علایم دیسک کمر, از کجا بفهمیم دیسک کمر داریم؟

علایم دیسک کمر, از کجا بفهمیم دیسک کمر داریم؟


منبع: آرگا

243

1399/4/11

13:37


یکی از بیماری های شایع در افراد مسن که با بالا رفتن سن ممکن است فرد به آن مبتلا شود دیسک کمر می باشد. در این مطلب به طور کلی به نشانه های اولیه و علایم دیسک کمر شدید و خفیف خواهیم پرداخت. تا پایان همراه ما باشید.

یکی از بیماری های رایج امروزه که با بالا رفتن سن در افراد ایجاد می گردد دیسک کمر می باشد که گاه می توان این اختلال را به راحتی با چند روز استراحت رفع نمود. در این مطلب نشانه های اولیه و نشانه های دیسک کمر را با هم می خوانیم پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

درد ناحیه پایین کمر یکی از مواردی است که اغلب افراد مسن از آن شکایت می کنندو خوشبختانه، اکثر دردها در ناحیه پایین کمر به همان ناحیه محدود می شوند و تقریبا در شش هفته بودن استفاده از دارو رفع می شوند. برخی نشانه ها که گاهی اوقات جدی تر می باشند و باعث درد در ناحیه پایین کمر می شوند: نشانه های هشدار دهنده درد شدیدتر در شب، تغییر کنترل ادرار، نقص یا ضعف عصبی پیشرونده می باشند.  اختلال دیسک کمر مجموعه ای از اختلالات تحلیل کننده است که باعث ایجاد درد در ناحیه پایین کمر افراد مسن می شود. در ادامه مهم ترین نشانه های دیسک کمر را با هم مطالعه می کنیم.

نشانه ها و علایم دیسک کمر

نشانه های اولیه و علایم دیسک کمر

سه فرآیند اصلی که دلایل اصلی ابتلا به دیسک کمر می باشند عبارتند از: اختلال در دیسک داخلی، اختلال دیسک تحلیل شونده، عدم ثبات در بخش های بدن. در این مطلب نشانه های بیماری دیسک کمر و دیسک کمر شدید را با هم بررسی می نماییم.

علایم و نشانه های دیسک کمر

افراد مبتلا به دیسک کمر بین سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی اغلب از درد در ناحیه پایین کمر خود شکایت می کنند. اغلب آنان قبل از شروع درد هیچ گونه آسیبی به کمرشان را تجربه نکرده اند. دیسک ها نسبت به مواقعی که فرد نشسته یا به جلو خم می گردد درد بیشتری را نسبت به مواقعی که فرد ایستاده،راه می رود یا خوابیده تحمل می کند. ایستادن برای مدت های طولانی درد را تشدید می کند. درد اغلب مداوم است و برای بیش از شش هفته طول می کشد. مردان و زنان به طور مساوی به این بیماری مبتلا می شوند.نشانه های دیسک کمر با ایجاد تغییرات تحلیلی در ستون فقرات از اختلال در دیسک داخلی تا عدم استحکام در بخش های بدن را در بر می گیرد. با اختلال در دیسک داخلی افراد در ناحیه پایین کمر خود دردهای شدیدی دارند که با گذشت زمان افزایش می یابد و با انجام فعالیت ها درد بدتر می شود. وقتی درد در دیسک کمر پیشرفت کند درد به باسن و ران نیز انتقال می یابد. درد در افراد مبتلا به عدم ثبات در بخش های بدن با انجام فعالیت ها و حرکات افزایش می یابد. نشانه های شدید تر دیسک کمر عبارتند از احساس بی حسی در پاها یا مشکل در راه رفتن.

علایم دیسک کمر

علایم دیسک کمر شدید

اگر بیماری پیشرفت کند و بیمار به موقع به پزشک مراجعه نکند. فرد دچار بیرون زدگی ،پارگی و یا فشار روی ریشه عصبی می شود در این شرایط ممکن است فیزیوتراپی و ورزش نیز باعث شدیدتر شدن درد و فلج های مختلف گردد. در این مورد استفاده از عمل جراحی الزامی می گردد.

علل دیسک کمر

همزمان با افزایش سن انعطاف پذیری دیسک کمتر شده و در نتیجه فرد به دیسک کمر گرفتار می شود که در برخی موارد بلند کردن یک جسم سنگین یکی از علل دیسک کمر می باشد و همچنین آسیب هایی مانند پرت شدن از جایی و افتادن می تواند باعث بروز این مشکل در فرد شود.

بررسی نشانه های دیسک کمر

  1. دردی که به طرف دست یا پا کشیده می شود.
  2. درد و بی حسی در یک سمت بدن
  3. دردی که با نشستن و بلند شدن افزایش پیدا می کند.
  4. دردی که پس از پیاده روی کوتاه بروز می کند.
  5. مورمور شدن، درد یا سوزش در نواحی آسیب دیده
  6. ضعف عضلانی غیر قابل توصیف

نشانه های دیسک کمر

همانطور که می دانید در افراد مختلف میزان درد با یکدیگر متفاوت است اما اگر علایم دیسک کمر با مومور شدن یا بی حسی بروز کند حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا با بروز این مشکل امکان اختلال در کنترل عضلات وجود دارد.

روش هایی جهت کاهش احتمال ابتلا به دیسک کمر

۱. وزن تان را در حد متعادل و مناسب نگه داری کنید.

۲. در زمان بلند کردن هر جسمی از روی زمین ابتدا خم شده و روی زانو ها قرار گرفته سپس جسم مورد نظر را با نیروی زانو از روی زمین بلند نمایید.

۳. با انجام حرکات ورزشی، عضلات کمر، پشت، شکم و پا را تقویت نمایید.

۴. از نشستن برای مدت طولانی خودداری نمایید و هر از گاهی بلند شده و چند حرکت کششی انجام دهید.

عواملی که خطر ابتلا به دیسک کمر را کاهش می دهد

عواملی که خطر ابتلا به دیسک کمر را افزایش می دهد

وزن : با افزایش وزن فشار به کمر در سمت پایین زیادتر می شود.

شغل : افرادی که از نظر فیزیکی دارای شغل های سختی هستند بیشتر در معرض دیسک کمر قرار می گیرند و در واقع کشیدن، هل دادن، بلند کردن و خم کردن به صورت پی در پی خطر بروز دیسک کمر را افزایش می دهد.

ژنتیک : افرادی که سابقه دیسک کمر در خانواده دارند بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند.

سیگار کشیدن : از دیگر عواملی که خطر مبتلا شدن به دیسک کمر را افزایش می دهد سیگار کشیدن می باشد زیرا سبب محدود کردن اکسیژن در بدن و در نتیجه بروز دیسک کمر می شود.

این بیماری با بالا رفتن سن ایجاد می گردد. همچون بیماری های دیگر نیاز به مراقبت و درمان خواهد داشت. رعایت نکردن برخی از موارد در دوران جوانی نیز سبب ایجاد این بیماری می گردد. شما دوستان عزیز در صورت تمایل مشاهده روش های درمان انواع بیماری ها می توانید به بخش درمان خانگی و طب سنتی رجوع کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو