خواص رب انار و مزیت های درمانی آن

خواص رب انار و مزیت های درمانی آن


منبع: آرگا

273

1399/4/10

15:04


رب انار یکی از شناخته شده ترین رب ها در سراسر جهان به شمار می رود که در طبخ بسیاری از غذاها کاربرد دارد. یکی از مهمترین خواص رب انار, کاهش چربی خون است. از این رو در پیشگیری از بیماری های قلبی بسیار موثر می باشد.

انار میوه ایی خوشمزه و پرطرفدار است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این میوه زیبا سرشار از مواد مغذی است که با بسیاری بیماری ها مقابله می کنند. رب انار یکی از محصولات تهیه شده از انار است که اغلب فواید انار را داراست. در این مطلب به مزیت های درمانی و فواید رب انار می پردازیم.

عجیب ترین خواص رب انار

اکثر افراد از رب انار به عنوان چاشنی غذا ها استفاده می کنند و اگر از انار مرغوب و طی پشت سر گذراندن مراحل بهداشتی تهیه شود خواص شگفت انگیزی برای سلامت بدن دارد که شاید برخی از افراد از خاصیت بی نظیر آن اطلاعی ندارند.

خواص رب انار

آنتی اکسیدان ها از جمله مهمترین ترکیبات موجود در میوه ها و سبزیجات می باشند که با سلول های سرطانی به ویژه سرطان پروستات, سینه و ریه مقابله می کنند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. میوه انار نیز شامل یکی از مهمترین آنتی اکسیدان ها به نام پلی فنول ها است. یکی از مهمترین خاصیت های رب انار ناشی از این ترکیب, حفظ سلامتی قلب می باشد. در واقع پلی فنول ها سطح LDL (چربی بد خون) را کاهش داده و از این رو موجب پیشگیری از بروز صفحات چربی در رگ های خونی, کاهش خطر ابتلا به علائم سکته قلبی و حملات مغزی می شوند. این مسئله موجب کاهش فشار به قلب شده و در نتیجه قلب سالم می ماند.

یکی دیگر از مهمترین ترکیبات موجود در انار و رب آن, ، اسید آلارژیک است. در واقع اغلب فواید رب انار ناشی از وجود این ترکیب در انار می باشد. این ترکیب در هر میوه و سبزی به راحتی پیدا نمی شود. علاوه بر این ترکیبات مواد دیگری مانند پتاسیم, ویتامین C و فیبرهای خوراکی در انار وجود دارند که رب انار تنها حاوی ویتامین C کمتری نسبت به میوه انار است. این مسئله به دلیل فرآیند تهیه رب انار ایجاد می شود. چرا که مقداری از ویتامین C موجود در انار در اثر حرارت از بین می رود.

انار سرشار از اسید آمینه ها است. برخی از این اسیدهای آمینه در هیچ یک از میوه ها و سبزیجات یافت نمی شود. همچنین به دلیل کم کالری بودن, افرادی که قصد کاهش وزن دارند, طرفدار آن هستند. رب انار علاوه بر اینکه کم کالری است, دارای انواع مواد مغذی است که برای حفظ سلامتی بدن در طول رژیم کاهش وزن ضروری می باشد.

از آن جایی که رب انار حاوی ویتامین A است, در بهبود سطح بینایی چشم تاثیر گذار است. به همین دلیل یکی از مهمترین فواید رب انار, درمان شب کوری می باشد. همچنین وجود برخی ترکیبات در انار و رب آن موجب شده است این میوه فواید بسیاری برای دهان و دندان ها داشته باشد. جرم زدایی طبیعی دندان ها, سم زدایی بدن و بهبود هضم غذا از دیگر خواص و فواید رب انار و میوه آن برای سلامتی است.

کاهش وزن

رب انار دارای مقادیر فراوانی ویتامین های A، B و C است و به سوخت و ساز بدن کمک می کند در نتیجه گزینه مناسبی برای لاغر شدن می باشد اما بهتر است آن را به صورت ناشتا و در کنار رژیم غذایی مناسب، تحرک کافی و ورزش استفاده نمایید.

فواید رب انار بر سلامت بدن

جلوگیری از سرطان

همانطور که می دانید رادیکال های آزاد باعث آسیب به بافت های بدن و در نتیجه بروز بیماری هایی مانند سرطان یا اختلالات قلبی می شود، رب انار به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان می باشد با رادیکال های آزاد بدن مبارزه کرده و در نتیجه از سرطان پیشگیری می کند، مصرف منظم رب انار و همچنین آب انار خطر مبتلا شدن به سرطان ها را به خصوص سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان را کاهش می دهد.

کنترل فشار خون

مصرف رب انار برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند گزینه بسیار مناسبی است و البته این دسته از افراد به منظور درمان فشار خون بالا باید از رب انار ترش استفاده نمایند.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

وجود مقادیر فراوانی ویتامین C و آنتی اکسیدان در رب انار آن را به یک روش مناسب جهت تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است.

خاصیت شگفت انگیز رب انار برای بارداری

خواص رب انار

رب انار یکی از سالم ترین رب ها به شمار می رود که مصرف آن ها به زنان باردار توصیه می شود. یکی از عجیب ترین خاصیت های رب انار, زیبایی جنین است. به همین دلیل مصرف این میوه و رب آن قبل و در طول بارداری به زنان توصیه می شود. همچنین مصرف انار در طول بارداری, خطر آسیب به جفت را کاهش می دهد و این مسئله از مشکلات بعدی پیشگیری می کند. این رب حاوی مواد مغذی است که به رشد طبیعی جنین کمک بسیاری می کند بنابراین بهتر است در این دوره از زندگی از مصرف رب انار غافل نشوید و آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مهمترین فواید رب انار برای پوست

مزایای رب انار برای پوست

یکی از بهترین مواد مغذی پوست, میوه انار است. ماسک تهیه شده از آب انار در جهت روشن و زیبا ساختن پوست به کار می رود. همچنین از این ماسک ها برای درمان چین و چروک پوست استفاده می شود. آنتی اکسیدان های موجود در انار, از پیری زودرس پوست پیشگیری می کنند. از آن جایی که رب انار, اغلب فواید انار را دارد, مصرف آن می تواند در زیبایی پوست نیز موثر باشد.

بررسی عوارض رب انار

۱. رب انار به خاطر داشتن آهن دیر هضم می باشد به همین دلیل آن دسته از افرادی که دارای مزاج سرد هستند باید از مصرف بیش از حد رب انار خودداری نمایند.

۲. مصرف رب انار باعث ایجاد نفخ می شود از این رو، افرادی که از زخم معده و روده رنج می برند باید از مصرف رب انار خودداری نمایند.

۳. مصرف بیش از حد رب انار سبب بروز ناراحتی معده، گلو درد و یبوست می شود به همین دلیل افرادی که به بیماری ریه مبتلا هستند نباید رب انار مصرف نمایند.

۴. اگر دارو های فشار خون و کلسترول مصرف می کنید از مصرف رب انار خودداری نمایید.

فواید باور نکردنی رب انار

سخن پایانی

با توجه به مطالب بیان شده, رب انار برای سلامتی بدن بسیار مفید است. نکته قابل توجه در مصرف رب انار این است که این رب باید با روش های سالم تهیه شود. به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو