پماد زینک اکساید چیست؟ + بررسی فواید و عوارض و نحوه استفاده

پماد زینک اکساید چیست؟ + بررسی فواید و عوارض و نحوه استفاده


منبع: زیبامون

848

1399/4/9

13:43


در این مقاله از زیبامون به بررسی خواص، فواید، مضرات، نحوه استفاده و تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با پماد زینک اکساید بدونید، اشاره کردیم.

پماد زینک اکساید چیست؟ + بررسی فواید و عوارض و نحوه استفاده

پماد زینک اکساید (Zinc Oxide Ointment)، یکی از محصولات پرکاربرد و شناخته شده‌ای هست که معمولا برای درمان و جلوگیری از ایجاد قرمزی و بثورات در پوست کودکان بعد از پوشک کردن مورد استفاده قرار می‌ گیره و میتونه سایر تحریکات جزئی روی پوست رو هم تا حد زیادی درمان کنه. در واقع کرم زینک اکساید به عنوان سدی بر روی پوست عمل می‌کنه و از پوست در برابر محرک‌های بیرونی و همچنین از بین رفتن رطوبت پوست محافظت می‌کنه.

اگر قصد دارید با خواص، فواید، مضرات، نحوه استفاده و تمام چیزهایی که در رابطه با کرم زینک اکساید وجود داره آشنا بشید، بهتون پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله از زیبامون دات کام رو بخونید و اطلاعات خودتون رو در این زمینه افزایش بدید.

 

پماد زینک اکساید چیست؟

زینک اکساید یا اکسید روی یک ماده معدنی هست که این روزها به شکل پماد و برای استفاده موضعی تولید شده است. پماد زینک اکساید، نوعی داروی موضعی خفیف با خاصیت ضد عفونی کننده ضعیف هست که می‌تونید بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. این پماد در بیشتر مواقع برای معالجه یا پیشگیری از مشکلات پوستی ساده مانند ساییدگی جزئی، سوختگی، پوسته پوسته شدن، قرمزی و بثورات ناشی از پوشک، نیش حشرات و سوزش جزئی پوست مورد استفاده قرار می‌گیره.

زینک اکساید علاوه بر اینکه به شکل پماد و کرم در دسترس هست در اشکال دیگری هم تولید شده و به شکل یک محصول ژله‌ای، افشانه، لوسیون، پودر و غیره هم در فروشگاه‌ها موجود هست.

 

کرم زینک اکساید

 

حتما بخوانید: کرم سفید کننده دست و پا + آموزش ساخت کرم خانگی

 

خواص پماد زینک اکساید چیست؟

این دارو فقط برای استفاده موضعی روی پوست طراحی و تولید شده و باید این محصول رو مطابق با دستورالعمل درج شده روی بسته بندی و یا با توجه به تجویز و دستور پزشک مورد استفاده قرار بدید. 

از جمله فواید پماد زینک اکساید می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درمان و جلوگیری از تحریکات پوستی ناشی از پوشک با زینک اکساید
  • درمان سوختگی و آفتاب سوختگی با زینک اکسید
  • پماد زینک اکساید برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید
  • درمان بریدگی با کرم زینک اکساید
  • درمان خراشیدگی با پماد زینک
  • درمان واکنش‌های آلرژیک با کرم زینک اکساید 
  • پماد زینک اکساید برای نیش حشرات
  • درمان تحریکات و مشکلاتی جزئی پوست با کرم زینک
  • پماد زینک اکساید برای زیر بغل
  • کرم زینک اکسید برای کک و مک

 

زینک اکساید روی پوست صورت

 

حتما بخوانید: جوش پوشک نوزادان، علت و درمان آن

 

عوارض پماد زینک اکساید چیست؟

اگر پماد زینک اکساید از طرف پزشک برای شما تجویز شده به این معنی هست که فواید پماد زینک اکساید برای شما بیشتر از مضرات آن هست و لازمه تا مدت زمان تعیین شده از این کرم استفاده کنید تا مشکلی که دارید به طور کلی برطرف بشه.

معمولا احتما ایجاد واکنش‌های آلرژیک بسیار شدید و جدی بعد از استفاده از کرم زینک اکساید بسیار کم هست اما ممکنه برخی از افراد بعد از استفاده از این پماد متوجه علائمی که در زیر اشاره کردیم شوند:

 

  • ایجاد بثورات پوستی
  • قرمزی
  • خارش
  • متورم شدن صورت به ویژه در زبان و گلو
  • سر گیجه 
  • مشکل در تنفس

در صورت مشاهده هر یک از این علائم بعد از استفاده از پماد زینک اکساید لازمه که هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

 

حتما بخوانید: 9 درمان خانگی برای از بین بردن جای آبله مرغان

 

نحوه استفاده از پماد زینک اکساید چگونه است؟

شما می‌تونید کرم یا پماد زینک اکسید رو روزانه چندین بار بر روی بر روی قسمت‌های آسیب دیده پوست مورد استفاده قرار بدید. البته بهتره این پماد رو به هیچ عنوان بر روی قسمت‌های تاول زده یا دارای زخم باز و بریده استفاده نکنید. علاوه بر این باید از برخورد پماد زینک اکساید با اطراف چشم و ناحیه مخاطی بدن هم جلوگیری کنید.

 

پماد زینک اکساید برای بچه

 

کدام داروها با پماد زینک اکساید تداخل دارویی دارند؟

پماد زینک اکساید یک داروی موضعی بسیار خفیف هیت و تا به امروز هیچ تداخل داروئی قابل توجهی بین کرم زینک اکساید و سایر داروها گزارش نشده است.

 

آیا می‌توان از پماد زینک اکساید در دوران بارداری و شیردهی استفاده کرد؟

اگر از زینک اکساید به طور مناسب استفاده بشه و بر روی زخم و بریدگی پوست زده نشه، برای استفاده از دوران بارداری و شیردهی مناسب و بی خطر هست. البته بهتره که قبل از استفاده از این پماد حتما با پزشک مشورت کنید.

 

پماد زینک اکساید برای نیش حشرات

اگر به دنبال یک روش درمانی موثر و بی خطر برای درمان جای نیش حشرات هستید، استفاده از کرم زینگ اکساید میتونه انتخاب خیلی خوبی باشه. همونطور که قبلا گفته شد، این پماد تاثیر خوبی در از بین بردن قرمزی و بثورات ناشی از پوشک بر روی پوست کودکان داره و به همین ترتیب برای از بین بردن جای نیش حشرات و همچنین کاهش سوزش و خارش ناشی از نیش حشرات هم بسیار موثر هست.

 

پماد زینک اکساید مینو

 

حتما بخوانید: محافظت در برابر نیش پشه ها در تابستان

 

پماد زینک اکساید برای زیر بغل

اگر در طول روز تعرق زیادی دارید و این تعرق با بوی بسیار زیادی همراه هست، میتونید بعد از حمام کردن مقداری از پماد زینک اکساید رو به زیر بغل بمالید. این پماد تاثیر خیلی خوبی در کاهش بوی بد عرق داره و همچنین در صورت استفاده منظم از این پماد، پوست زیر بغل به تدریج روشن و سفید خواهد شد.

 

استفاده از پماد زینک اکساید

 

حتما بخوانید: سیاهی زیر بغل - درمان های خانگی برای رفع سیاهی پوست

 

پماد ایپوزینک

پماد ایپوزینک (IPOZINC) یکی از فرآورده‌‌های زینک اکساید هست که معمولا برای جلوگیری از آفتاب سوختگی (به عنوان ضد آفتاب)، پیشگیری از پیری زودرس پوست، درمان خشکی پوست، درمان اگزما، سوختگی‌های سطحی پوست، کنترل التهابات پوستی، سوختگی پوست ناشی از ادرار، درمان خارش ناشی از گزش و نیش حشرات، بهبود زخم واریس و غیره مورد استفاده قرار می‌گیره.

 

حتما بخوانید: روش های درمان برای اسکار و جای زخم + معرفی انواع اسکارهای پوستی

 

سخن آخر

پماد زینک اکساید یکی از داروهای موضعی پر کاربرد و کم خطری هست که پیشنهاد میشه حتما یک بسته از این پماد رو در جعبه داروهای خانگی خودتون داشته باشید و در مواقع نیاز برای درمان یا پیشگیری از آفتاب سوختگی، خارش و سوزش پوست، التهابات پوستی، نیش حشرات، از بین بردن جای جوش، اسکار، بوی بد عرق و مواردی از این دست استفاده کنید و از تاثیراتی که داره بهره مند بشید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو