خواص آقطی سیاه ، سلامت قلب و کاهش وزن

منبع: آسان طب

121

1398/2/29

21:05


آقطی سیاه نوعی درختچه وحشی است که در قسمت های معتدل ایران در کنار جاده ها و رود ها به وفور وجود دارد و حاوی میوه های انگور مانند است. اگر شرایط رشد این درختچه ها مهیا  باشد، تا دو متر نیز ارتفاع پیدا می کنند. این درختچه در شهر های شمالی ایران با نام های انگور کولی و خمان کبیر شناخته می شوند. معمولا از خواص آقطی سیاه در طب سنتی و آشپزی استفاده می شود. ابوعلی سینا در باب این گیاه می فرمایند: ” آقطی سیاه خوراکی است که از دوا بیشتر شفا می دهد. ” برای آشنایی بیشتر با این گیاه با ما همراه باشید.

خواص آقطی سیاه

کمک در هضم

اگر چه بسیاری از میوه ها و سبزیجات می توانند به شما در دستیابی به اهداف فیبری خود در طول روز کمک کنند، تعداد کمی از آنها می توانند بیش از 40 درصد از نیاز روزانه شما فیبر مهیا کنند. آقطی سیاه از جمله این میوه ها است. شما می توانید با مصرف یک خوشه آقطی سیاه تمام نیاز روزانه خود به فیبر را تامین کنید. مصرف چنین موادی می تواند به شما در فرایند هضم کمک کرده و احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی مانند نفخ و یوبست را کاهش بدهد. در سالیان اخیر مطالعات نشان می دهد که فیبر ها نقش پر رنگی در مبارزه با سرطان روده بزرگ و معده دارند.

تقویت سلامت قلب

به نظر می رسد که سلامت قلب و میوه ها و سبزیجات دست در دست یکدیگر دارند. سطوح بالای فیبر، کلسترول اضافی را از سیستم حذف می کند و می تواند منجر به بالاتر رفتن هر چه بیشتر کلسترول خوب HDL شود. این موضوع می تواند به از بین بردن شانس توسعه آترواسکلروز و دیگر مسائل قلبی عروقی کمک کند. سطح بالایی از پتاسیم در این گیاه همچنین با تسکین تنش عروق خونی و شریان ها از قلب محافظت می کند. پتاسیم به عنوان یک وازودیلاتور، می تواند به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش داده و قلب شما را سالم نگه دارد!

بهبود سلامت تنفسی

خواص آقطی سیاه همچنین باعث بهبود سلامت تنفسی می شود. برای درمان  گلو درد، سرفه، سرما خوردگی، برونشیت یا هر موضوع دیگری که بر سیستم تنفسی شما تاثیر می گذارد، آقطی سیاه بهترین انتخاب است. مانند بسیاری از شربت های سرفه، آقطی سیاه حاوی مواد فعال (بیوفلاوونویدها مانند انوشیانین ها) است که می تواند التهاب و تحریک را خنثی کرده و همچنین به عنوان یک دفع رکتوم و خلط آور، می تواند عوامل خارجی در غدد شما را دفع کند. استفاده از عصاره این گیاه حتی برای افراد مبتلا به آسم توصیه می شود.

بهبود سلامت استخوان

در حالی که ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهابی یافت شده در این گیاه می تواند به کاهش درد و التهاب مفاصل کمک کند، سطح بالای مواد معدنی ضروری اش به ارتقای استحکام استخوان و توسعه بافت استخوانی جدید منجر می شود. یکی از مهم ترین مشکلات مفصلی که سالمندان از آن رنج می برند پوکی استخوان است. خواص آقطی سیاه می تواند یک درمان عالی و موثر برای این گونه افراد باشد. همچنین شما می توانید با مصرف این میوه در جوانی، از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کنید.

خواص آقطی سیاه

خواص آقطی سیاه و کاهش وزن

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این ماده سرشار از فیبر های غذایی است. دانشمندان اعتقاد دارند که فیبر ها اصولا جزو دیر هضم ترین غذاها محسوب می شوند و از همین رو مصرفشان باعث می شود تا شما دیرتر احساس گرسنگی کنید. همین موضوع می تواند برای کسانی که قصد دارند وزن خود را کم کنند خبر خوبی باشد. جالب است بدانید که شما می توانید با مصرف یک خوشه از آقطی سیاه، به مدت 12 ساعت سیر بمانید. البته باید در کنار این امر به ورزش نیز توجه کرد.

افزایش ایمنی

بیشتر دانشمندان اعتقاد دارند که خواص آقطی سیاه می تواند به صورت چشمگیری به افزایش قدرت ایمنی بدن کمک کند. این گیاه دارای خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی هستند و معمولا برای دفع آنفلوانزا در فصول سرد سال مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، مصرف آقطی سیاه برای مبارزه با بیماری های خود ایمنی نیز مفید است. از آن گذشته عصاره این ماده می توانند برخی از علائم ایدز را نیز کاهش بدهد. شاید بتوان مهم ترین خاصیت این گیاه را، همین موضوع دانست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو