نزدیکی در ماه اول بارداری

منبع: اوما

470

1399/4/9

17:07


نزدیکی در ماه اول بارداری

زمانی که شما باردار می شوید حس بسیار خوبی خواهید داشت و اگر تجربه اولتان باشد خودتان و همسرتان در پوست خود نمی گنجید و از لطفی که خداوند به شما نموده است خوشحال خواهید بود. در کنار این حس شادی برخی نگرانی ها نیز درباره تغییرات در زندگیتان در این دوران و بعد از آن وجود دارد. یکی از این موضوعات نگران کننده نزدیکی در دوران بارداری است. شاید برایتان سوال پیش بیاید که نزدیکی در ماه اول بارداری و یا ماه های دیگر برای جنین مضر است یا اشکالی ندارد؟ در این مقاله می خواهیم درباره نزدیکی در ماه اول بارداری با شما مادران اومایی عزیز صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

در این مقاله می خوانیم:

آیا نزدیکی در ماه اول بارداری مجاز است؟

بله. در بارداری طبیعی نزدیکی در ماه اول مجاز است. در واقع جنین در این ماه آن قدر کوچک است که اصلا آن را حس نمی کنید و هیچ آسیبی از طریق نزدیکی به او وارد نمی شود. با این حال، متخصص زنان در صورت وجود موارد زیر توصیه می کند نزدیکی نداشته باشید:

  • سابقه سقط جنین
  • خونریزی بی دلیل از واژن و یا لکه بینی
  • درد شکم و گرفتگی عضلات
  • سابقه ضعف دهانه رحم
  • بارداری دوقلو یا چند قلو
  • پایین افتادگی جفت
  • همچنین اگر شوهر شما تبخال تناسلی (یکی از بیماری های مقاربتی) داشته باشد رابطه جنسی در دوران بارداری توصیه نمی شود. اگر در دوران بارداری برای اولین بار تبخال تناسلی به شما منتقل شود رشد کودک تحت تاثیر قرار می گیرد و ممکن است عفونت به جنین منتقل شود. 

آیا تغییری در زندگی جنسی من ایجاد می شود؟

- بستگی به بارداری شما دارد. اگرچه به طور کلی نزدیکی جنسی در بارداری مشکلی ایجاد نمی کند اما در اکثر زوج ها تغییراتی ایجاد می شود. برای برخی از خانم های باردار رابطه جنسی احساس بهتری از قبل ایجاد می کند و برای برخی ممکن است ناراحت کننده باشد. همچنین در برخی خانم ها میل جنسی افزایش می یابد اما بعضی از خانم های باردار کاملا میل جنسی خود را از دست می دهند.

- شوهر شما ممکن است بدن باردار شما را مطلوب تر ببیند. به طوری که پس از نگرانی های ناشی از بارداری، رابطه جنسی لذت بخش تر از گذشته خواهد بود. اغلب، افزایش جریان خون به ناحیه لگن باعث تورم اندام تناسلی و افزایش حس لذت می شود.

- اما برخی از زنان پس از مقاربت احساس پری می کنند. برخی دچار گرفتگی عضلات شکم در طول یا پس از مقاربت می شوند. سینه های برخی از زن ها در بارداری حساس می شود به شکلی که هنگام لمس احساس درد شدیدی ایجاد می کند. و اگر حالت تهوع داشته باشید احساس خوبی برای نزدیکی جنسی نخواهید داشت.

- بهترین راه برای نزدیکی جنسی در بارداری جلوگیری از نفوذ عمیق و شدید و افراط در عشق ورزی است. 

آیا نزدیکی جنسی به جنین آسیب می رساند؟

- اگر پزشک شما را از مقاربت در بارداری منع نکند مطمئن باشید، رابطه جنسی به جنین آسیب نمی رساند. در طول مقاربت جای جنین در مایع آمنیوتیک امن است. همچنین، دهانه رحم بسته است و مخاط دهانه رحم مانع از آسیب رسیدن به جنین می شود.

- شوهر شما قادر نخواهد بود به قدری نفوذ کند که به جنین برسد و اگر چه ارگاسم باعث انقباضات رحمی می شود اما هیچ آسیبی ایجاد نمی کند و با انقباضات زایمان متفاوت است.

 

6275-12

چرا من در بارداری میل جنسی ندارم؟

بسیاری از زنان در طول بارداری تمایلی به نزدیکی جنسی ندارد. بنابراین شما تنها نیستید! در اینجا برخی از دلایل معمول وجود دارد:

  • حالت تهوع باعث می شود نتوانید غذا بخورید چه برسد به نزدیکی جنسی
  •  ممکن است بیش از حد خسته باشید (در رابطه با خستگی در بارداری بخوانید) و نزدیکی جنسی آخرین چیزی باشد که به ذهن شما می رسد.
  •  درد یا حساس شدن سینه ها حس خوبی در رابطه به شما نمی دهد.
  • نیاز دائمی به دستشویی رفتن باعث می شود نتوانید رابطه جنسی خوبی داشته باشید( در رابطه با تکرر ادرار در بارداری بخوانید)
  •  تغییرات هورمونی بر میل جنسی شما تاثیر می گذارد.

- بارداری باعث تغییرات زیادی از لحاظ جسمی و عاطفی  می شود. مهم نیست رابطه جنسی شما ادامه داشته باشد یا خیر، اما باید به رابطه عاطفی خود توجه کنید.

- سعی کنید راه های دیگر برای صمیمی شدن مثل نوازش کردن و یا ماساژ یکدیگر را استفاده کنید. بهتر است وجود یا عدم وجود رابطه جنسی رابطه عاطفی بین شما را تغییر ندهد.

آیا با وجود باردار بودن باز هم باید از کاندوم استفاده کرد؟

بله. در دوران بارداری باید مراقب عفونت ادراری بارداری و قارچ ها باشید. برای جلوگیری از ورود عفونت ها به خودتان و جنین بهتر است در طول بارداری حتما از کاندوم استفاده شود. اگر شوهر شما از بیماری مقاربتی رنج می برد استفاده از کاندوم در بارداری امری ضروری است. البته بهتر است وجود بیماری را به پزشک اطلاع دهید. ممکن است به خاطر بیماری های مقاربتی کاملا از نزدیکی در بارداری منع شوید.

سخن آخر

مانند بسیاری از مادران باردار، شما نیز ممکن است مضطرب باشید که نزدیکی جنسی به جنین آسیب برساند یا منجر به سقط جنین شود. یا ممکن است همسر شما نگران آسیب به جنین باشد و نتواند بخوبی نزدیکی داشته باشد. در چنین مواردی، صحبت در خصوص احساسات و ترس ها با همسرتان به شما آرامش می دهد و باعث می شود از عشق خود مطمئن شوید. اگر هنوز هم در خصوص نزدیکی جنسی در دوران بارداری نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید.

baby center editor team. Sex and relationships in pregnancy. 2017

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو