معرفی شربت نئوزینک و چند هشدار مهم درباره مصرف آن

معرفی شربت نئوزینک و چند هشدار مهم درباره مصرف آن


منبع: آرگا

171

1399/4/9

22:55


شربت نئوزینک یک مکمل عالی و دلپذیر برای همه بخصوص کودکان و نوزادان است که در دوران رشد کمک زیادی به تامین روی مورد نیاز در بدن می نماید.

زینک یا روی یک ماده معدنی حیاتی در بدن می باشد که در کلیه اندام ها، بافت ها و مایعات موجود در بدن وجود دارد. این ماده دومین ماده ی معدنی فراوان در بدن بعد از آهن می باشد و نقش مهمی در فرایندهای بیولوژیکی در بدن دارد.

معرفی شربت نئوزینک

همانطور که می دانید زینک یکی از مواد معدنی مهم و ضروری در بدن است که در تمامی قسمت های بدن یعنی اندام ها، بافت ها و مایعات بدن پیدا می شود. زینک یا همان روی بعد از آهن به عنوان دومین ماده فراوان در بدن محسوب می شود که به منظور فعالیت بیش از ۳۰۰ آنزیم حاضر در سنتز و متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، اسیدهای نوکلئیک و دیگر مواد مغذی لازم و ضروری می باشد. بعلاوه زینک نقش مهمی در تثبیت نمودن ساختارهای سلولی و ارگان ها، بهبود زخم ها، تقسم سلولی و عملکرد ایمنی، رشد، لخته شدن خون و عملکرد تیروئید، بینایی، چشایی و بینایی و بویایی ایفا می کند. زینک با داشتن چنین عملکردهای حیاتی در بدن و مهم بودن آن برای بدن، در بدن ذخیره نمی شود و ما باید از طرق مختلف مانند رژیم های غذایی یا برخی از داروها این ماده را برای بدن خود تامین کنیم.

موارد مصرف شربت نئوزینک

شربت نئوزینک دارای ۳۳ میلی گرم زینک گلوکونات می باشد و می تواند زینک مورد نیاز بدن را به ویژه در کودکان تامین کند. علاوه بر موارد گفته شده در بالا رشد طبیعی، ترمیم بافتی، بلوغ جنسی و دستگاه تولید مثل، عادت به تاریکی و دید در شب، التیام زخم ها، دفاع ایمنی بدن، ادراک چشایی و بویایی و اعمال فیزیولوژیک در بدن به روی یا همان زینک وابسته هستند. کمبود روی در بدن باعث تاثیرات منفی بر رشد سیستم عصبی به خصوص در کودکان و نوزادان می شود، کاهش زینک در بدن به شکل پوکی استخوان، ریزش دندان ها، بیماری تیروئید، بی اشتهای و تغییر شکل ناخن ها نمایان می شود. زینک تاثیر مفیدی روی کبد دارد و برای ساخت استخوان ها واجب است. در بدن انسان میزان مشخصی از این ماده برای حفظ تجمع ویتامین E  مهیا می شود و باعث افزایش جذب ویتامین A نیز خواهد شد. بعلاوه زینک باعث تحریک آنزیم های مورد نیاز برای تقسیم و رشد سلول ها می گردد.

بررسی شربت نئوزینک

کمبود این ماده حیاتی در کودکان به شکل بی اشتهایی، اختلال چشایی در طعم غذا، بی حالی، غش، اختلال رفتاری و وقفه در رشد آنها خود را نشان می دهد. روی باعث رشد فیزیکی در بدن می شود و در این مورد بسیار تاثیر گذار می باشد. کوتاهی قد و کمبود وزن در کودکان را به کمک زینک می توان درمان نمود، در حالت کلی رشد انسان تا قبل از اتمام سن رشد به این ماده معدنی وابسته می باشد، زینک یک ماده معدنی بسیار مهم در سلامت پوست، فرم گرفتن و استحکام ناخن ها و تقویت ساختار مو می باشد.

داروی نئوزینک یک مکمل با طعم و بوی دلپذیری است، کنترل بو و طعم فلز در این محصول و کنترل PH در این محصول به گونه ای است که مصرف آن برای کودکان و نوزادان هیچ حس ناخوشایندی را بدنبال ندارد.

موارد مصرف مکمل نئوزینک

ویژگی های داروی نئوزینک

شربت نئوزینک دارای مشخصات و ویژگی های زیر می باشد:

  • پیشگیری کننده از عوارض ناشی از کم بودن روی در سنین رشد.
  • پیشگیری از سرماخوردگی و کاهش طول مدت دوره سرماخوردگی و شدت آن.
  • کمک به افزایش رشد جسمی و ذهنی در سنین رشد کودکان.
  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن.
  • کمک کننده به تقویت حافظه.
  • تقویت کننده اشتها.

نئوزینک و کارایی آن در رشد

هشدارها و نکات مهم در مورد مصرف این دارو

در زمان مصرف این دارو و قبل از آن باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • میزان بالای روی امکان دارد جذب مس را از طریق روده مختل کند.
  • نمک های موجود در روی امکان دارد جذب تتراسایکلین ها را به وسیله ایجاد کمپلکس های غیر محلول کاهش دهند. به همین دلیل باید حداقل دو ساعت فاصله بین مصرف مکمل های روی و تتراسایکلین ها قرار دهید.
  • در صورتی که بعد از مصرف دارو حالات مختلفی مثل اسهال، بثورات پوستی، استفراغ شدید، از دست رفتن آب بدن و بی قراری ایجاد شود باید میزان مصرف دارو کمتر شود و یا اینکه تا زمان کنترل علائم مصرف دارو قطع شود.
  • مصرف زینک به میزان بالا به ندرت امکان دارد باعث بروز مشکلات گوارشی به خصوص اشکال در هضم و درد اپی گاستر، تهوع و مشکلات هماتولوژیک گردد.
  • همراه با این شربت باید از مصرف غذاهایی که دارای کلسیم زیاد هستند مثل شیر، لبنیات، کافئین، فسفر و فراورده های سبوس دار خودداری گردد.
  • این مکمل بهتر است یک تا دو ساعت بعد از مصرف غذا مصرف شود و در صورتی که تحریک گوارشی وجود داشت می توان به همراه غذا آن را مصرف نمود.
  • کمبود روی در بارداری به ندرت اتفاق می افتد به همین دلیل مصرف این دارو بهتر است در دوران بارداری انجام نشود.

مکمل نئوزینک در کودکان

شرایط نگهداری

دارو را در دوای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید و از یخ زدگی آن را محافظت کنید. شربت را دور از دسترس اطفال قرار دهید و از تابش مستقیم نور آفتاب آن را دور نگه دارید.

شربت نئوزینک و عملکرد آن بر سلامت بدن

مقدار مصرف

شربت نئوزینک در دوران شیر دهی به دلیل افت روی در بدن، در ۶ ماه اول شیر دهی روزانه ۷ میلی گرم توصیه می شود و در ۶ ماهه دوم شیر دهی روزانه ۴ میلی گرم توصیه می شود. در حالت کلی این شربت به عنوان مکمل در طول روز باید به اندازه ۵ میلی لیتر استفاده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو