دلیل کاهش حس بویایی چیست و چطور حس بویایی را افزایش دهیم؟

دلیل کاهش حس بویایی چیست و چطور حس بویایی را افزایش دهیم؟


منبع: آرگا

195

1399/4/9

10:38


برخورداری از سلامت احساس در زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. از این جهت در این بخش از مجله آرگا به معرفی و آشنایی با دلیل کاهش حس بویایی پرداخته ایم.

کم شدن حس بویای و چشایی اغلب به علت سرما خوردگی و ایجاد عفونت شدید در حلق می باشد. در این رابطه روش های خانگی و سنتی بسیاری وجود دارد که با بهره گیری از هریک می توان به بازگرداندن این حس مهم در بدن خود بپردازید.

برای آشنایی بیشتر با دلیل کاهش حس بویایی و عوامل تاثیر گذار در بازگرداندن آنان، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

علت گرفتگی بینی چیست؟

آشنایی با دلیل کاهش حس بویایی

قابل به ذکر است که حس بویایی از دسته مواردی می باشد که کمتر مورد توجه افراد قرار می گیرد، اما برای تغذیه و توصیف رنگ و بوی آنان و دیگر خوراکی های مصرف شده در طی روز نقش بسیار مهمی را در زندگی دارا می شود. در این مثال به خوبی از رابطه مستقیم حس چشایی با بویایی باخبر شدید، چرا که ایجاد اختلال در هر یک از آن ها دیگری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و در ادامه و عدم درمان و پیشگیری مشکلاتی را برایتان پدید می آورد.

گیرنده های حسی موجود در بینی و زبان با شراکت پیام های هماهنگی را به مغز می  فرستند تا فرد از غذای خود به خوبی لذت ببرد. زمانی که این گیرنده های حسی تخت تاثیر عفونت و دیگر اختلالات قرار می گیرد، پیام خود را به خوبی انتقال نمی دهند و همین امر در فهمیدن مزه غذا مشکل ایجاد می کند. در این رابطه اگر حس چشایی نیز از قدرت بالایی برخوردار باشد، اما بویایی به مشکل برخورده باشد، عملکرد خود را به خوبی نمی تواند بروز دهد. این اختلال در اصطلاح پزشکی آنومیا نام گرفته شده است که تا در صورت درمان، فرایند درک مزه غذا را با مشکل مواجه می کند.

در این رایطه می توان مثالی از درمان سرماخوردگی بیان کرد، به این صورت که با گرفتگی بینی در دوران بیماری هیچ درکی از مزه ی غذا نداشته اید. اگر تا به حال به این چنین موضوع مهم در رابطه با ارتباط حس های چشایی و دلیل کاهش حس بویایی نپرداخته اید، بهتر است ادامه این مطلب را برای افزایش آگاهی مطالعه نمایید.

با دلیل کاهش حس بویایی آشنا شوید

عواملی که در ضعف بویایی تاثیر گذار است

کاهش و ضعف حس بویایی و چشایی در کیفیت زندگی افراد تاثیر به سزایی می گذارد. همان طور که گفته شد با همکاری و ارتباط مستقیم این دو حس، اگر یکی از موارد با مشکل مواجه شود، دیگری را نیز تحت تاثیر عوامل با خود درگیر می کند. قابل به ذکر است که از دست دادن کامل این احساسات از نظر علمی و منطقی مبحثی کاملا غیر ممکن می باشد، اما عواملی را که در کاهش و ضعف آنان تاثیر است را نمی توان نادیده گرفت.

ابتلا به عفونت های سینوسی و بیماری هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا از علت های موقت در کاهش حس بویایی و چشایی به شمار می رود. همچنین علت هایی را که در ادامه بیان می شود از دیگر دلایل تاثیر گذار در ضعف احساسات چشایی و بویایی می باشد.

  1. آسیب رسیدن به ناحیه سر و یا بروز سکته مغزی
  2. ایجاد مشکلات دهانی و یا دندانی
  3. قرار گیری در معرض مستقیم مواد شیمایی خاص همچون کلر، فرمالدئید، بنزین، ترشیلا، اتیلن و حلال های رنگ
  4. تحت درمان قرار گرفتن برای سرطان و پرتو درمانی
  5. مصرف مواد مخدر از راه بینی همچون کوکائین
  6. ایجاد تغییر در هورمون ها
  7. در معرض خطر قرار گیری بهداشت دهان و دندان
  8. برخورداری از عوارض جانبی مصرف برخی از دارو ها

قابل به ذکر است که از دست دادن و ضعف موقت احساسات چشایی به موارد خاص پزشکی همچون آلزایمر، اسکیزوفرنی، بیماری های پارکینسون و صرع بستگی دارد.

دلیل کاهش حس بویایی

معرفی دلایل کاهش حس بویایی

در رابطه با بیان دلیل کاهش حس بویایی می توان به مواردی که در ادامه مطالعه می کنید، اشاره کرد.

  •  سن و جنس

در این میان قابل به ذکر است که مردان، بیش از زنان به این عارضه ها مبتلا می شوند.

  • شرایط محیطی

عوامل تاثیر گذار در محیط و هوایی که استشمام می شود، در ایجاد اختلال های چشایی و بویایی تاثیر گذار است.

  • نوع تغذیه

در این بین گفتنی است که مصرف غذاهای بسیار چرب که در ادامه چاقی و اضافه وزن را برای افراد در پی دارد، به ایجاد ناتوانی و ضعف در سلول های پیام رسان بینی و مغز نیز منجر می شود. جالب است بدانید که مصرف مواد غذایی چرب در طولانی مدت سبب ایجاد آسیب های جدی به مغز و بخش یادگیری بدن می شود.

نشانه های کاهش احساسات

در ادامه ذکر مواردی برای بیان دلیل کاهش حس بویایی گفتنی است که موارد زیر نیز در این رابطه تاثیر به سزایی را دارا هستند.

  1. ایجاد مشکل در عملکرد های بینی و زبان
  2. استشمام رایحه های ناخوشایند و یا عجیب و غریب
  3. عدم قدرت در تشخیص طعم های مختلف

تاثیر سیگار در از بین رفتن قوه چشایی و بویایی

  • توصیه های پیشگیری از ابتلا

برای حفاظت از احساسات بویایی، نکات و تکنیک های بسیاری وجود دارد که با پیروی از هر یک آنان می توان به جلوگیری از ایجاد اختلال در احساسات بویایی و چشایی پرداخت. زمانی که متوجه شدید شما نیز استعداد ابتلا به سرماخوردگی و آنولانزا را دارا هستید، بهتر می باشد اقدامات پیشگیرانه ای که در ادامه بیان می شود را به خاطر داشته باشید.

  1. ترک سیگار به دلیل تاثیر گذاری منفی بر احساسات بویایی
  2. از مصرف دائمی نوشیدنی های الکی و مشروبات برای عدم تاثیر پذیری در احساسات چشایی و بویایی اجتناب کنید.
  3. هنگامی که از عارضه و نارحتی های آلرژیک رنج می برید، بهتر است از محلول های سالین برای پاکیزگی بخش های داخلی بینی خود استفاده کنید.
  4. در کنار موارد گفته شده برای از بین بردن علت و دلیل کاهش حس بویایی، می توانید از آروماتراپی که از درمان های موثر برای تقویت احساسات در بدن به شمار می رود، استفاده کرد.
  5. در این میان استفاده از روغن های مرکب و برگرفته از لیمو و پرتغال نیز بسیار تاثیر گذار هستند. همچنین روغن های معطر همچون رز و نعناع نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

روش های درمان و رفع دلیل کاهش حس بویایی در بدن

با کمک گیری هریک از روش هایی که در ادامه بیان می شود می توان این عارضه را رفع و درمان کرد.

  • روغن گرچک

روغن گرچک با دارا بودن آنتی اکسیدان قوی، خاصیت ضد التهابی و باکتری را دارا می باشد که در صورت استفاده فواید بسیاری را برای بینی و قوه چشایی در پی دارد. گفتنی است که این روش در طب سنتی کاملا موثر به عمل می آید، اما در علم پزشکی هنوز به اثبات کامل نرسیده است.

برای این کار مقداری از این روغن را گرم کرده و سپس با استفاده از قطره چکان، تعدادی از آن را در درون بینی خود بچکانید. این اقدام را در طی روز ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید و پس از آن به استراحت و خوابی کوتاه بپردازید.

در گرفتگی بینی چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • اسید آلفا لیپوئیک

این مورد نیز آنتی اکسیدانی قوی و طبیعی در بدن به شمار می آید که وظیفه اش حفاظت از سلول های آسیب دیده بدن می باشد. این اسید در سلامتی سلول های بدن تاثیر به سزایی را ایفا می کند و طبق مطالعات انجام شده بر سیستم عصبی و بازگرداندن احساسات چشایی و بویایی بسیار مناسب به شمار می آید.

قبل از مصرف اسید آلفا بهتر می باشد با پزشک مشورت کنید و سپس اقدام به گنجاندن آن در وعده های غذایی خود کنید. از مواد غذایی حاوی این اسید می توان به کلم بروکلی، جگر و دل و اسفناج اشاره کرد.

  • روی

کمبود روی در بدن به طور مستقیم در احساسات چشایی و بویایی تاثیر می گذارد. طبق مطالعات انجام شده کمبود این ویتامین در بدن به شکسته شدن رشته های DNE در بدن می شود که همین امر در طولانی مدت به بروز بیماری هایی همچون سرطان، عفونت و دیگر بیماری های خود ایمنی می شود.

روی با تولید و افزایش تعداد گلبول های سفید بدن به افزایش مقاومت و سیستم ایمنی بدن می پردازد که در نهایت با مصرف گوشت، شیر، پنیر، لوبیا، ماست و دیگر قرص های مکمل می توان میزان این ویتامین در بدن را تامین کرد.

  • بخوردهی

در این میان گفتنی است که بخور دهی و استشمام بخار از روش های موثر و کار ساز در باز کردن مجرا های گرفته بینی می باشد. با کمک گیری از این روش می توانید مجراهای تنفسی و داخل بینی خود را مرطوب کنید و پس از کاهش التهابات به افزایش و تقویت احساسات بویایی بی انجامید. این کار علاوه بر رفع دلیل کاهش حس بویایی به تمیز شدن تمامی مجرا ها و در نهایت تنفس ساده و آسان می پردازد.

در این رابطه می توانید از بخور اکالیپتوس استفاده کنید که با دارا بودن خواص آنتی باکتریال به رفع تمامی عفونت ها و بیماری ها می پردازد.

آشنایی با روش های درمان گرفتگی بینی

  • سرکه سیب

سرکه سیب از تندی منحصر به فردی برخوردار می باشد که همین امر سبب تبدیل آن به ماده ای موثر و طبیعی برای بازگرداندن قدرت و احساس چشایی شده است. علت طعم و بوی تند این مایع اسید سیتریک می باشد که در نهایت با تحریک احساسات چشایی توسط حسگر های بویایی به تحریک سلول های عصبی در مرکز سیستم عصبی منجر می شود. قابل به ذکر است که اثرات شکفت انگیز سرکه سیب در بسیاری از مقالات معتبر آمریکایی به ثبت رسیده است.

استشمام بوی این این مایع سبب تحریک حس گرهای بویایی و در نهایت رفع بیماری آنومیا می شود. همچنین با دارا بودن خواص ضد باکتریایی به درمان و رفع عفونت های مجرای تنفسی منجر می شود.

  • ویتامین B

سیستم بویایی بدن از شبکه های عصبی بسیار پیچیده ای تشکیل شده است که با هر گونه عطر و یا رایحه که توسط سلول های عصبی از سوراخ های بینی دریافت می شوند، به صورت فعال خواهند شد و سیگنال هایی را با پیام مرتبط به مغز می فرستند. در طی عبور از تمامی این مراحل؛ حس بویایی به درک بو و رایحه می پردازد.

همچنین ورود هر گونه آسیب به سلول های  عصبی سبب ایجاد اختلال در مراکز بویایی مغز و در نهایت از دست رفتن قدرت آن می شود.. طبق مطالعات انجام شده توسط محققین؛ دریافته اند که بین کمبود ویتامین B در بدن و از دست رفتن و کاهش حس بویایی رابطه مستقیمی وجود دارد.

در صورت فقدان و کمبود شدید ویتامین B به سلول های عصبی و مغزی آسیب جدی وارد می شود که برای رفع دلیل کاهش حس بویایی باید به تامین آن در بدن پرداخت. از مواد غذایی که این ویتامین را به خوبی دارا هستند می توان به مصرف ماهی، شیر، نوشیدنی های سویا، برنج، مرغ و مکمل های ویتامین B اشاره کرد. همچنین در این رابطه می توانید از مشاور های تغذیه و پزشکان کمک بگیرید تا به خوبی شما را در مصرف غذا و میوه های سرشار از ویتامین برای تقویت قوای چشایی و بویایی راهنمایی کنند.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

معرفی دلیل کاهش حس بویایی

برای جلوگیری و رفع علت و دلیل کاهش حس بویایی اقدامات و توصیه های بسیاری وجود دارد که با پیروی از هریک می توانید از بروز این اختلال جلوگیری کنید. از این رو در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی از توصیه های پزشکی در جهت افزایش قوه بویایی برخوردار شوید.

  1. علاوه بر استفاده روغن اکالیپتوس در دستگاه بخور، می توانید از روغن نعناع نیز در این رابطه استفاده کنید.
  2. مصرف نوشیدنی و غذاهای دارای مرکبی جات را فراموش نکنید. این مواد غذایی شامل کلم ترش، پرتغال و ماست نیز می شود.
  3. در زمان مصرف غذاهای باقی مانده از وعده های غذایی گذشته، به خوبی مواظب باشید که از تاریخ انقضای آن نگذشته باشد.
  4. از مصرف هر گونه مواد غذایی که حس کردید برای بدن مضر می باشد، اجتناب کنید.
  5. زمانی که فکر کردید حس بویایی با مشکل جدی مواجه شده است، به این صورت که سوختن غذا را به سختی و یا حتی خیلی دیر متوجه می شوید. بهتر است برای حفظ سلامت خود و خانواده تان حسگر های مخصوص در جهت آتش سوزی و تشخیص دود را در آشپز خانه تان نصب کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو