افزایش هوش کودکان با ۱۰ روش تمرینی و غذایی

افزایش هوش کودکان با ۱۰ روش تمرینی و غذایی


منبع: آرگا

183

1399/4/8

15:44


افزایش هوش کودک می تواند اکتسابی باشد و با تمرین ها و مهارت هایی هوش کودکان را افزایش داد. تغذیه و ورزش دو عامل تاثیر گذار در این زمینه می باشند. همچنین والدین نقش موثری در افزایش هوش کودک خود ایفا می کنند.

همه افراد غالبا دوست دارند فرزندانی داشته باشند که از هوش زیادی برخوردارند. اگرچه اکثر افراد توانایی هوش را ذاتی می دانند، با این حال روش های زیادی وجود دارد که باعث افزایش هوش به خصوص در بچه ها می شود. داشتن برنامه ریزی هایی درجهت افزایش هوش، از همان دوران قبل بارداری می تواند تاثیر زیادی در هوش کودک داشته باشد.

روش های تمرینی و غذایی افزایش هوش کودکان

۱- تحرک و بازی

عملکرد مغز و هوش کودکان

والدین بهتر است از همان کودکی، ورزش کردن را به کودک آموزش دهند. ورزش کردن و تحرک بدنی علاوه بر اینکه باعث تخلیه انرژی کودک می شود, سلامتی جسمی او را نیز تضمین خواهد کرد. ورزش کردن بچه ها در دوران دبستان، می تواند باعث کاهش استرس و اضطراب آن ها شده و تمرکز آن ها افزایش دهد. برای داشتن هوش بیشتر یادگیری مهارت تمرکز بسیار مهم است. یکی از ورزش هایی که برای بچه های زیر ۵ سال در زمینه افزایش هوش، بسیار توصیه می شود شنا کردن است. بررسی ها نشان داده است کودکانی که زیر ۵ سال آموزش شنا دیده اند در مقایسه با دیگر کودکان سریع تر از مرحله کودکی به مرحله آموزشی می رسند و توانایی یادگیری در آن ها زیادتر است.

۲- شیر مادر

هوش کودکان و شیر مادر

بررسی ها نشان داده است کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند نسبت به کودکانی که از شیر مادر محروم هستند، حدود ۷ درصد باهوش تر می باشند. تغذیه مادر در دوران بارداری و استفاده از مواد غذایی که در تکامل مغز و در نتیجه افزایش هوش جنین تاثیرگذار است.

۳- موسیقی

افزایش هوش کودکان

یکی از روش های افزایش هوش به خصوص در بچه های ۶ تا ۱۱ ساله، آموختن موسیقی به آن ها  است. یادگرفتن موسیقی علاوه بر اینکه خود یک هنر است، می تواند قدرت مغز را افزایش داده و منجر به افزایش هوش کودک شود. در اینجا می توانید با فواید موسیقی برای کودکان آشنا شوید.

۴- صبحانه

صبحانه یکی از وعده های مهم غذایی است که به همه افراد در همه سنین توصیه می شود این وعده را حفظ کنند. خوردن صبحانه کافی کودک، می تواند ضریب هوشی او را افزایش دهد و یکی از روش های افزایش هوش کودک به شمار می رود.

۵- حرف زدن

حرف زدن با کودک از همان دوران بارداری و جنینی اهمیت دارد. در صورتی که والدین با کودک بیشتر صحبت کنند، داده ها و اطلاعات کودک افزایش یافته و در نتیجه باعث می شود یادگیری کودک سریع تر شود و تکلم کودک سریع تر اتفاق می افتد. به همین دلیل توصیه می شود مادران از همان دوران بارداری با جنین خود صحبت کرده و حتی برای او داستان تعریف کنند و این روند را تا کودکی ادامه دهند تا هوش کودک تقویت شود.

۶- ماساژ

تحقیقات نشان داده است والدینی که کودک خود را از همان نوزادی ماساژ می دهند، رشد مغزی آن ها بسیار افزایش می یابد.

بازی های موثر در هوش کودک

۷ – خواندن کتاب و دادن اسباب بازی های آموزشی

کتاب خواندن برای کودکان تاثیر زیادی در افزایش هوش و رشد ذهنی آنها دارد، ضمن اینکه با انجام این کار می توانید فرهنگ مطالعه کردن را از دوران کودکی به وی بیاموزید. از این رو توصیه می شود که برای کودک دلبند خود کتاب بخوانید و نیز در حضور وی مطالعه کنید.

افزایش هوش بچه ها

خرید و تهیه اسباب بازی های کمک آموزشی نیز در زمینه افزایش هوش بچه ها می تواند بسیار موثر باشد.

۸ – دادن میان وعده های سالم به کودک

لازم است که در تغذیه کودکانتان از غذا هایی سرشار از آهن استفاده کنید. همچنین دادن میان وعده های مغذی و سالم می تواند بسیار مفید باشد و از دادن میان وعده هایی مثل پفک و چیپس که برای سلامت بچه ها مضر می باشند، خودداری کنید.

تقویت هوش کودکان

۹ – بازی کردن با کودک

حتما با کودکانتان بازی کنید. جالب است بدانید که شرکت کودکان در بازی های گروهی، مهارت های هوش اجتماعی آنها را به مقدار زیادی افزایش می دهد.

هیچگاه به کودکتان نگویید “تو چیزی نمی فهمی” زیرا کودک این حرف را باور خواهد کرد و منجر به تحقق این جمله شما می شود.

۱۰ – داشتن استراحت کافی کودک

کودک شما در طول شبانه روز استراحت کافی داشته باشد و خوابیدن ۱۰ ساعت در شبانه روز برای وی لازم است. از این رو مطمئن شوید که فرزند شما به میزان کافی استراحت دارد.

نور اتاق کودک باید در حد متوسط باشد، با وی صحبت کنید و صدا های مزاحم و اضافی مثل رادیو و تلویزیون را خاموش کنید.

روشهای افزایش هوش کودکان

علاوه بر موارد فوق، موارد دیگر بسیار هستند که بر هوش کودک تاثیر گذارند از جمله آن ها می توان به بازی های فکری اشاره کرد که به منظور افزایش هوش کودکان در همه سنین وجود دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو