علت سوزش کف پا چیست؟

علت سوزش کف پا چیست؟


منبع: آرگا

169

1399/4/10

15:38


سوزش کف پا یکی از عارضه هایی است که برخی از افراد آن را تجربه کرده اند. عوامل زیادی سبب سوزش در کف پا می شوند. یکی از مهمترین علت سوزش کف پا بیماری دیابت است.

سوزش کف پا یکی از رایج ترین علائم بیماری در میان افراد است که معمولا ناشی از آسیب به اعصاب کف پا و یا خود پا ایجاد می شود. سوزش کف پا ممکن است به صورت پایدار و یا موقت, شدید یا خفیف ایجاد شود و با علائم دیگری مانند سوزن سوزن شدن کف پا و یا بی حسی پا همراه باشد.

بررسی علت سوزش کف پا

سوزش کف پا

عوامل مختلفی سبب سوزش کف پا می شوند. تشخیص زود هنگام علل سوزش پا و درمان به موقع آن می تواند از آسیب های جدی پیشگیری کند. در ادامه با شایع ترین علل های سوزش کف پا آشنا می شویم.

۱- نوروپاتی محیطی

علت سوزش کف پا

نوروپاتی محیطی به دلیل آسیب به اعصاب پا یا کف پا ایجاد می شود. این اعصاب ممکن است در هر جایی از مسیر ستون فقرات تا کف پا وجود داشته باشند. این آسیب یکی از شایع ترین علل سوزش کف پا شناخته شده است. بیماری هایی مانند دیابت, آسیب دیدگی هایی مانند شکستگی ها و عفونت هایی مانند بیماری زونا و یا برخی از داروها ممکن است سبب نوروپاتی محیطی شوند. تنها حدود ۳۰ درصد از علل ابتلا به نوروپاتی محیطی ناشناخته است.

۲- نوروما مورتون

علت سوزش کف پا

ضخیم شدن بافت نرم اطراف یکی از اعصاب موجود در کف پا, نوروما مورتون گفته می شود. هر چیزی که ممکن است به کف پا فشار وارد کند موجب درد کف پا شود مانند وضعیت غیر طبیعی کف پا, تکرار فعالیت های جسمی با فشار بالا و کفش های تنگ و پاشنه بلند می تواند سبب نوروما مورتون شود. این بیماری نیز یکی دیگر از علل سوزش کف پا می باشد.

۳- بیماری عروق محیطی

انسداد شریان بزرگ اندام ها سبب بروز بیماری عروق محیطی می شود. این بیماری به دلیل آترواسکلروز (ضخیم شدن دیواره عروق) و یا تنگی مجرا (تنگی عروق) و یا لخته شدن خون و افزایش غلظت خون ایجاد می شود. خطر ابتلا به این بیماری ها با افزایش سن, بیشتر می شود. بنابراین یکی از علل سوزش کف پا در میان افراد مسن, ابتلا به بیماری عروق محیطی است.

۴-Metatarsalgia

بیماری Metatarsalgia

این بیماری به تحریک و التهاب استخوان های کف پا و استخوان های اطراف بافت نرم پا گفته می شود. تمرینات سنگین ورزشی مانند زیاد راه رفتن و دویدن, استرس مکرر, سفتی و ضعف عضلانی, عدم استاندارد کفش ها, شکستگی ها و نقرس از جمله علل ابتلا به Metatarsalgia و علل سوزش کف پا می باشند. این بیماری از علت های درد پاشنه پا نیز محسوب می شود.

۵- بیماری شارکو ماری توث

علت سوزش کف پا

این بیماری گروهی از اختلالات است که اعصاب محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری ارثی است و ناشی از جهش ژنتیکی ایجاد می شود. یکی از علایم این بیماری, سوزش کف پا می باشند.

۶- سندرم تونل تارسال

بیماری زونا

تحت فشار قرار گرفتن عصب تیبیال که از کانال تارسال (فضای بین استخوان های کف پا) در در سمت داخلی پا در نزدیکی مچ پا عبور می کند, موجب بروز سندرم تونل تارسال می شود. اسپرز استخوان، تومور، تورم پا و کیست ها از جمله علل ابتلا به سندرم تونل تارسال می باشند.

۷- نوروپاتی دیابتی

علت سوزش کف پا

نوروپاتی دیابتی یکی از عارضه های جدی و علایم بیماری دیابت می باشد که به اعصاب آسیب وارد کرده و موجب بروز نوروپاتی محیطی می شود. بالا بودن سطح قند خون به مدت طولانی, به رگ های خونی که با اکسیژن و مواد مغذی از اعصاب حمایت می کنند, آسیب وارد کرده و بر نحوه انتقال سیگنال های اعصاب تاثیر می گذارند و در تیجه نوروپاتی دیابتی ایجاد می شود.

۸- Erythromelalgia

سوزش کف پا ناشی از سندرم تونل تارسال

این بیماری یک اختلال نادر عصبی عضلانی است که موجب مسدود شدن متناوب رگ های خونی می شود. علل ایتلا به این بیماری اختلال بافت های سیستم عصبی و مویرگ ها است. این بیماری نیز یکی از علل سوزش کف پا شناخته شده است.

۹- سندرم درد شدید ناحیه ایی

سندرم درد شدید ناحیه ایی اختلالی است مزمن و پیشرونده که ناشی از اختلال عملکرد و حساسیت بیش از حد سیستم عصبی ایجاد می شود. در این بیماری اعصاب محیطی سیگنال های نامناسب درد را به سیستم عصبی مرکزی ارسال می کنند. این بیماری دردناک ترین درد را برای طولانی مدت ایجاد می کند. علت ابتلا به این بیماری هنوز ناشناخته است اما تصور می شود این بیماری در نتیجه واکنش نامناسب بدن به آسیب ها ایجاد و در نتیجه پاسخ التهابی بدن حاصل می شود. این بیماری دو نوع دارد و از علائم آن سوزش کف پا است.

۱۰- سندرم سوزش کف پا

علت سوزش کف پا

این سندرم ناشی از آسیب به رشته های عصبی کوچک در کف پا ایجاد می شود. علل ابتلا به این بیماری ناشناخته است اما تصور می شود این بیماری به کمبود ویتامین B, دیابت، کم کاری تیروئید، آرتریت روماتوئید، نارسایی کلیه و بیومکانیک غیر طبیعی پا مرتبط می شود. همچنین این بیماری ممکن است ژنتیکی باشد. سندرم سوزش کف پا یکی از مهمترین علت سوزش کف پا می باشد.

اقداماتی که به کاهش سوزش کف پا کمک می کند

  • پاهایتان را در آب خنک گذاشته اما از یخ برای انجام این کار استفاده نکنید.
  • پس از پیاده روی کفش و جوراب هایتان را بیرون آورده تا پای تان سریع خشک شود.
  • به پاهایتان استراحت دهید.
  • در طول روز از مواد مغذی و ویتامین به مقدار زیادی استفاده نمایید.
  • کفش و جوراب تان را در طول روز عوض کنید.
  • از مصرف الکل خودداری نمایید.
  • از یک کفش مناسب استفاده نمایید.

کاهش سوزش کف پا با چند روش مناسب

 

درمان سوزش کف پا با روش های خانگی

به کمک راهکار های طبیعی و موثر می توانید سوزش کف پای تان را درمان کنید در ادامه چند روش مناسب را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

ورزش

به منظور کاهش سوزش کف پا روزانه پیاده روی کنید و در واقع برای افرادی که از داشتن این مشکل رنج می برند دویدن گزینه بسیار مناسبی است زیرا باعث افزایش جریان خون در پاها و بدن می شود.

روش های خانگی جهت درمان سوزش کف پا

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب یکی دیگر از راهکارهای مفید جهت درمان سوزش کف پا می باشد، یک فنجان آب را با کمی سرکه سیب مخلوط کرده سپس هر روز بنوشید همچنین می توانید سرکه را با کمی آب گرم ترکیب کرده و به مدت بیست دقیقه پاهایتان را داخل آن قرار دهید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی دو بار از این روش استفاده نمایید.

زردچوبه

می توانید از زردچوبه به منظور رفع سوزش کف پا کمک بگیرید یک یا دو قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک فنجان آب گرم مخلوط نمایید و روزی دو بار محلول به دست آمده را مصرف نمایید، همچنین می توانید آب را با دو قاشق غذا خوری زردچوبه مخلوط کرده و روزی یک تا دو بار کف پاهیتان را داخل این محلول قرار دهید.

روش های درمان سوزش کف پا

نکته : البته استفاده از این روش ممکن است باعث ایجاد لک بر روی پاهایتان شود.

زنجبیل

استفاده از زنجبیل به دلیل اینکه سبب افزایش گردش خون در بدن می شود سبب کاهش احساس سوزش در کف پا می شود، می توانید مقداری روغن نارگیل یا روغن زیتون را با یک قاشق چای خوری آب زنجبیل ترکیب نمایید سپس پاهایتان را به مدت ده تا پانزده دقیقه با این محلول ماساژ دهید، به منظور گرفتن نتیجه بهتر روزی یک بار از این روش استفاده نمایید

سخن پایانی

دلایل سوزش کف پا بسیار است و بیماری های زیادی سبب بروز این عارضه می شوند. با این حال بسته به علل بیماری, درمان سوزش کف پا با روش های مختلفی صورت می گیرد به منظور آشنایی با علل بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو