بیماری های زنان و مشکلات رایجی که خانم ها خجالت می کشند در مورد آنها بپرسند

بیماری های زنان و مشکلات رایجی که خانم ها خجالت می کشند در مورد آنها بپرسند


منبع: روزیاتو

413

1399/4/10

00:39


بیماری های زنان و مشکلات رایجی که خانم ها خجالت می کشند در مورد آنها بپرسند

پاسخ پزشک متخصص زنان و زایمان به این سؤالات را بخوانید.

بسیاری از زنان در مورد بدن خودشان مدام احساس نگرانی می کنند و به همین علت ما سعی داریم در این مطلب پاسخ سؤالاتی را برای آنها پیدا کنیم که بیشتر مواقع از پرسیدن آنها خجالت می کشند و با نگرانی هایی که اغلب بیهوده هستند در واقع، فقط وقت و انرژی خود را هدر می‌دهند. با بیماری های زنان و مشکلات رایج خانم‌ها بیشتر آشنا شوید.

زنان معمولا در مورد چیزهایی نگران می شوند که کاملا طبیعی هستند و جای نگرانی ندارند یا اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، ممکن است به راحتی حل شود اما خجالت زدگی و شرم کردن خانم ها اغلب نشان می دهد که آنها از طرح سؤالات زنانه خود واهمه دارند.

با روزیاتو همراه باشید تا پاسخ رایج ترین سؤالاتی که خانم ها در مورد بدن خودشان دارند را پیدا کنید. در این مطلب، سعی شده است از پریودهای سنگین تا اصلاح خط بیکینی را پوشش دهیم و حتی پاسخ سؤالات شما در مورد تست پاپ اسمیر را هم بدهیم.

۱- از کجا بدانم آیا ترشحات واژن من طبیعی است یا نه؟

ترشحات واژن معمولا علامت خوبی برای نشان دادن سلامت واژن شماست. ترشحات شفاف یا شیری رنگ کاملا طبیعی هستند. باید اطمینان حاصل کنید که واژن شما سالم و تمیز است و تعادل باکتریایی این ناحیه از بدن خود را در کنترل نگه می دارید. به همین منظور، دوش واژینال توصیه نمی شود زیرا می‌تواند تعادل طبیعی باکتریایی واژن شما را دستخوش تغییر کند. استفاده از آب و صابون برای بهداشت پوست بیرونی کاملا خوب است.

نوع و مقدار ترشحاتی که از شما خارج می شود بر حسب مرحله ای از چرخه قاعدگی ای که در آن هستید متغیر است. مثلا، در نیمه دوم چرخه قاعدگی یا سیکل شما ترشحات واژنی ضخیم تر و ژله مانند هستند.

با تمام چیزهایی که گفته شد، اگر شما مدام تغییر رنگ، غلظت یا بوی متغیری در ترشحات خود دارید، برای معاینه بهتر است به پزشک و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

این مطالب را هم بخوانید:

علت خیس شدن واژن و ترشحات زنان ؛ از تحریک جنسی تا تعرق

با انواع بوی واژن و علت بوی بد واژن آشنا شوید تا بدانید کدام بو علامت بیماری است

۲- پریودهای من خیلی سنگین است. دلیلش چیست و چطور درمان می شود؟

لازم به ذکر نیست که دفعات و طول مدت پریود از خانمی به خانم دیگر فرق می کند. بنابراین، بهتر است بررسی کنید که چه حالتی در خود شما طبیعی است. در این راستا، می توانید محصولات بهداشتی و سلولزی مانند نوار بهداشتی که استفاده و عوض می کنید را یادداشت کنید و این که آیا خون پریود از آن نشت می کند و به لباس شما پس می زند یا نه.

یادتان باشد که نوع نوار بهداشتی مورد استفاده شما می تواند متفاوت باشد. کاپ های قاعدگی یا پریود برای بررسی جریان خون خوب هستند. ممکن است در دو روز اول پریود نیاز به کاپ های قاعدگی بزرگی داشته باشید و در روزهای آخر مدل های کوچک تر برایتان مناسب باشد.

این مطلب را هم بخوانید: کاپ قاعدگی ؛ با مزایا و معایب این جایگزین عالی برای نوار بهداشتی آشنا شوید

پریودهای سنگین با جریان خون زیاد، لخته یا خونریزی سنگینی که هر ساعت یا دو ساعت یک بار نیاز به تغییر نوار بهداشتی داشته باشید، می تواند بهترین دلیل برای مراجعه به پزشک متخصص زنان باشد.

علائمی که باعث ایجاد پریودهای سنگین می شود اغلب شامل فیبرویید (یا فیبروم) و پلیپ هایی است که در رحم رشد می کنند.

گاهی اوقات شما با مصرف برخی داروها ممکن است تغییراتی در میزان خونریزی خود مشاهده کنید یا ممکن است عدم تعادل هورمون های تیرویید شما علت خونریزی زیاد باشد. برای یافتن علت تغییر در خونریزی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

۳- رابطه جنسی برای من دردناک است. چرا؟

باور کنید یا نه، احساس ناراحتی در هنگام رابطه جنسی هر از گاهی ممکن است برای خانم ها اتفاق بیفتد و دلایل مختلفی نیز می تواند در پس آن نهفته باشد.

وقتی برای اولین بار با شریک زندگی و همسر خود رابطه جنسی را تجربه می کنید، استرس دارید یا وضعیت جدیدی در رابطه جنسی را امتحان کنید، ممکن است مقاربت برایتان دردناک باشد.

حتی ممکن است در برخی از مراحل خاص طی چرخه قاعدگی شما هنگام رابطه جنسی احساس ناراحتی کنید یا نیاز به مواد لیزکننده یا روان کننده واژینال داشته باشید. مشکلات پزشکی مانند عفونت، فیبرویید یا اندومتریوز ممکن است رابطه جنسی شما را دردناک کند. بنابراین، اگر ناراحتی در هنگام رابطه جنسی مدت زیادی ادامه داشته باشد، مهم است که برای بررسی علت آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

این مطالب را هم بخوانید:

چرخه پاسخ جنسی در بدن : در طول رابطه جنسی ، چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

واژینیسموس یا ترس از دخول چیست ؟

۴- چرا این قدر زود به زود ادرار می کنم؟

رفتن به توالت برای ادرار کردن بیش از ۸ بار در روز می تواند سبک زندگی شما را به طور باورناپذیری مختل کند.

اول از همه این که باید به میزان مصرف الکل و کافئین خود نگاهی بیندازید و این که در طول روز چقدر آب می نوشید.

یادتان باشد که اگر آب کافی ننوشید، ادرار شما غلیظ تر است و می تواند مثانه را تحریک کند و آزار بدهد. به همین علت، نیاز دارید بیشتر از حالت معمول به توالت بروید.

ممکن است دچار عفونت مجاری ادراری شده باشید یا مثانه شما پرکار شده باشد.

مصرف برخی داروها یا شرایط جسمی خاص شامل یبوست می تواند بر دفعات توالت رفتن شما تاثیر بگذارد.

علاوه بر این، هر چیزی که بر مثانه فشار وارد کند، مثلا فیبروم در رحم داشته یا باردار باشید، می تواند منجر به بیشتر شدن دفعات ادرار شود.

بعد از بررسی مقدار مایعاتی که مصرف کرده اید و تعداد دفعاتی که به دستشویی می روید، نوبت به مراجعه به پزشک برای معاینات بیشتر می رسد تا علت دقیق و درمان مناسب برای شما تشخیص داده شود.

این احتمال نیز وجود دارد که با انجام تمرینات مرتب کگل بتوانید عضلات کف لگن خود را ، که کارش محافظت از مثانه است، تقویت کنید و بر عملکرد جنسی خود تاثیر مثبت بگذارید.

۵- بین پریودها و بعد از رابطه جنسی خونریزی دارم. چرا؟

دلایل زیادی برای وجود خونریزی بین پریودها یا بعد از رابطه جنسی وجود دارد اما برای شفاف سازی علت آن، زمان خونریزی، مقدار سنگین بودن و مدت ادامه داشتن آن را در رابطه با پریود خود یادداشت کنید.

یادتان باشد که اگر روش پیشگیری از بارداری خود را با خوردن قرص جدید یا دستگاه آی.یو.دی تغییر داده باشید، خونریزی غیرمعمول نیست. خونریزی اندک در زمان تخمگ گذاری (اواسط چرخه قاعدگی) می تواند یک امر کاملا طبیعی باشد.

این مطلب را هم بخوانید: هر آنچه لازم است در مورد عادت ماهیانه زنان بدانید

برخی از عفونت های مقاربتی که از راه رابطه جنسی سرایت می کند، می تواند منجر به خونریزی های غیر مرتبط با پریود شود؛ همان طور که استرس یا بارداری چنین تاثیری را دارند.

ممکن است شما تغییرات سلولی در گردنه یا دهانه رحم را تجربه کنید. بنابراین، حتما باید آزمایش پاپ اسمیر به روز انجام دهید.

هنگام مشاوره و ویزیت پزشک متخصص زنان و زایمان، ممکن است برای شما اسکن اولتراسوند یا سونوگرافی تجویز کند تا از وجود فیبروم یا پلیپ در رحم شما مطلع شود؛ یعنی چیزهایی که می توانند در طول پریودهای شما، دفعات، میزان سنگین بودن و همین طور خونریزی یا لکه بینی بین پریودها تاثیر بگذارد.

این مطلب را هم بخوانید: لکه بینی بعد از پریود ؛ از علل تا نحوه پیشگیری و درمان

۶- اگر واکسن HPV زده باشم، چرا نیاز به تست پاپ اسمیر است؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یک عفونت مقاربتی رایج است که از راه رابطه جنسی منتقل می شود و بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد. انواع این ویروس منجر به بروز زگیل های تناسلی و سرطان دهانه رحم می شوند.

برنامه واکسن با این که مؤثر است اما نمی تواند شما را در برابر همه انواع گونه های HPV محافظت کند و ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود. در اصل، باید دوره واکسن در زمان دقیق کامل گردد.

از آنجا که واکسیناسیون و مصونیت شما را در برابر همه انواع HPV محافظت نمی کند، هنوز هم انجام تست پاپ اسمیر دهانه رحم در زمانی که به سن ۲۵ سالگی رسیدید حائز اهمیت است.

این مطلب را هم بخوانید: تست پاپ اسمیر و هر آنچه باید خانم‌ها درباره این آزمایش مهم و حیاتی بدانند

فراموش نکنید که این تست رایگان یا ارزان است و به شما کمک می کند که مشکلات و بیماری هایتان را زودهنگام تشخیص دهید. بنابراین، ارزش انجام دادن را دارد. معمولا پزشک زنان توصیه می کند که خانم ها تا سن ۵۰ سالگی، هر ۳ سال یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند و بعد از رسیدن به سن ۵۰ سالگی، هر ۵ سال یک بار لازم است این تست داده شود.

۷- سه ماه است که پریود نشده ام اما نتیجه تست بارداری من منفی بوده است. علت چیست؟

فارغ از باردار بودن، دلایل بسیار زیاد دیگری وجود دارد که پریود شما متوقف می شود. پزشک زنان همیشه چرخه قاعدگی شما را کنترل می کند تا ببیند تا چه زمانی قاعدگی مرتبی داشته اید که بعد از آن پریود شما متوقف شده است.

عواملی که ممکن است پریود شما را متوقف کند شامل تغییر در هورمون های پیشگیری از بارداری یا مثلا آی.یو.دی است که می تواند پریود در برخی زنان را سبک یا متوقف کند. وضعیت زندگی پراسترس مانند امتحانات پایان ترم یا طلاق نیز از علل دیگر است.

این عارضه می تواند بر وزن شما تاثیر بگذارد. باور کنید یا نه، اما افزایش وزن می تواند تاثیر زیادی روی پریودهای شما بگذارد.

افت وزن ناگهانی، ورزش بیش از حد یا افزایش وزن زیاد می تواند بر پریودهای شما تاثیر بگذارد. مشکلات جسمی مانند دیابت کنترل نشده یا تیرویید پرکار هم می تواند بر پریود شما و چگونگی دفعات آن تاثیرگذار باشد.

البته، پزشک متخصص زنان همیشه وضعیت هورمونی شما را چک می کند تا اطمینان حاصل کند پریود نشدن شما از علائم اولین یائسگی نیست اما داشتن علائم اولیه یائسگی نیز غیرمعمول نیست. فقط یک درصد از زنان هستند که زیر سن ۴۰ سالگی به یائسگی می رسند.

این مطلب را هم بخوانید: چرا بعضی زنان در دوران یائسگی وزن اضافه می کنند؟

۸- زیر دلم درد می کند و نزدیک پریود بدتر هم می شود. مشکل از کجاست؟

با این که درد داشتن هنگام پریود غیرمعمول نیست اما درد لگن در نیمه دوم چرخه قاعدگی و پریودهای دردناک می تواند به علت اندومتریوز باشد.

اندومتریوز یک عارضه جسمی است که دیواره رحم را درگیر می کند و اغلب در تخمدان ها و اطراف رحم و همین طور داخل آن اتفاق می افتد.

دلیل دقیق اندومتریوز مشخص نیست اما قطعا به هورمون‌ها بستگی دارد و در خانواده ها به ارث می رسد.

این مطلب را هم بخوانید: اندومتریوز چیست؟ از پریودهای دردناک تا مشکلات خانوادگی و اجتماعی

اندومتریوز می تواند منجر به دردهای مرتب شود که در زمان نزدیک شدن به پریود و در طول آن بدتر هم بشود.

اگر چه، درد زیر دل می تواند به دلیل عفونت یا IBS (سندروم روده تحریک پذیر) نیز ایجاد شود. مهم این است که برای اطمینان از تشخیص به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان درست را برای شما تجویز کند.

در مرحله اول، شما باید تاریخچه دردهای خود را یادداشت کنید؛ مثلا در ارتباط با زمانی که پریود می شود. اگر دردهایتان به پریود مربوط نباشند، دلیل درد می تواند کیست تخمدان یا IBS باشد.

۹- تخمدان های من پلی کیستیک است. آیا به این علت، نمی توانم بچه دار شوم؟

درست است که سندروم تخمدان پلی کیستیک می تواند بر پریودهای شما و حتی در برخی موارد بر باروری شما تاثیر بگذارد اما همیشه این طور نیست. سندروم تخمدان پلی کیستیک رایج است و از هر ۱۰۰ زن ممکن است بین ۲ تا ۲۶ نفر را درگیر کند. این عارضه به تعداد فولیکل های پر از مایعی مربوط می شود که در تخمدان های شما وجود دارد.

ممکن است شما سندروم تخمدان پلی کیستیک داشته باشید اما خودتان از آن بی خبر باشید. چیزهایی که باید بررسی کنید مرتب یا نامرتب بودن پریود، آکنه یا افزایش موهای صورت و بدنتان است.

این مطلب را هم بخوانید: آنچه زنان باید در مورد «سندروم تخمدان پلی کیستیک» بدانند

افزایش وزن هم می تواند با سندروم تخمدان پلی کیستیک در ارتباط باشد اما تشخیص آن به مرتب بودن چرخه قاعدگی، آزمایش خون و سونوگرافی بستگی دارد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک در دراز مدت می تواند منجر به عوارض زیادی مانند دیابت، فشار خون بالا و تغییرات جداره رحم شود. بنابراین، مهم است که برای مشاوره و معاینه به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

۱۰- آیا در زمان مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان، باید موهای بدنم را اصلاح کنم؟

در زمان مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان، نیاز به اصلاح یا موم انداختن موهای زائد اندام تناسلی نیست. پزشک می تواند شما را با مو یا بدون موهای زائد نیز معاینه کند.

تنها زمانی که پزشک متخصص زنان و زایمان از شما می خواهد که موهای زائد اندام تناسلی خود را اصلاح کنید زمانی است که می خواهد پوست اطراف واژن را معاینه و بررسی کند. شاید پزشک به شما توصیه می کند که فقط موهای منطقه ای که می خواهد معاینه کند را اصلاح کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید: ۷ نشانه بیماری‌های خطرناک که بیشتر زنان آن‌ها را نادیده می‌گیرند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو