خودسانسوری چارلز دیکنز افشا شد/ عکس

خودسانسوری چارلز دیکنز افشا شد/ عکس


منبع: ایران آرت

167

1399/4/8

21:30


انتشار نسخه دست‌نویس رمان "الیور توئیست" نشان می‌دهد چارلز دیکنز کجای نوشته‌هایش را تغییر داده یا سانسور کرده است.

ایران آرت: چارلز دیکنز "الیور توییست" را ابتدا به صورت پاورقی در یک مجله منتشر کرد. داستانی که از نخستین جرقه‌ها برای رسیدن به شهرت جهانی دیکنز بود. نسخه دستنویس و ابتدایی برخی فصل‌های الیور توییست بعد از گذر بیش از یک قرن سالم مانده است. در این صفحات، گاهی می‌بینیم که دیکنز خودش را سانسور کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، در این ماه، صد و پنجاهمین سالگرد درگذشت چارلز دیکنز را پشت سر گذاشتیم. دیکنز وقتی شروع به نوشتن الیور توییست کرد، تنها ۲۵ سال داشت.

به نقل از لیت‌هاب، فصل‌های اول الیور توییست، از اولین و محبوب‌ترین رمان‌هایی که به مسائل و مشکلات اجتماعی می‌پردازد، به صورت داستان دنباله‌دار در مجله جُنگ بنتلی  Bentley’s Miscellany (مجله‌ای ادبی که ریچارد بنتلی بنیان‌گذار آن بود و در سال‌های ۱۸۳۶ تا ۱۸۶۸ منتشر می‌شد) منتشر شد. داستان پسربچه یتیمی که آواره خیابان‌ها است و ناخواسته به گروهی خلافکار در لندن قرن نوزدهم می‌پیوندد. این رمان از نخستین جرقه‌ها برای مطرح شدن دیکنز به عنوان نویسنده‌ای جهانی بود.

وقتی دیکنز همکاریش را با مجله بنتلی قطع کرد، فراموش کرد نسخه‌های دست‌نویس الیور توییست را از آن‌ها بگیرد. سال‌ها بعد، بسیاری از صفحات بازیابی شدند، هرچند تعدادی از آن‌ها گم یا نابود شدند. کپی نسخه‌ دست‌نویس ۲۲ فصلی که سالم مانده‌اند و توسط انتشارات  SP Books منتشر شده‌اند، نشان می‌دهد که نویسنده چطور متن خودش را ویرایش کرده است. شما می‌توانید ببینید که نویسنده کجا نوشته‌هایش را خط زده است، برای مثال نام شخصیت‌ها را تغییر داده و یا خودش را سانسور کرده است.

دیکنز بعد از انتشار دو فصل از رمان الیور توییست در مجله بنتلی نوشته است که گمان می‌کند این داستان، بهترین چیزی است که تا آن زمان به ذهنش رسیده است. او در سال ۱۸۳۷ از صمیم قلبش اعتقاده داشته که رمان الیور توییست آینده خوبی خواهد داشت 

و به اثری محبوب بدل خواهد شد.دست‌نوشته‌ها نشان می‌دهد که دیکنز در میزان خشونت کلان به ویژه در 

خشونت بیل نسبت به نانسی دست به سانسور خودش زده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو