علی بهادری جهرمی در چهارمین نشست خبری خود با خبرنگاران، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و سالروز شهادت شهید بهشتی اظهار کرد: ما موفق شدیم فرایند برگزاری آزمون وکالت ۹۸ را تمام کنیم و سختی این آزمون به دلیل ملی بودن بود چون باید صددرصد نتایج آزمون برای داوطلبان روشن شود و سختی دیگر این بود که به شکل دو مرحله‌ای برگزار شد.

وی افزود: مرکز وکلا آزمون را برای عادلانه‌تر شدن دو مرحله‌ای کرد و در مرحله اول کسانی که حداقل نمره را کسب کردند توانستند به مرحله دوم راه پیدا کنند و ۱۰۲۱۰  نفر درنهایت در مرحله دوم، طی دو ماه مصاحبه شدند و برای انجام آن ۴۵۵ استاد دانشگاه، وکیل عالی‌رتبه دادگستری یا قاضی مجرب با ما همکاری کردند و قریب به ۱۰۰ نیروی اجرایی کمک حال ما بودند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه ما در ۷ منطقه مصاحبه برگزار کردیم، گفت: در هر منطقه، ۳۰ تیم مصاحبه‌گر با ما همکاری کردند و تمام فرایند به شکل الکترونیکی برگزار شد و فایل‌های صوتی مصاحبه‌ها را برای رسیدن به اعتراضات نیز ضبط کردیم. هر داوطلب ۳۰ دقیقه کامل برای مصاحبه وقت داشته است و قبل از انجام مصاحبه نیز یک تست روان شناسی شخصیت انجام می‌داد.

وی ادامه داد: نتایج قبولی یا ردی هر داوطلب بعد از هر مرحله به آن‌ها اعلام شده اما نتایج نهایی تا پایان این ماه اعلام می‌شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در آزمون وکالت ۹۸ از بین ۱۰۲۱۰ نفر، قریب به ۳۰۰ نفر از سوی روانشناسان ما رد شدند گفت:  غیر از این ۳۰۰ نفر بقیه داوطلب‌هایی که قبول نشدند امتیاز لازم را برای پوشیدن ردای وکالت کسب نکردند یعنی جمع نمرات آزمون کتبی و شفاهی به حد لازم نرسید. بیش از ۵۰۰۰ نفر از ۱۰ هزارنفر در آزمون امسال پذیرفته شدند.

وی در ارتباط با آزمون وکالت امسال گفت: روز سوم مهرماه آزمون وکالت ۹۹ برگزار می‌شود و ثبت‌نام آن احتمالا در مرداد ماه از طریق درگاه سازمان سنجش انجام می‌شود و منابع آزمون کم و بیش همان منابع آزمون سال پیش خواهد بود، خوشحالیم که کانون وکلا نیز منابعش را به ما نزدیک کرد.

وی افزود: ظرفیت سربازکارآموزان در سال ۹۸ به ۳۰۰ نفر افزایش پیدا کرد اما متاسفانه این ظرفیت را برای سال ۹۹ نداریم و هنوز نتوانستیم آن را بگیریم پس کسانی می‌توانند در آزمون وکالت ۹۹ شرکت کند که تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ پایان خدمت یا معافیت ارائه کنند.

بهادری جهرمی اظهار کرد: در خصوص کارشناسان رسمی، بیش از ۶۰ هزار نفر برای رقابت در ۶۰ رشته در آزمون کارشناسان رسمی ثبت نام کردند، اگر سازمان سنجش موافقت کند ممکن است مهلت تمدید شود و آزمون در ۲۰ شهریور ۹۹ برگزار می‌شود البته این آزمون کارشناسی سال ۹۸ است که امسال برگزار می‌شود.

وی در ارتباط با آزمون مشاوران خانواده گفت:  ثبت نام آزمون مشاوران خانواده یک ماه پیش انجام شد و ۴۰۰۰ نفر ثبت نام کردند، ما سعی می‌کنیم با استفاده از امکانات آیین‌نامه شرایط ثبت نام را تسهیل کنیم و سن ثبت نام را از ۳۵ سال به ۳۰ سال کاهش دهیم.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اعتراضات به نتایج آزمون وکالت ۹۸ گفت: ما ۱۰۷ هزار نفر شرکت‌کننده در آزمون داشتیم. ما کم‌تر از دو ساعت بعد از اتمام آزمون تمام سوالات را در سایت قرار دادیم و سه روز بعد آزمون نیز پاسخ‌نامه تشریحی را صادر کردیم. بعضی‌ها می‌رفتند این سوالات و پاسخ‌نامه را نگاه می‌کردند و فکر می‌کردند سوالات را درست جواب دادند درصورتی که این‌طور نبود. ما سامانه اعتراضات گذاشتیم و حتی گفتیم اگر کسی خواست پاسخ‌نامه‌اش را دستی تصحیح کند این کار را انجام می‌دهیم اما هزینه‌ آن را دریافت می‌کنیم. حتی در سامانه ثبت اعتراضات، تعداد اعتراضات ثبت شده به ۱۰۰۰ نفر هم نرسید. حتی الان اعلام می‌کنم هرکسی خواست می‌تواند پاسخ‌نامه‌اش را آنلاین یا به شکل حضوری با پرداخت ۵۰ هزار تومان ببیند.

رئیس مرکز وکلا و کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه درباره انتخابات هیئت مدیره مجوعه گفت: انتخابات ۲۸ هیئت مدیره سال گذشته انجام شد و به همین دلیل انتخابات شورای عالی کارشناسان و وکلا، امسال برگزار می‌شود و ۱۳۵ نفر در این انتخابات شرکت کردند و نزدیک نیمی از آن‌ها وکلا بودند و مابقی کارشناسان رسمی که ۶ نفر از کاندیداهای وکالت و ۲ کاندید در مشاوره از بانوان بودند و ۳۰ تیر  انتخابات شورای عالی وکالت و کارشناسی انجام می‌شود.

وی با اشاره به انتشار نشریه‌ای با عنوان حامی عدالت گفت: حدود ۷ هفته است که این نشریه به صورت هفتگی منتشر می‌شود و امیدواریم زبان گویا و محل ارتباط‌ گیری با نخبگان وکالت باشیم.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ظرفیت آزمون وکالت امسال گفت: آزمون وکالت سال ۹۹ را در نشست بعدی اطلاع رسانی می‌کنیم.اجازه دهید جلسه هیئت نظارت پیرامون این موضوع تشکیل شود. ما در حال حاضرصرفا پیشنهادهایی از استان‌ها دریافت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ارزیابی مرکز وکلا از ورود دادستانی‌ها به حقوق عامه گفت: در دوره جدید قوه قضائیه حرکت به سمت توسعه حقوق عامه گسترش پیدا کرده است و بعد از ماجرای سیل اقداماتی نیز انجام شد. اساسا موضوع حمایت از حقوق عامه تنها وظیفه حکومتی نیست و هر شهروندی باید به قدر وسع خود در این جهت حرکت کند.


بهادری جهرمی در ارتباط با تخلفات کارشناسان دادگستری پرونده طبری گفت: ایشان کارشناس رسمی بودند، هر شهروندی در هر مقامی ممکن است تخلف کند. ایشان از سال ۹۵ پروانه کارشناسی‌شان تمدید نشده بود و فعالیتی نداشتند و پس از صدور کیفرخواست نیز پروانه کارشناسیشان تعلیق شد.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تخلف‌های کارشناسان اظهار کرد: در امور کارشناسی و وکالت اصولا به خود فرد مراجعه می‌کنند و خیلی اوقات مرکز از مراجعات مطلع نمی‌شود البته در حوزه کارشناسی به دلیل وصول حق‌الزحمه در آخر کار از کارشناسی مطلع می‌شود و اصولا نظارت بر صلاحیت کارشناسان بر عهده مرکز و کانون است اما دستگاه‌های اجرایی و محاکم دادگستری همکاری لازم را با ما انجام نمی‌دهند و خود دستگاه‌ها یا محکمه بدون اطلاع مرکز کارشناسان را اعلام می‌کنند و اگر این اتفاق بیوفتد می‌شود انتظار داشت نظارت نیز انجام شود.

بهادری جهرمی افزود: از وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی خواهش می‌کنم هرجایی که می‌خواهند از کارشناسان استفاده کنند از معبر مرکز یا کانون استفاده کنند چون ما بهتر از تخصص‌های کارشناسان مطلعیم.

بهادری جهرمی در ارتباط با اصلاح آیین‌نامه وکالت گفت: معاونت حقوقی قوه قضائیه پیش از این که متن را بر روی سایت قرار دهد آن را برای کانون‌های وکلا فرستادند و در ماه مبارک رمضان سال گذشته، رئیس قوه قضائیه در دیداری که با وکلا داشتند، دستور اصلاح این آیین‌نامه را به معاونت حقوقی ارائه کردند.

وی افزود: اصلاح آیین نامه تعرفه وکالت، یک نوآوری عظیم در قوه قضاییه و تحولی در دوره وکالت بود. معاونت حقوقی قوه قضائیه از وکلا خواست تا پیشنهادات خود را درباره آیین نامه وکالت اعلام کنند اما امتناع کردند.آیین نامه کانون وکلا فرتوت است و متناسب با شرایط روز نیست؛ حتی به آن‌ها  اجازه برگزاری آزمون آنلاین را هم نمی‌داد به همین دلیل انتخابات هیات مدیره کانون که قرار بود اسفندماه برگزار شود، به تازگی برگزار شد.