه خودمان و جایی مثل حوزه هنری.  شکی نیست ‌تولیدات هنری و کارهای هنری در جمهوری اسلامی باید منطبق بر ضوابط شرعی باشد. این اعتقاد مشترک همه ماست. مطلب دیگر این است که اگر ما تولید هنری نکنیم جامعه به سوی تولیدات هنری دیگران خواهد رفت. این هم در ذهن یکایک شما مصادیق شما تداعی می شود. مطلب بعدی این است که ما به دلایل تاریخی بعد از مشروطه به این سو، از دورانی حدود ۲۰۰ سال پیش، ‌ جامعه‌مان با تجدد و مدرنیته روبرو شد و هنر ما را ضعیف خواستند و ضعیف شد. دست و پایمان را گم کردیم و این ضعف همچنان ما را آزار می دهد.  ما از ناحیه هنر در جمهوری اسلامی و در انقلاب اسلامی آسیب‌پذیریم و آسیب زیاد دیده‌ایم و می‌بینیم.

حدادعال گفت: شما ببینید موسیقی‌های زیرزمینی که خیلی هم زیر زمین نیست و سریال‌هایی که بیرون از مجاری مجاز پخش و دیده می‌شود، این‌ها کارهای خودش را می‌کند. همه این ها هشدار و علامت برای ماست. ما همان طور که رهبر معظم انقلاب امسال را سال جهش تولید اعلام کرد باید در عرصه هنر یک جهش تولید داشته باشیم. یعنی جهش تولید را منحصر نکنیم به تولید اقتصادی. نکته بعد این است که همه ما، ‌ مدیران و روحانیون، ‌ مدیران هنری و همه باید قبول کنیم که همه افراد جامعه مثل ما فکر نمی‌کنند. برخی از ما خیلی بهتر فکر می کنند و خیلی‌ها طور دیگری فکر می کنند. اما ما باید برای همه آثار هنری تولید کنیم. کسی که مسئول امر هنری می‌شود برای یک جامعه خوراک هنری تولید کند. برای هرکسی موافق مزاجش؛  همه تولیدات باید سالم باشد.

حوزه‌های علمیه به کمک حوزه هنری بیایند

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: نکته دیگر این که حوزه‌های علمیه باید به کمک حوزه هنری بیاید تا ابهامات و بلاتکلیفی ها در برخی از بحش های حوزه هنری کم شود. فکری که قبل از انقلاب بوده باید جهش کند بنابر همان مبانی فقهی و متناسب با دوران حکومتی رشد کند و پاسخگوی مسائل اجتماعی و سیاسی باشد. بنده همیشه فقه اسلامی را در دوران بعد از انقلاب در مقایسه با قبل از انقلاب به یک گلدانی تشبیه می کنم که در سایه بوده وقتی آمده در آفتاب همان گیاه رشد چند برابر کرده است. همان گیاه قابلیت دارد در پرتو هدایت عرصه های اجتماعی و فرهنگی ابعاد تازه ای پیدا کند و اینکه حوزه هنری عهده دار نمونه های فاخر هنری باشد و الگوسازی کند برای سراسر کشور. و اینکه با پاک کردن صورت مسئله، مسئله حل نمی شود. همه کسانی که انتقاد می کنند به وضع موسیقی، به وضع تئاتر، ‌به وضع سینما و همه انواع آثار دیگر هنری باید بدانند که راه حل مسئله، حل مسئله است نه پاک کردن صورت مسئله. خیلی از برخوردها از جنس پاک کردن صورت مسئله است. حوزه هنری برای این تأسیس شده که مسئله را پاک نکند که مسئله را حل کند.

هشدار "حدادعادل": اگر برای فرهنگ و هنرمان کاری نکنیم انقلاب اسلامی ضربه می‌خورد

آخرین سخن این است که اگر در همه انواع هنری شامل ادبیات، هنرهای تجسمی، سینما و... می شود ما چاره اندیشی و همت نکنیم انقلاب اسلامی از این ناحیه ضربه خواهد خورد. پس ای دوستداران انقلاب اسلامی و شهید داده ها به فکر باشید هنر برای حفظ انقلاب و برای این کشور و جامعه و فرد فرد انسان ها امری بنیادی و حیاتی و ضروری است و به هیچ وجه فرعی و حاشیه ای نیست.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس اوقاف و امور خیریه و رئیس هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی:

حوزه هنری حوزه ای برخواسته از انقلاب اسلامی و عمرش وابسته به تام انقلاب اسلامی دارد. نگاه رهبران این مرز و بوم ولی فقیه حکیم این زمان ما هم یک نگاه چشمه تولید هنری ارزشی است. بر همین اساس بنده در زمانی که وظیفه داشتم در اینجا انجام وظیفه کنم سالیان متمادی در شورای سیاستگذاری کارکردهای حوزه را پیگیری می کردیم و براساس ضوابط حوزه ادبیات تقویت کند، حوزه سینمایی اعم از فضای کالبدی یا تولیداتی که در میزهای تولید اینجا جاری و ساری بود، گروه های بزرگ هنرمند که مرتبط بودند در سالیان اخیر در حوزه های مستند کارکردهای قابل دفاعی در حوزه هنری شکل گرفت. حکایت رخ اینها جشنواره های مستندی است که برگزار شد که دیدیم دارای رتبه خوبی حوزه مستندسازی هنرمندان حوزه هنری در این جشنوائره شد.

در حوزه ادبیات داستانی سابقه و دیرینیه ای که در حوزه شکل گرفته است از ادبای این حوزه دفاع می کنم صعود ژیدا کردند گرچه راه طی نشده زیاد داریم. زمانی به برادر گرانسنگم سرهنگی می گفتم چند کتاب تولید کردیم و چقدر پشت جبهه باید کار می ردیم و چقدر خانواده ها درگیر بودند و نقل آن اخوائل را بشنویم. کار طی شده قابل دفاعی خیلی هست.

در حوزه هنرهای تجسمی، حوزه هنری دارای تابلوی کاملا نقاشی شده از دفاع مقدس است و هنرمندان مختلف چه آنهایی که رفتند و چه آنهایی که هستند و نسل هایی که ظهور و بروز ژیدا می کنند از قدرت و قوام خوبی برخوردارند. در حوزه پژوهش و تئاتر و سایر کارهایی که دارای ریشه است از قدرت خوبی برخوردار است. روزی که حجت الاسلام قمی آمدند به ما مأموریت دادند در هیئت امنا طبق وظیفه قانونی حرکت کنید من نگاه این عزیز را تخصصی می دانم. بدانید که آقای دادمان درگیر فهم هرآنچه در حوزه است درگیرند. جلسات متعددی داشتم خودشان را برسانند حضرت آقا موافقت بفرمایند این مدیریت دست به دست شود عزیزمان مؤمنی تحویل آقای دادمان بدهند و نسل جدید کار کنند.

چند توصیه دارم؛ جناب دادمان حوزه هنری برای انقلاب اسلامی و تعالی انقلاب اسلامی است. نقشه راه را مقام معظم رهبری تعیین می کنند و ایشان هنرمند و هنرشناسند. اعتراف کنیم اگر زمانی پرفروغ شدیم توصیه ایشان بود و تقریض های ایشان بر کتاب ها نبود این اتفاقات نمی افتاد. باید برای کلمه انقلاب اسلامی کار کرد برای دفاع مقدس باید کار کرد. برای مدافعین حرم که میوه ای از دفاع مقدس است باید کار کرد این را به عنوان نقشه راه می گویم، ‌دفاع مقدس و سبک زندگی ایرانی اسلامی، ‌امروز می گویم حوزه مدافعین حرم برای حوزه ضرورت رسیدگی دارد باید توجه جدی به رسانه کرد. معنای جدید رسانه فناوری های جدید توجه کنیم. زمانی تولیدی بود به نمایشگاهی ارائه می دادیم امروز می توانید از به کارگیری رسانه و فناوری عدد یک را به بی نهایت- برای حوزه مدیا و رسانه تلاش فاخر بفرمایید. کاش، داشت و برداشت سه تعبیری بود مقام معظم رهبری در دیدار حضوری فرمودند شما باید به پرورش هنرمند و بهره‌گیری از آثار او استفاده کنید.

آقای مومنی نویسنده خوب آثاری در آینده ببینید در حوزه ادبیات داستانی و به زودی رونمایی کتابی را شاهد باشید و در آینده جبهه انقلاب اسلامی از قلم ایشان بهره ببرید و مجموعه دیگر جوانان به حوزه هنری بیایند و آقای دادمان را حمایت کنند. ان شاءالله همت جمعی نقشه راهش را روشن تر جلوه دهد.

این گزارش در حال تکمیل است…

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو