تغذیه در ماه اول بارداری

منبع: اوما

323

1399/4/10

17:16


تغذیه در ماه اول بارداری

در این زمان بدن به سرعت در حال تغییر است و حالات روحی شما نیز به شدت تغییر می کند. از علائم اول بارداری می توان به تهوع، خستگی زیاد، تکرر ادرار و ... اشاره کرد. البته از آن جایی که از نظر پزشکی شروع بارداری از اولین روز آخرین پریودی شما محسوب می شود به احتمال زیاد شما ماه اول را تا زمان تاخیر در پریودیتان و آزمایش خون برای تایید بارداری متوجه نمی شوید. اما بهتر است از قبل زمانی که برای بارداری اقدام می کنید رژیم سالمی داشته باشید اگر قبل از پایان یک ماهگی بارداری خود متوجه آن شدید به تغذیه در ماه اول بارداری توجه کنید. در این مطلب می خواهیم درباره تغذیه در ماه اول بارداری صحبت کنیم.

ماه اول بارداری

در بیشتر سایت ها و کتاب ها ی مربوط به بارداری آمده است که ماه اول بارداری زمان بسیار مهمی است و این مسئله باعث نگرانی شما می شود زیرا بدون این که از بارداری آگاه باشید عادات غذایی قبلی خود را داشته اید. اما نگران نباشید. بیشتر بارداری ها که پس از دو تا هشت هفته مشخص می شوند نتیجه ای مثبت و عالی دارند. بنابراین نترسید. اما سوال اصلی این است که زمانی که متوجه شدید چه چیزی باید بخورید و چه چیزی نباید بخورید؟

بعنوان تغذیه در ماه اول بارداری چی بخوریم؟

ماه اول بارداری همراه با حالت تهوع، استفراغ، سر درد، درد نوک سینه ها، گرفتگی عضلات و خواب شدید همراه می باشد. البته در خانم های مختلف این علائم در زمان های متفاوتی در ماه اول بارداری ظاهر می شود. برای برخی خانم ها نیز این علائم اصلا ظاهر نمی شود. بنابراین شرایط بارداری برای هر فرد کاملا متفاوت است. 

اما در هر حالتی، حفظ رژیم غذایی مناسب و سالم برای سلامتی مادر و جنین ضروری است. در ادامه غذاهایی که در این ماه برای شما مناسب می باشند را معرفی می کنیم:

غذاهای غنی از فولات:

حتی اگر پزشک برای شما مکمل های فولیک اسید تجویز کرده باشد باز هم باید غذاهای غنی از فولات را مصرف کنید. زیرا فولات برای رشد کامل نطفه لازم است. غذاهای غنی از فولات شامل پرتقال، سیب زمینی، بروکلی، تخم مرغ، لوبیا، سبزیجات و ... است.

ویتامین ب 6:

این ویتامین در ماه اول بارداری بسیار مهم است زیرا به شدت از استفراغ و حالت تهوع جلوگیری می کند. همچنین برای رفع آن، می توانید به جای مصرف قرص از غذاهای غنی از ویتامین ب 6 مانند غلات، ماهی سالمون، کره بادام زمینی، موز و آجیل استفاده کنید. البته این موضوع به ویار شما بستگی دارد. بعضی از خانم ها هیچ کدام از این غذاها را نمی توانند مصرف کنند و مجبورند از مکمل استفاده کنند.

میوه ها: 

میوه ها حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مادر و جنین است که علاوه بر رفع این موارد آب فراوانی دارد و بدن را از کم آبی نجات می دهد و موجب شادابی مادر می شود. همچنین چربی کمی دارد و باعث اضافه وزن بیش از حد نمی شود. میوه های فیبر دار نیز به جلوگیری از یبوست در بارداری کمک می کنند. بنابراین بهتر است حداقل سه وعده میوه در روز بخورید.

محصولات لبنی:

اگر می توانید شیر را هضم کنید، منبعی غنی از پروتئین، ویتامین، کلسیم، آب، چربی های مفید، فولیک اسید و ویتامین در اختیارتان می باشد. محصولات لبنی مانند ماست و پنیر سفت نیز به خوبی یک لیوان شیر هستند. مصرف محصولات لبنی باید نهایتا یک لیتر در روز باشد. 

گوشت:

تقریبا تمام گوشت ها به غیر از گوشت خوک، برای ماه اول بارداری مناسب هستند . بهتر است غذاهای دریایی نیز مصرف نشود. گوشت خوشک حاوی باکتری و ویروس است. غذاهای دریایی نیز حاوی متیل جیوه است که برای رشد جنین ضرر دارد. اما به طور کلی گوشت حاوی پروتئین و ویتامین است و برای بارداری ضروری است. بخصوص در سه ماهه اول بارداری اگر بتوانید گوشت بخورید انرژی از دست رفته تان را خیلی زود به دست می آورید.

غذاهای غنی از آهن:

آهن ماده معدنی بسیار خوبی برای ثبات جریان خون برای مادر و جنین است. جنین نیاز به خونی غنی از آهن دارد تا بتواند اکسیژن و مواد مغذی را براحتی دریافت کند. سعی کنید در ماه اول بارداری غذاهای غنی از آهن بخورید زیرا پزشک تا ماه چهارم بارداری مکمل آهن تجویز نمی کند. غذاهای غنی از آهن شامل جو، لوبیا، میوه خشک شده، مرغ و گوشت گوسفند و چغندر می باشند.

غذاهای شیرین:

برخلاف تصور عموم، در ماه اول بارداری وزن افزایش نمی یابد و نیازی نیست برای دو نفر غذا بخورید. اما کربوهیدرات و قند برای تامین 200 تا 300 کالری انرژی در روز لازم است. سعی کنید قند طبیعی مصرف کنید. میوه های تازه، پنکیک، پودینگ و آب میوه تازه بخورید. تا می توانید از خوردن شکر و قند مصنوعی در بارداری جلوگیری کنید زیرا وزن شما را بیش از اندازه زیاد می کند و زایمان برایتان سخت می شود.

 

7506-ماه-اول-بارداری

بعنوان تغذیه در ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخورید؟

ماه اول بارداری به سرعت می گذرد و گاهی اصلا متوجه آن نمی شوید. بنابراین فراموش کردن غذاهایی که نباید بخورید طبیعی است. گاهی عذاب وجدان خوردن غذاهایی که به جنین آسیب می رساند شما را آزار می دهد. بنابراین سعی کنید برخی مواد غذایی را از رژیم خود حفظ کنید. اگر از این غذاها اطلاع ندارید پس با ما باشید تا آن ها را به شما معرفی کنیم:

غذاهایی که باعث انقباض و گرفتگی عضلات می شوند:

دیگران به شما هشدار می دهند از مواد غذایی مانند پاپایای خام، آناناس و شیرین بیان بپرهیزید. این غذاها باعث انقباض و گاهی سقط جنین می شوند. زعفران و غذاهای تند نیز جزء این موارد می باشد.

غذاهای دریایی:

همان طور که گفته شد غذاهای دریایی حاوی متیل جیوه هستند که به رشد مغز جنین آسیب می رسانند. بنابراین بهتر است از زمان اقدام برای بارداری از خوردن آن ها جلوگیری کنید. 

پنیر نرم:

سعی کنید از تمام پنیرهای نرم دوری کنید زیرا با شیر غیر پاستوریزه تهیه شده اند و باعث مسمومیت غذایی می شوند. همچنین این پنیرها دارای گاز هستند و احتمالا نفخ شما را در بارداری افزایش می دهند.

غذاهای فراوری شده:

سعی کنید در ماه اول بارداری و ماه های بعدی از موادغذایی فراوری شده دوری کنید. این مواد غذایی حاوی باکتری هستند که می توانند به شما یا جنین انتقال یافته و باعث ایجاد بیماری هایی مانند عفونت شوند.

الکل و کافئین:

مصرف نوشیدنی های دارای کافئین یبوست را افزایش می دهد بنابراین بهتر است مقدار آن را کاهش دهید. الکل نیز بر رشد جنین تاثیر منفی دارد و باید در کل بارداری آن را کنار بگذارید.

سخن آخر

اگر در ماه دوم متوجه بارداری خود شدید نگران نشوید مشکلی پیش نمی آید. اما در صورتی که به خواست خودتان اقدام به بارداری نموده اید بهتر است از قبل از اقدام برای بارداری رژیم مناسبی را در نظر بگیرید تا کمتر دچار عوارض بارداری شوید و جنین رشد بهتری داشته باشد.

در انتها امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده باشید. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره سایر مواد غذایی به شما پیشنهاد می دهیم که حتما مقاله " بسته کامل آموزشی تغذیه دوران بارداری" را نیز در مجله علمی اوما مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو