تغذیه در ماه چهارم بارداری

منبع: اوما

241

1399/4/9

17:07


تغذیه در ماه چهارم بارداری

در ماه چهارم بارداری مشکلاتی مانند حالت تهوع، استفراغ، سردرد و کم خوابی ناپدید می شوند. در این ماه بیش از پیش فعال و دارای انرژی هستید و حرکات جنین را حس می کنید. در انتهای سه ماه دوم بارداری شکم شما شروع به بزرگ شدن می کند. البته در همه مادران اومایی عزیز این تغییرات یکسان نیست. ممکن است برخی از مادران تا پایان ماه نهم هم علائمی مثل تهوع را داشته باشند. اما اکثر افراد در ماه چهارم علائم کمتری دارند و اشتهایشان بیشتر می شود. در این مقاله می خواهیم با شما درمورد تغذیه در ماه چهارم بارداری صحبت کنیم. با ما همراه باشید. 

در ماه چهارم بارداری چه اتفاقی برای جنین می افتد؟

هدف سه ماهه دوم بارداری رشد تکمیلی جنین است. در ماه چهارم بارداری اندام جنین به طور کامل تشکیل شده است. تمام اندام ها مانند مغز، کلیه، چشم ها، انگشتان، ریه و قلب تشکیل شده و عملکرد درستی دارند.

در این ماه بدن به سختی کار می کند تا استخوان های جنین را بسازد. بنابراین رژیم غذایی ماه چهارم بارداری بسیار مهم است. 

برای تغذیه در ماه چهارم بارداری چه چیزهایی می توانید بخورید؟

در ادامه مواد غذایی که باید حتما در این ماه در رژیم غذایی خود بگنجانید را به شما معرفی می کنیم:

فیبر بالا

سعی کنید در این ماه بیشتر از مواد دارای فیبر استفاده کنید. استفاده از فیبر علاوه بر جلوگیری از خوردن زیاد در بارداری از یبوست نیز جلوگیری می کند. غذاهای غنی از فیبر شامل غلات، جو و سبزیجات سبز رنگ می باشند. 

اسیدهای چرب ضروری

بدن شما و جنین در این ماه بیشتر نیاز به اسیدهای چرب ضروری دارد تا خطر عقب افتادگی ذهنی، زایمان زودرس و وزن کم جنین کاهش یابد. سعی کنید در رژیم غذایی اسیدهای امگا3، 6 و 9 را قرار دهید. غذاهای غنی از اسیدهای چرب شامل ماهی های کم جیوه، آجیل و روغن زیتون می باشد.

محصولات لبنی

بدن شما و جنین به کلسیم زیادی نیاز دارد. پزشک احتمالا برای شما مکمل های ویتامین د و کلسیم را نیز تجویز می کند. می توانید با افزودن یک لیتر شیر به رژیم غذایی روزانه، استخوان های جنین را قوی تر کنید. دو لیوان شیر یا 500 میلی گرم کشک یا 200 میلی گرم پنیر نیز مناسب است. این مواد غذایی مانند مکمل های کلسیم عمل می کنند.

گوشت

اگر حالت تهوع شما از بین رفته است، می توانید در رژیم غذایی گوشت را بعنوان یک منبع پروتئینی عالی و خوشمزه قرار دهید. اما مطمئن شوید گوشت شسته شده و خوب پخته شده است. گوشت نپخته حاوی باکتری و ویروس است که می تواند برای جنین خطرناک باشد.

میوه

میوه های تازه حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند. همچنین غنی از فیبر و آب نیز می باشند. در ماه چهارم بارداری، سوزش معده و ترشح اسید آغاز می شود. بنابراین باید از میوه های تازه به مقدار کم در دفعات زیاد استفاده کنید تا این احساس کمتر شود. 

غذاهای غنی از آهن

رشد جنین در ماه چهارم بارداری نیاز به آهن بیشتری دارد. بعلاوه بدن 3 تا 6 لیتر خون برای بارداری تولید می کند. رژیم غذایی غنی از آهن به شما کمک می کند خون بیشتری تولید کنید و به رشد جنین نیز کمک می کند. غذاهایی مانند آجیل، تخم مرغ، میوه خشک شده و محصولات آرد گندم به رژیم غذایی خود بیفزایید. همچنین پیش از مصرف مکمل های آهن با پزشک مشورت کنید.

 

7889-14

در ماه چهارم بارداری چه چیزهایی نباید بخورید؟

همان قدر که خوردن موارد گفته شده در بالا در این ماه مهم است، اجتناب از خوردن موارد زیر نیز اهمیت دارد:

پنیر نرم

پنیر نرمی که از شیر غیر پاستوریزه تولید شده است حاوی باکتری و ویروس های مضر می باشد. بنابراین سعی کنید از خوردن هر گونه پنیر نرم بپرهیزید. مقدار کم آب موجود در پنیر باعث می شود از تشکیل بیماری ها جلوگیری شود به همین دلیل مصرف پنیر سفت ضرری ندارد.

آرد تصفیه شده

آرد تصفیه شده به دلیل این که به راحتی هضم نمی شود و یبوست ایجاد می کند در ماه چهارم بارداری توصیه نمی شود. همچنین این ماده باعث بواسیر در ماه های بعدی نیز می شود. 

ماهی دریا

از آن جایی که ماهی دریا حاوی مقدار زیادی متیل جیوه است باعث عقب افتادگی جنین می شود. بنابراین سعی کنید در ماه چهارم بارداری ماهی نخورید.

غذاهای خیابانی

سعی کنید غذاهایی که در گوشه خیابان مانند ذرت مکزیکی و انواع فست فودها فروخته می شود مصرف نکنید زیرا امکان مسمومیت غذایی و بیماری هایی مانند تیفوئید وجود دارد. 

مصرف بیش از حد میوه های خشک

مصرف یک فنجان میوه خشک مناسب است اما سعی کنید در ماه چهارم بارداری بیش از حد میوه خشک مصرف نکنید. زیرا در بیشتر موارد باعث گرفتگی عضلات می شود.

شیرین بیان

مصرف شیرین بیان در بارداری باعث انقباض می شود. بنابراین سعی کنید آبنبات ها، خمیردندان ها و موادغذایی حاوی شیرین بیان را مصرف نکنید.

نکات مهم پایانی ...

در انتها امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده باشید. برای بدست آوردن اطلاعات درباره سایر مواد غذایی به شما پیشنهاد می دهیم که مقاله " بسته کامل آموزشی تغذیه دوران بارداری" را نیز در مجله علمی اوما مطالعه کنید. یادتان باشد تغذیه در دوران بارداری اصلی مهم است و در صورت رعایت یک رژیم مناسب عوارض بارداری کمتری را تجربه خواهید کرد. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو