محمدرضا کنعانی  درباره وضعیت تالاب‌های استان اظهار داشت: مجموعه تالاب‌های آلاگل شامل آلاگل، آلماگل و آجی‌گل به علت بارش‌های خوب یکی دو سال اخیر وضعیت خوبی دارند و در سیل آبگیری شده‌اند.

وی افزود: اما تالاب بین‌المللی گمیشان شرایط خوبی ندارد و خشک شده و تبدیل به کانون ریزگردها شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان داشت: اعتباراتی از منابع ملی برای تالاب بین‌المللی گمیشان جذب کردیم و برای مطالعات حق‌آبه و علاج‌بخشی آن مشاور انتخاب شده است تا راهکار اجرایی ارائه دهد.

وی توضیح داد که با پیگیری‌های انجام شده بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به استان اختصاص یافته است. با این اعتبارات مطالعات امسال به پایان می‌رسد و پس از آن عملیات احیا و علاج‌بخشی تالاب را آغاز خواهیم کرد.

کنعانی ادامه داد: سازمان محیط زیست قراردادی با یک شرکت دانش‌بنیان منعقد کرده که پرواز از خلیج گرگان به تالاب گمیشان انجام و وضعیت این تالاب بررسی شود و تا یک ماه دیگر خروجی این مطالعات آماده و در شهریورماه اعتبار موردنظر را جذب کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در ادامه با بیان اینکه دغدغه مردم برای خلیج گرگان نقطه قوت است اظهار داشت: موضوع خلیج گرگان و تالاب میانکاله در دستور دومین جلسه ستاد ملی محیط زیست قرار گرفته و معاون اول رئیس جمهور دستور داد که کارگروه ویژه‌ای برای خلیج گرگان و تالاب میانکاله تشکیل شود و در جلسه نخست کمیت و کیفیت آب و محدوده و حریم خلیج و تصرفات آن بررسی شد.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد تا مرکز ملی اقیانوس‌شناسی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی و دانشگاه صنعتی شریف تمام مطالعات و داده‌های دستگاه‌های اجرایی را جمع‌بندی و در جلسه سوم نسخه اجرایی را ارائه کنند که اگر قرار است تبادلی بین خلیج و دریا برقرار شود از کدام نقطه باشد.