تغذیه در ماه سوم بارداری

منبع: اوما

216

1399/4/10

17:16


تغذیه در ماه سوم بارداری

 

در ماه سوم شما مادر اومایی عزیز هنوز از علائمی مانند بیماری صبحگاهی، تکرر ادرار، خستگی و ... رنج می برید. به همین دلیل ممکن است نتوانید به خوبی غذا بخورید و اشتهایتان کم باشد. اما باید بدانید تغذیه در ماه سوم بارداری بسیار مهم است زیرا جنین به سرعت در حال رشد است و اگر تغذیه مناسبی نداشته باشید همه انرژی بدن شما برای رشد جنین تخلیه می شود و شاید اصلا جنین هم نتواند به خوبی رشد کند. پس اگر اشتهایتان هم کم شده است باید سعی کنید از غذاهای مفید و مورد علاقه در وعده های بیشتر و مقادیر کمتر استفاده کنید. در این مقاله می خواهیم با شما درباره تغذیه ماه سوم بارداری صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تغییرات جنین در این ماه

نطفه کوچک و حساس موجود در رحم شما در این ماه به سرعت رشد می کند. تغییراتی که در این ماه اتفاق می افتد باعث تشکیل فرزندی کامل می شود. مو، دندان، ناخن و تمام حرکات تا انتهای ماه سوم بارداری دیده می شوند.

عملکرد قلب، کلیه، چشم ها و تارهای صوتی و دستگاه تناسلی جنین در این ماه در حال تشکیل است. متاسفانه بیشتر سقط جنین ها در این ماه اتفاق می افتد. به همین دلیل رژیم غذایی ماه سوم بارداری برای مادر و جنین بسیار مهم است.

در ماه سوم بارداری، حالت تهوع، کم خوابی و گرسنگی بیشتر می شود. خوشبختانه این ماه، آخرین ماه است که حالت تهوع را احساس می کنید. نوک سینه ها دیگر درد نمی کند و گرفتگی عضلات نیز کاهش یافته است. در این ماه وزن شما رو به افزایش است. البته در برخی خانم ها ممکن است حالت تهوع همچنان ادامه داشته باشد.

تغذیه در ماه سوم بارداری

علائم دیگری مانند حساسیت به بوها و غذاها در این ماه شما را آزار می دهد. در ادامه غذاهایی که باید بعنوان تغذیه ماه سوم بارداری در رژیم غذایی شما قرار بگیرد را به شما معرفی می کنیم:

غذاهای غنی از ویتامین ب 6

در این ماه حالت تهوع به بیشترین حد خود می رسد و باعث خستگی و افسردگی شما می شود. غذاهای غنی از ویتامین ب 6 به کاهش حالت تهوع و بهبود حال شما کمک می کنند. مرکبات، تخم مرغ، سبزیجات سبز رنگ و سیب زمینی غنی از ویتامین ب6 هستند.

میوه های تازه

بهتر است در طول بارداری میوه های تازه مصرف کنید. میوه ها سرشار از انواع ویتامین های مختلف و مورد نیاز بدن هستند بنابراین میوه های با رنگ های مختلف را انتخاب کنید. همچنین میوه ها حاوی آب فراوان، فیبر طبیعی و آنتی اکسیدان هستند. در نتیجه علاوه بر تامین مواد معدنی و ویتامین ها می توانند کمبود آب بدن را جبران کرده و از یبوست نیز جلوگیری می کنند. 

کربوهیدرات ها

افزودن غلات مانند نان، برنج و سیب زمینی به رژیم غذایی باعث افزایش انرژی در شما و جنین می شود. به یاد داشته باشید مصرف قندهای پیچیده مانند شکلات باعث افزایش وزن شما می شوند. بنابراین بهتر است کمتر از قندهای مصنوعی استفاده کنید و بیشتر از قندهای طبیعی مانند خرما و عسل استفاده کنید. 

گوشت

سعی کنید گوشت را به خوبی بپزید و به صورت بهداشتی آماده کنید. مرغ، ماهی و گوشت گوسفند بهترین منابع حاوی مواد معدنی و پروتئین هستند که انرژی بدن شما را برای ادامه بارداری تامین می کنند و باید در رژیم غذایی شما قرار بگیرند. 

آهن و فولات

کمبود این دو ماده باعث عقب ماندگی های روحی و فیزیکی جنین می شود. بنابراین مطمئن شوید این مواد به اندازه کافی در رژیم غذایی شما وجود دارند. موادغذایی غنی از آهن و فولات شامل جو، چغندر، لوبیا، گوشت و مرکبات، سیب زمینی، بروکلی، تخم مرغ و سبزیجات می باشند. استفاده از این مواد علاوه بر موارد گفته شده و به جلوگیری از اضافه وزن بیش از حد شما نیز کمک می کنند.

لبنیات

جنین به کلسیم و مواد معدنی موجود در محصولات لبنی برای استخوان سازی نیاز دارد. بنابراین سعی کنید شیر، پنیر و کره و کشک را به اندازه کافی مصرف کنید. اگر جنین نتواند کلسسیم کافی دریافت کند کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان ها و دندان های شما می گیرد و باعث عوارضی مانند پوکی استخوان و پوسیدگی دندان بعد از زایمان می شود. 

 

7506-ماه-سوم-بارداری

در تغذیه ماه سوم بارداری از خوردن چه چیزهایی باید پرهیز کنید؟

همان طور که خوردن مواد غذایی گفته شده در ماه سوم بارداری بسیار مهم است اجتناب از خوردن موارد زیر نیز برای افزایش سلامت شما و جنین اهمیت دارد:

غذاهای بی ارزش

غذاهای بی ارزش مانند پیتزا، برگر، مرغ سوخاری در این دوران از بارداری نباید مصرف شوند. زیرا غیر بهداشتی هستند و ممکن است حامل میکروارگانیسم های بیماری زا باشند.

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی به دلیل وجود متیل جیوه در آن ها، در طول بارداری مناسب نیستند زیرا بر عملکرد مغز جنین تاثیر می گذارند.

غذاهای کنسروی

کنسروها و کمپوت ها به دلیل قند زیاد و نمک زیاد مناسب نیستند. همچنین کنسروها حاوی مواد نگهدارنده می باشند. بنابراین به جای مصرف کنسروها، غذاهای طبیعی و سالم مصرف کنید.

محصولات لبنی غیر پاستوریزه

در این ماه سعی کنید خود و جنین را از عفونت هایی مانند لیستریا و مسمومیت غذایی ناشی از محصولات لبنی غیرپاستوریزه دور نگه دارید. پنیرهای نرم نیز باید با پنیرهای سفت جایگزین شوند و سعی کنید محصولات لبنی ساخته شده در منزل را استفاده نکنید. زیرا این محصولات از شیر خام گرفته شده اند و احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

سخن آخر

همان طور که گفتیم جنین در ماه سوم بارداری در حال رشد سریع می باشد و اجزایی مانند مغز در حال تکامل هستند. بنابراین تغذیه در ماه سوم بارداری بسیار بسیار مهم است. به دلیل تاثیر مستقیمی که تغذیه شما بر جنین دارد سعی کنید پیش از افزودن یا حذف هر ماده غذایی از رژیم با پزشک مشورت کنید.  

در انتها امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده باشید. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره سایر مواد غذایی به شما پیشنهاد می دهیم که حتما مقاله " بسته کامل آموزشی تغذیه دوران بارداری" را نیز در مجله علمی اوما مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو