شناسایی آنفلوانزای خوکی جدید در چین که میتواند مانند کووید ۱۹ همه گیر شود

منبع: روزیاتو

97

1399/4/11

11:15


آنفلوانزای خوکی جدید

دانشمندان از شناسایی آنفلوانزای خوکی جدید در چین خبر داده اند که خوک ها به آن مبتلا می شوند و از نظر ژنتیکی بسیار شبیه به آنفلوانزای خوکی سال ۲۰۰۹ است.

آنفلوانزای خوکی جدید باعث بیماری های تنفسی می شود و طبق گفته دانشمندان در صورتی که جهش پیدا کند میتواند پاندمی بعدی باشد و از شخصی به شخص دیگر منتقل گردد.

رشته ژنتیکی مرتبط با آنفلوانزای خوکی جدید کشف شده G4 EA H1N1 نام دارد و درون سلول هایی تکثیر می شود که در مسیر هوایی انسان رشد می کنند.

این رشته اخیرا در خوک ها کشف شده اما طبق پژوهش تازه ای که در یک نشریه علمی منتشر شده است توانایی آلوده کردن انسان را هم دارد.

همانطور که دیروز در روزیاتو خواندید کووید ۱۹ تاکنون ۵۰۰ هزار نفر را در سراسر دنیا آلوده کرده است و شمار مبتلایان به آن نیز از مرز ده میلیون نفر گذشته است. دانشمندان حالا با انتشار مقاله ای در نشریه یافته های آکادمی ملی علوم آمریکا نسبت به دنیا گیر شدن یک آنفلوانزای خوکی جدید هشدار داده اند و خاطرنشان نموده اند که این بیماری کلیه شرایط و نشانه های یک پاندمی ویروسی بالقوه را دارد.

آنفلوانزای خوکی جدید

کووید ۱۹ هم که مانند این آنفلوانزای خوکی جدید منشاء حیوانی دارد به باور دانشمندان از تره بارهایی شیوع پیدا کرده که محل عرضه و فروش گوشت حیوانات وحشی در ووهان چین بوده اند.

 

 

 

محققان همچنین شواهدی را کشف کرده اند که نشان می دهد آنفلوانزای خوکی جدید ابتدا در افرادی پیدا شده که در کشتارگاه ها و مزارع پرورش خوک چین کار می کرده اند. همچنین گفته می شود که این ویروس به ژنوتیپ G4 تعلق دارد که از سال ۲۰۱۶ تاکنون در میان خوک ها بسیار رایج و شایع شده است.

به دنبال شناسایی آنفلوانزای خوکی جدید محققان خواستار نظارت فوری بر خوک ها و افرادی شده اند که با ویروس این بیماری در تماس بوده اند.

بعد از شیوع آنفلوانزای خوکی سال ۲۰۰۹ (که ویروس آن A/H1N1pdm09 نام داشت)، واکسن آن بیماری ساخته شد و به صورت سالانه به آنها که تمایل دارند تزریق می شود.

در این پژوهش هشدار داده شده که ایمنی و واکسیناسیون در برابر آنفلوانزای فصلی حفاظتی در برابر این ویروس نسل چهارم ایجاد نمی کند و ضروری است که واکسن تازه ای برای آن ساخته شود.

پروفسور کین چو چانگ که در دانشگاه ناتینگهام انگلستان کار می کند در این باره گفته است:

در حال حاضر ما تمام تمرکزمان را روی کرونا ویروس قرار داده ایم که این درست است. اما نباید از ویروس های خطرناک دیگر غافل شویم. البته ویروس جدید کشف شده را نمی توان یک تهدید نزدیک در نظر گرفت اما نباید هم آن را نادیده گرفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو