انسان معاصر در پس ماسک / روایت علی چهارمحالی از نمایشگاه "انسان‌های پیرامون" در گالری فرمانفرما

157

1399/4/11

13:37


علی چهارمحالی گفت: پوشیدگی صورت کاراکترهای آثارم برای هر بیننده می‌تواند برداشت متفاوتی راجع به این افراد را به همراه بیاورد.

انسان معاصر  در پس ماسک / روایت علی چهارمحالی از نمایشگاه "انسان‌های پیرامون" در گالری فرمانفرما

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار علی چهارمحالی با عنوان "انسان‌های پیرامون" در گالری فرمانفرما برپاست. چهارمحالی در گفتگو با هنرآنلاین با بیان اینکه آثار این مجموعه از سال ۹۵ تا ۹۷ خلق شده‌اند گفت: این آثار مدت‌ها پیش از شروع کرونا کشیده شده‌اند و وجود ماسک در آنها ارتباطی با شرایط فعلی ندارد. با این حال مخاطب می‌تواند با دیدن آنها برداشت‌های مختلفی داشته باشد که یکی از نزدیک‌ترین آنها با توجه به شرایط فعلی، شیوع بیماری کرونا است. با این حال یک کلی‌گویی در این کارها وجود دارد و هر شخصی می‌تواند برداشت خود را داشته باشد و تابلوها را به مسائل انسانی، سیاسی و... ربط دهد. به نظرم همه این برداشت‌ها صحیح هستند زیرا هر شخصی با توجه به زیست فرهنگی و جغرافیایی خود برداشت‌هایی از این آثار دارد.

او درباره آدم‌های ماسک‌دار این تابلوها گفت: شاید در مرحله نخست دلیل حضور ماسک در نقاشی‌ها، نقش آن در زندگی خودم باشد. به دلیل حساسیت‌هایی که دارم بیشتر مواقع و حتی در زمان نقاشی کردن از ماسک استفاده می‌کنم. همچنین با توجه به اینکه اهل خوزستان هستم همیشه با مسئله ریزگردها و آلودگی هوا درگیر بودم. در ماه‌های اخیر شاید حضور ماسک در آثار هنری بسیار تکراری شده باشد و اشاره آن مستقیماً به بیماری کرونا باشد، اما زمانی که من این نقاشی‌ها را کشیدم استفاده از ماسک رواج نداشت و هدفم از کشیدن ماسک آن بود که به مبحث انسان و شرایط زیست انسان معاصر بپردازم. پوشیدگی صورت کاراکترها برای هر بیننده می‌تواند برداشت متفاوتی راجع به این افراد را به همراه بیاورد.

چهارمحالی درباره خالی بودن فضای اطراف فیگورها گفت: امروزه اقتصاد، فرهنگ و... جنبه جهانی پیدا کرده و نمی‌توان آن را محدود کرد. آثار من هم لامکان هستند یعنی معلوم نیست که این افراد چه کسانی هستند و در کجا قرار دارند. هرچند اشاره‌های کوچکی در تعدادی از کارها وجود دارد که محل جغرافیایی آنها را مشخص می‌کند، بااین‌حال آنچه در این آثار مدنظر من بوده انسان است. ملیت و قومیت انسان در این تابلوها اهمیتی ندارد زیرا اگر می‌خواستم به این مسائل اشاره‌ای داشته باشم تابلوها به یک جغرافیا و زمان خاص محدود می‌شد. 

او درباره تکنیک آثار خود گفت: اگر بخواهیم آرامش دریا را نشان دهیم نمی‌توانیم از خطوط پر احساس و اکشن استفاده کنیم و برای نشان دادن جنگ هم نمی‌توانیم خطوط نرم و لطیف به کار ببریم. حالت‌هایی که از انسان مدنظر من بود با تکنیکی که استفاده کردم هماهنگ است و لکه‌های با جسارت و بی‌محابا متناسب با آدم‌هایی است که حال خوبی ندارند. برای استفاده از رنگ‌ها نیز توجه داشتم که در هر لحظه چه رنگی مناسب است. خاکستری‌های رنگی در کنار رنگ‌هایی که به خلوص خود نزدیک شده‌اند و تاکید بیشتری بر یک نقطه دارند، دیده می‌شوند. اما در همه چهره‌ها رنگ خاکی حضور دارد.

چهارمحالی درباره فضای هنری شهرستان‌ها گفت: قطعاً در مناطق خارج از پایتخت فضای هنری بسیار محدود است. البته چند سالی است که گالری‌هایی در اهواز و شوشتر تاسیس شده‌اند که فعالیت‌های انجام می‌دهند اما قطعاً این کارها کافی نیست و فعالیت‌ها بسیار ضعیف است. خرید و فروش آثار نیز تقریباً در شهرستان وجود ندارد و برای اینکه فعالیت جدی داشته باشیم، متاسفانه مجبور هستیم کارها را در تهران نمایش دهیم.

او با بیان اینکه فضای مجازی دسترسی به آثار هنرمندان را راحت‌تر کرده است، افزود: کارهایی که جنبه دکوراتیو و تزئینی نداشته باشند در شهرهای کوچک مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. کارهای مفهومی را معمولا نمی‌توان نمایش داد زیرا ممکن است در شهرستان مخاطب آنها بسیار محدود باشد. اما در تهران با توجه به انواع سلیقه‌ها و گستردگی مخاطبان استقبال از این آثار بیشتر است.

نمایشگاه آثار علی چهارمحالی تا 26 تیرماه در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو