در صورت اغفال دختران این مجازات ها در انتظار شماست

در صورت اغفال دختران این مجازات ها در انتظار شماست


منبع: آرگا

153

1399/4/10

02:38


در دنیای امروزی یکی از جرم هایی که به شکل سعودی پیشرفت کرده است، جرم اغفال دختران می باشد. مجازات های مختلفی با توجه به نوع و شدت جرم اغفال دختر از اعدام گرفته تا حبس وجود دارد.

اغفال دختران و سوء استفاده های مالی و جنسی از آنها یکی از جرایم شایع در سال های اخیر می باشد، روحیه عاطفی و احساسی دختران و ظرافت آنها فضای برای سوء استفاده از آنان را از طرف کلاهبرداران و سودجویان با هدف تعرض، تجاوز و کلاهبرداری های مالی و … فراهم می کند.

جرم اغفال نمودن دختر چیست؟

کلاه برداران و سودجویان مختلف با تمرکز کردن بر روی احساسات و عواطف و خاصیت های مختلف دختران، زمینه را به منظور اغفال و سوء استفاده از دخترها فراهم می کنند و به منظور اهداف شومی که دارند کارهای زیادی انجام می دهند. به همین دلیل دختران باید درباره کلاه برداران و مود جویان اطلاع داشته باشند و توجه لازم را در این مورد داشته باشند تا به ناگاه در دام آنها گرفتار نشوند. اغفال یک دختر علاوه بر ایجاد خسارات مادی، باعث می شود تا آسیب های روحی و روانی نیز برای آنها و خانواده شان به وجود آید، از این رو قانون با توجه و اهمیت ویژه درباره جرم اغفال دختران و جرم هایی که به دنبال آن صورت می گیرد تعیین و تکلیف ها و مجازات هایی مشخص کرده است.

مجازات جرم گول زدن دختران

اغلب جرم هایی که در مورد اغفال دختر شکل می گیرد شامل: فریب، سودجویی، تجاوز، تعرض، اخاذی و … می شود. در این مطلب می خواهیم به ابعاد حقوقی جرم اغفال دختران و جرایمی که بعد از آن شکل می گیرد بپردازیم و مجازات های در رابطه با این موضوع را که در قانون عنوان شده اند معرفی کنیم.

مجازات جرم برای اغوای دختر

مجازات اغفال دختر در قانون مجازات اسلامی

همانطور که گفته شد قانونگذار با حساسیت بالایی در رابطه با جرم اغفال دختران وارد عمل شده و قانون های مختلفی در قانون مجازات اسلامی برای مجرمان این دسته در نظر گفته، در حالت کلی در رابطه با اغفال دختران نکته مهم و پر اهمیت در مجازات تعیین شده این موضوع است که نوع جرم چه بوده و به میزان در قبال دختران انجام شده است. همانطور که مشخص است اغفال دختران با جرایمی مانند تجاوز، تعرض، کلاهبرداری و اخاذی و جرم های دیگر انجام می گیرد که هر کدام از این جرم ها با توجه به مدارک و مستندات موجود و همچنین با توجه به سابقه مجرم، مجازات مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل اگر بخواهیم مجازات جرم اغفال دختران را بررسی کنیم و مجازات های تعیین شده برای را بشناسیم باید در اولین مرحله به جرمی که اتفاق افتاده توجه نماییم.

مجازات جرم برای اغفال کردن دختر

در حالت کلی بزرگترین و شدیدترین مجازات تعیین شده درباره جرم اغفال دختر که تا کنون تعیین شده است، مجازات جرم تجاوز به دختران می باشد که مجازات حد اعدام برای فرد مرتکب شده به جرم تجاوز صادر می گردد. البته تحقق جرم تجاوز به شرایط و موارد مختص خود نیاز دارد که از لحاظ جرم شناسی به وسیله قاضی پرونده مورد توجه قرار خواهد گرفت و اگر ادله و اسناد بر تجاوز مجرم دلالت داشته باشند و این موضوع اثبات شود حد اعدام جاری خواهد شد.

مجازات جرم برای اغفال دختر

بر طبق قانون مجازات اسلامی حد زنا در موارد زیر اعدام می باشد:

مجازات زنا بر طبق قانون مجازات اسلامی طبق شرایط زیر اعدام است:

  1. زنا با محارم نسبی
  2. زنا با زن پدر که باعث اعدام زنا کننده می شود.
  3. زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که باعث مجازان زانی می شود.
  4. زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که باعث اعدام زانی می شود.

مجازات جرم اغفال کردن دختر

تبصره هایی که در این مورد وجود دارند شامل موارد زیر می شود:

  • مجازات زنا در قسمت های ۲ و ۳ حسب مورد، تابع سایر احکام مربوط به زنا می شود.
  • هر زمان که با زنی که راضی به زنا نباشد در عالم خواب، بیهوشی یا مستی زنا شود، رفتار فرد در حکم زنای به عنف می باشد. در زنا به طریق اغفال یا گول زدن دختر نابالغ یا به مسیله دزدیدن او، تهدید و یا ترساندن دختر، گرچه باعث تسلیم شدن او شود ولی حکم فوق جاری است.

مجازات جرم اغفال دختران

در بند ۲ تبصره ماده ۲۲۴ از قانون مجازات اسلامی درباره شرایط و موارد تجاوز در مورد اغفال دختران مشخص شده است که اگر این موضوع و شرایط مذکور تحقق یابد اشد مجازات یعنی اعدام برای فرد مجرم از سوی قاضی تعیین می شود.

نکته قابل توجهی که در این مورد وجود دارد این است که شرایط اساسی برای تحقق جرم تجاوز عدم رضایت دختر است و مسائلی مثل ساده لوح بودن، فریب خوردن و کم خردی نمی تواند عدم رضایت دختر را برساند و جرم تجاوز محسوب نخواهد شد.

اغفال دختران به بهانه های مختلف مثل ازدواج و وعده های پوشالی

در مورد زیادی دختران را با وعده ازدواج فریب می دهند و و این مورد یکی از بیشترین موارد استفاده شده توسط سودجویان و کلاهبرداران می باشد. دختران زیادی وجود دارند که به خاطر وعده ازدواج و پیوند مشترک به وسیله پسرها اغفال می شوند و تن به خواسته های جنسی و مالی آنها می دهند اما بعد از گذشت مدت زمانی می فهمند که فریب خورده و اغفال شده اند. این نوع دختران علاوه بر خسارت های مالی که به آنها وارد شده دچار خسارت های روحی، روانی مثل افسردگی، ناامیدی، بی اعتمادی به جنس مخالف و … می شوند که موضوعی تلخ و نگران کننده در باره انها می باشد.

مجازات جرم اغوا کردن دختر

بر طبق قانون اغفال کردن دختر به روش وعده هایی مثل ازدواج و سوء استفاده مالی از آنها، برای فرد مرتکب شونده جرم مجازات های سنگینی به دنبال دارد. مجازات های این گروه به دو دسته تقسیم می شوند که در قسمت اول مجازات های مختلفی مثل حبس و جزای نقدی سنگین و همچنین برای مجازات های تکمیلی و تامینی، محرومیت های اجتماعی مانند محرومیت از استخدام برای فرد مرتکب شوند جرم در نظر گرفته می شود.

مجازات اصلی تعیین شده برای این نوع از اغفال دختران در قانون مجازات اسلامی بین یک تا هفت سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی به اندازه مالی که از دختر گرفته شده می باشد و مجازات تبعی و تکمیلی آن برای فرد اغفال کننده محرومیت در استخدام در دستگاه های دولتی و برخی دیگر از محرومیت های اجتماعی می باشد که بر اساس تشخیص قانونی درباره پرونده موجود صادر می گردد.

مجازات جرم فریب دختر

دختران مراقب باشند

درست است که مجازات های مختلفی به منظور اغفال دختر و جرم های صورت گرفته به خاطر آن در قانون مشخص شده ولی این مجازات ها نمی توانند جنبه های معنوی و آسیب های که به دلیل سوء استفاده قرار گرفتن در دختران ایجاد شده را جبران کند. به همین دلیل کارشناسان حقوقی توصیه می کنند که دختران، تا جایی که امکان دارد در برابر سودجویی و کلاهبرداری های شیادان و سودجویان توجهات لازم را داشته باشند و همچنین در مقابل احساسات  و عواطف خود قوانین شرعی و اخلاقی را رعایت نمایند تا به خاطر احساسات و پاک و ارزشمندی که دارند به خسارات مالی و معنوی دچار نشوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو