گیتی خامنه: «خانه ما» آموزش شیوه های کارآمد مدیریت هزینه است

منبع: سینما پرس

49

1399/4/11

12:34


سینماپرس: گیتی خامنه معتقد است در دوران پر فشار بحران اقتصادی و در شرایطی که عمده مردم برای گذران زندگی با صعوبت های کمرشکن روبرو هستند، «خانه ما» با اتخاذ شیوه های کارآمد مدیریت هزینه، به چنین نیازی به درستی پاسخ می دهد.

گیتی خامنه

سینماپرس: گیتی خامنه معتقد است در دوران پر فشار بحران اقتصادی و در شرایطی که عمده مردم برای گذران زندگی با صعوبت های کمرشکن روبرو هستند، «خانه ما» با اتخاذ شیوه های کارآمد مدیریت هزینه، به چنین نیازی به درستی پاسخ می دهد.

به گزارش سینماپرس، گیتی خامنه مجری باسابقه تلویزیون در گفت وگو با فارس به بهانه آغاز پخش فصل جدید مسابقه مستند «خانه ما» عنوان کرد: در شرایطی که در تلویزیون ما معمولا، همه چیز در فضاهای فوق مدرن و شیک به بیننده نشان داده می شود؛ یک خانه بسیار زیبا با همه وسایلی که بعضی از افراد طبقه متوسط و ضعیف جامعه حتی اجازه داشتن تصور مالکیت شان را هم به خود نمی دهند، خانواده ای خوش پوش، شیک، خندان و بی نهایت بختیار، کامکار که خدا می داند چند درصد از خانواده ها و آدم های معمولی جامعه در چنین شرایطی به سر می برند.

وی ادامه داد: خانواده هایی که بی دغدغه و شاد به خرید جنسی تشریفاتی که به یقین جزو آخرین اولویت های آن هاست، بیاندیشند؛ «خانه ما» به درستی میان خانواده هایی از جنس عموم مردم جامعه می رود و در زمانی که شبکه های ما از وجود برنامه هایی با مضمون، در خور و مورد نیاز بی بهره است، پاسخگوی این نیاز می شود و در قالبی مفرح و باشیوه ای واقعگرایانه، مدیریت هزینه را به خانواده ها آموزش می دهد.

فارغ التحصیل دانشگاه نوتریج کالیفرنیا با اشاره به یکی از بحران های اخیر امریکا خاطرنشان کرد: به عقیده من در جریان های اخیر آمریکا، جورج فلوید بهانه ای برای رساندن صدای جماعتی که شعارهای روی دیوار رودیو درایو و بورلی هیلز پیام اصلی شان بود و کشته شدن یک رنگین پوست بهانه و فرصتی برای ابراز آن به وجود آورد؛ این اتفاقات بیانگر این نکته است که همه ملت ها از تبعات زندگی در جامعه ای ماتریالیست و ماده گرا با برخورداری تعدادی اندک از غالب مواهب، خسته اند. همین مساله کافی است  تا با ساخت برنامه های اقتصاد محور مانند مستند مسابقه «خانه ما»، بر ضرورت بیان و بازتعریف مدیریت اقتصادی از جمع کوچک خانواده تا دهکده جهانی تأکید شود و می تواند تبدیل به جریانی شود که به سادگی و با چنین مشی و شیوه ای در هر کجای جهان شکل بگیرد.

وی در ادامه ضمن توجه به تبلیغات تلویزیونی در معرفی کالاها و خدمات، توضیح داد: بهره گیری از لوکیشن ها و دکورهای فاخر در بعضی سریال ها، برنامه ها و حتی تبلیغات کالا و خدمات، موجب شده تا شکاف عمیقی که بین واقعیت های زندگی مردم با آنچه که از رسانه ملی پخش می شود، بیشتر احساس شود. در چنین فضایی، همت برای ساخت برنامه ای که آدم های معمولی و زندگی آن ها موضوع برنامه و جزو جذابیت های آن است، قابل تأمل است. خوشبختانه سازندگان خوش فکر «خانه ما» برخلاف برنامه هایی که با الگوبرداری از ساخته هایی که به جهت موفقیت ورژن ابتدایی و با اعمال تغییرات جزئی، در ورطه تکرار گرفتار شده اند، عمل کرده و موفق بوده است از این رو مستحق شنیدن یک خسته نباشید صمیمانه هستند.        

مدیر اسبق برنامه ریزی مرکز اسلامی - فرهنگی شمال کالیفرنیا عنوان کرد: به باور من، ما تاکنون زیاد گفته و کم عمل کرده ایم؛ امروزه مخاطبین بین مطالبی که از طریق رسانه ها از زبان من و امثال من می شنوند و بعد در برخورد با من نوعی یا برنامه هایی که پیش تر مثال زدم، تعارض ها و تضادهایی را می یابند که تا مدت ها حیرانشان  می کند و در دراز مدت خشم اشان برانگیخته شده و شاکی می شوند. وجود چنین تفاوت و تعارضی در بین واقعیت ها  و ایده آل ها به غیر از اینکه احساس نا امیدی و بی لیاقتی و بی کفایتی را در بین نان آوران خانه که گاه، حتی در تأمین ابتدایی ترین امکانات زندگی خانواده شان وامانده اند، پی آمد دیگری نخواهد داشت. حالا وقت آن است که برای اعاده تأثیرگذاری حق مطلب، کاملا برعکس عمل کنیم و بازدهی گسترده ای داشته باشیم.

گیتی خامنه با اشاره به رویکرد فصل جدید برنامه «خانه ما» در شرایط کرونا، متذکر شد: اگر برنامه ای بتواند به شکل کاربردی با بهره جستن از شرایطی که دامنگیر همه مردم شده است، با شرکت دادن مردم عادی به عنوان آموزش دهندگان غیر مستقیم زیستی در شرایط فعلی، شیوه زندگی بی خطر و یا کم خطری را بدون استفاده از کلمات و جملات  امر کننده یا نهی کننده، در قالب زندگی روزمره به مردم نشان بدهد کار ارزشمندی را به انجام رسانده است. کاری که مستند «خانه ما» به سادگی و با استفاده از اعضاء خانواده های معمولی مثل خیلی از خود ما به آن پرداخته است.

دانش آموخته روانشناسی مرکزبهزیستی بورلی هیلز، اضافه کرد: یافتن گناهکاری که معمولا مسبب همه دشواری هاست و هیچ وقت هیچ یک از ما را شامل نمی شود این روزها در مبحث کرونا نیز مطرح است؛ در جملاتی شبیه «رعایت نمی کنند که موج بعدی از راه رسیده!»، «اگه مراقب بودند اینطورنمی شد!»، «کاش یه ذره ملاحظه می کردن!»، «واقعا چرا درک نمی کنن که تا مراقب نباشن همه درگیریم»، همیشه نوک پیکان حمله، رو به دیگران است و هرکدام از ما برای توجیه عدم رعایت هرچیزی، دلیلی داریم که گویی هر یک از ما را در توجه نداشتن به برخی امور همگانی، مبرا می کند. به یقین در چنین وضعیتی، یادآوری و آموزش برخی نکات به ویژه پیرامون ویروس کوید ۱۹  می تواند کمک کننده و نتیجه بخش باشد.

مجری گروه کودک دهه شصت و همکار کارگردانانی چون ابراهیم حاتمی کیا، حسین قاسمی جامی و عباس کیارستمی در گذشته، یادآور شد: استفاده از هموطنان شهرهای مختلف و حتی روستاها یکی از قابل توجه ترین مشخصه های برنامه «خانه ما» است و به نوعی رعایت عدالت رسانه ای در حق کسانی است که همیشه سهم کمتری از دیده شدن را به خود اختصاص داده اند. اینجاست که حسن سلیقه و کار بلدی سازندگان برنامه در به تصویر کشیدن افرادی است که علیرغم ستاره و سلبریتی نبودنشان، چنان حضور جذاب، دیدنی و شنیدنی دارند که برنامه را از حضور هر چهره و صدای آشنایی بی نیاز می کند و به عقیده من همه این ها رمز موفقیت یک برنامه تلویزیونی است.  

وی در خاتمه با ابراز امیدواری در ساخت برنامه هایی که از خود مردم ‌و از جنس مردم است، تصریح کرد: ساخت برنامه ای با در نظر گرفتن همه مشخصه های یک سرگرمی سالم می تواند اعضاء خانواده را حداقل به عنوان تماشاگر حتی برای زمان کوتاهی، دور هم جمع کند. در روزگاری که دنیای مجازی با دروغ های خوشرنگ و چشم نوازش کودک و نوجوان ما را سخت مرعوب خودش کرده ‌و موجب شده تا در نهایت دریغ و افسوس به سخیف ترین شوخی ها بخندد، به غیر اخلاقی ترین صحنه ها چشم بدوزد، بی مایه ترین انسان های روزگار را فالو کند و مبتذل ترین مطالب را لایک‌ کند، «خانه ما» توانسته حتی برای ساعتی، کودک و نوجوان گریز پارا به فضای سالم خانواده سوق دهد و کمک‌ کند ‌که تا در کنار بزرگ ترها، مهارت زندگی کردن را بیاموزند و آن را پرورش دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو