پمپئو: اروپا در تیررس ایران خواهد بود!

منبع: برترین ها

63

1399/4/10

23:11


شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه نشستی مجازی با موضوع اجرای برجام برگزار کرد.

خبرآنلاین: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه نشستی مجازی با موضوع اجرای برجام برگزار کرد.

«رزماری دیکارلو»، معاون دبیر کل سازمان ملل در این نشست ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش شد.

وی گفت: «دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار رفع تحریم‌هایی شده که پاسخ ایران به بیماری کووید-۱۹ را دشوار می‌کند.»

دی‌کارلو اضافه کرد: «ما همچنین از گام‌هایی که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام برداشته هم نگرانیم. در نتیجه این اقدامات، ایران از محدوده‌های تعیین‌شده در برجام در خصوص غنی‌سازی اورانیوم و ذخائر آب سنگین فراتر رفته است. ایران همچنین محدودیت‌های وضع‌شده علیه برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای را زیر پا گذاشته است.»

این مقام سازمان ملل اضافه کرد: «امروز ما یکبار دیگر از ایران می‌خواهیم به اجرای کامل این توافق بازگردد.»

دی‌کارلو اضافه کرد: «ما همچنین از ایران می‌خواهیم نگرانی‌های مطرح‌شده از سوی سایر کشورها در خصوص تدابیر مشخص‌شده در ضمیمه B قطعنامه مغایر هستند را رفع کند.»

او اضافه کرد: «ما از همه طرف‌های برجام می‌خواهیم اختلافات خود در خصوص برجام را در چارچوب ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام رفع کنند.»

اتحادیه اروپا: برجام به کاهش خطرات جهانی کمک می‌کند

در ادامه نماینده اتحادیه اروپا امروز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

وی در این نشست گفت: «برجام، یکی از مولفه‌های اصلی معماری منع اشاعه هسته‌ای که به کاهش خطرات جهانی و منطقه‌ای کمک می‌کند.»

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «این توافق، امکان دسترسی بی‌سابقه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ذیل توافق جامع پادمانی ایران و پروتکل الحاقی فراهم می‌کند.

آمریکا: تحریم تسلیحاتی ایران باید تمدید شود

مایک پمپئو، در نشست شورای امنیت با موضوع اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مدعی شد که ایران درخواست آمریکا برای کمک در زمینه مبارزه با ویروس کرونا را رد کرده است.

پمپئو در ادامه به موضوع اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر پرداخت و گفت: «ایران [در صورت اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی] قادر به خرید و فروش سلاح خواهد بود.»»

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ایران حتی قبل از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی، ممنوعیت سازمان ملل در این زمینه را نقض کرده است. او مدعی شد که ایران مثل استرالیا نیست که به تعهداتش پایبند باشد.

پمپئو گفت: «اگر شما اقدام نکنید، ایران قادر به خرید جنگنده خواهد بود و این کشورهای اروپایی را در تیررس ایران قرار خواهد داد.»

وی همچنین ادعا کرد: «رفع محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران به این کشور اجازه دسترسی به هواپیما و زیردریایی را خواهد کرد و ایران با آنها آزادی تردد دریایی در آبراه‌های منطقه را تهدید خواهد کرد.»

وی ادعا کرد: «ما می‌دانیم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی فشار بیشتری به ایران وارد خواهد کرد تا مثل یک دولت نرمال رفتار کند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: «اگر ایران تهدید علیه صلح و امنیت بین‌الملل نیست، نمی‌دانم چه چیزی چنین چیزی است.»

پمپئو گفت که آمریکا خواستار همکاری با شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی است. او گفت: «ترجیح واشنگتن همکاری با این شورا برای تمدید این محدودیت‌ها جهت محافظت از زندگی بشر و امنیت ملی‌مان است.»

در حال تکمیل....

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو