تکنیک های شیر دادن به دوقلوها و نکاتی که مادران باید بدانند

تکنیک های شیر دادن به دوقلوها و نکاتی که مادران باید بدانند


منبع: آرگا

345

1399/4/11

19:36


شیر دادن به نوزادان و تغذیه نوزاد با شیر مادر یکی از موهبت های الهی است که در اختیار مادران قرار گرفته است. برای شیر دادن به دوقلوها می توانید از روش های نگهداشتن نوزادان به صورت موازی، روش V و روش نگهداری نوزادان زیر بازوها استفاده نمایید.

شیر مادر بهترین و مغذی ترین غذا برای نوزادان می باشد، مادرانی که به کودک خود شیر می دهند علاوه بر تامین سلامت نوزادشان باعث ایجاد حس آرامش و لذت بخشی در خود می شوند. شاید شیر دادن به نوزاد برای عده ای از مادران کار دشواری باشد بخصوص اگر بیش از یک نوزاد داشته باشند.

نحوه شیر دادن به دوقلوها

شیر دادن به دوقلوها بیش از سیر دهی نیاز به فداکاری و زحمت بالایی دارد و در برخی موارد ممکن است سخت و خسته کننده شود. اغلب مادران از اینکه شاید شیر کافی برای دو نوزاد نداشته باشند مضطرب و نگران هستند و یا از اینکه تمام وقت خود را باید صرف شیر دهی به نوزادانشان بکنند کمی استرس داشته باشند. شاید در ابتدای کار فکر کنید که زندگی تان فقط صرف شیر دادن به دوقلوها می شود اما به به کارگیری روش ها و صبوری بیشتر می توانید به خوبی از پس این قضیه بر آیید و کودکان تان را با شیر خود تغذیه نمایید.

دفعات شیردهی به دوقلوها

شیر دادن طبق برنامه ای سخت یا انعطاف پذیر

برای شیر دهی به نوزادان نیاز به برنامه ای سفت و سخت نیست. با داشتن برنامه ای انعطاف پذیر می توان به راحتی و با موفقیت به نوزادان شیر دارد. برنامه ای منعطف برای تغذیه همزمان دو نوزاد، بهترین نتیجه در استفاده از وقت را برای شما به همراه دارد. نوزادان منحصر به فرد هستند و ممکن است ساعات شیر خوردنشان با هم مختلف باشد. بعضی از مادران به این نتیجه رسیده اند که نوزاد گرسنه تر ساعات شیر دهی را مشخص می کند که برای هر دو نوزاد مناسب است. بعضی از مادران نیز در طول روز نوزادان را طبق تقاضای آنها شیر می دهند و در هنگام شب برنامه مشخصی را دارند.

نحوه شیر دادن به دوقلوها

شیر دادن همزمان به دو نوزاد

برای تغذیه همزمان دو نوزاد و در آغوش گرفتن هر دو با هم از حوله لوله شده یا بالش شیر دهی برای تکیه دادن دو نوزاد استفاده نمایید، همچنین می توانید از بالشت های مخصوص شیر دادن به دو قلوها تهیه نمایید. استفاده از بالش های شیر دهی که دارای سطوح بزرگ و سفت هستند باعث می شود تا مادر بتواند از دست هایش برای تغییر وضعت کودکان مثلا آروغ زدن آنها استفاده کند و وضعیت شیر دهی را تغییر دهد. می توان نوزادان را از وضعیت گهواره ای به زیر بغل جا به جا نمود و یا از ترکیب هر دو استفاده کرد. برای شیردهی هم زمان به نوزادان با استفاده از وضعیت زیر بغل، دو نوزاد را همزمان زیر بغل گذاشته به نحوی که پاهایشان پشت شما قرار بگیرد و سرشان روی بالشت شیر دهی و به طرف صورت شما باشد.

شیردهی مناسب به دوقلوها

وضعیت نوزادان را در هر وعده با هم تغییر دهید، یعنی سینه ای را که از آن شیر می خورند عوض نمایید به خصوص اگر یکی از آنها بیشتر شیر می خورد. اگر نمی توانید به خاطر بسپارید که کدام نوزاد از کدام سینه می خورد روند تغییر را هر ۲۴ ساعت قرار دهید. اینکار باعث می شود تا شیر به یک اندازه در هر دو سینه تولید شود و احتمال مسدودیت در مجاری شیر کاهش پیدا کند.

شیر دادن به دوقلوها و نحوه آن

موقعیت های مناسب شیر دادن به دوقلوها

روش های مختلفی برای شیر دادن به دوقلوها وجود دارد که با هم متفاوت هستند، برای داشتن بهترین روش، حالتی را انتخاب کنید که راحتترین مورد برای شما و نوزادان باشد:

  • نگه داری نوزادان زیر بازوها: این روش برای نوزادان کوچک مناسب تر بوده و برای افرادی که کمی ندارند بسیار خوب است.
  • روش V یا ۷: در این روش هیچ فشاری بر روی شکم مادر نبوده و در زمان شب می توانید دراز کشیده اینکار را انجام دهید.
  • روش نگهداری نوزادان به صورت موازی: این روش برای زمانی می باشد که نوزادان کمی بزرگتر شده اند و به خوبی نمی توانید سرشان را کنترل کنید. در این روش هر دو نوزاد به یک سمت دراز می کشند.

شیردهی به دوقلوها

حمایت دیگران

داشتن کمک در این مورد بسیار مهم است. زمانیکه متوجه بارداری دوقلو می شوید، باید از اطرافیان و بخصوص همسر خود تقاضای کمک نمایید. با کمک و راهنمایی های پزشک یا ماما می توانید به درستی به کودکان خود شیر بدهید و آنها را در آغوش بگیرید. همچنین در زمان شیر دهی به اشکال مختلف می توانید از همسر و اطرافیان کمک بگیرید تا بتوانید همزمان و راحت تر به دو قلوها شیر بدهید. در صورت نداشتن کمک در منزل می توانید جدا جدا به دوقلوها شیر بدهید.

روش های شیردهی به دوقلوها

تغذیه بیش از یک نوزاد

نوزاد امکان دارد در چند هفته اول تولد هر نیم ساعت گرسنه شده و شیر بخورد. بهترین زمان برای شیر دهی به نوزادان وقتی است که آنها می خواهند و میل به خوردن دارند در این صورت بدن نیز شیر کافی تولید خواهد کرد، کم بودن شیر مادران همیشه با شیر دادن برطرف خواهد شد. حال اگر در زمان شیر خوردن نوزادان به خوبی سینه را خالی نمی کنند و ممکن است زودتر سیر شوند باید از روش هایی مثل دوشیدن با پمپ و شیر دوش برای خالی کردن سینه ها استفاده نمایید. در زمان شیر دهی از نوشیدن آب غافل نشوید زیرا ترشح اکسی توسین از بدن شما در زمان شیر دهی باعث تشنگی خواهد شد.

شیر دادن به نوزادان دوقلو

مطمئن شدن از دریافت شیر کافی توسط دوقلوها

متخصصان و پزشکان اطفال با بررسی وضعیت وزنی نوزادان می توانند میزان دریافت شیر کافی را در آنها تشخص کنند. نوزادان در ابتدای تولد ممکن است بین ۵ تا ۹ درصد از وزن خود را از دست بدهند اما دوباره تا دو هفتگی این وزن را خواهند گرفت. نوزادان پس از پنجمین روز تولد روزانه حدود ۲۸ گرم وزن می گیرند. در صورتی که در این مورد نگرانی هایی دارید می توانید با کمک متخصص وزن نوزادان را کنترل نمایید. همچنین برخی روش های دیگر برای اطمینان از کافی بودن شیر برای نوزادان وجود دارد که در ادامه آنها را بیان می کنیم:

  • در سه هفته ی اول نوزادان باید حداقل هر دو یا سه ساعت یکبار شیر بخورند و باید در طول روز حداقل ۸ مرتبه به آنها شیر بدهید.

آشنایی با روش های شیردهی به دوقلوها

  • سینه های مادر بعد از شیر خوردن کافی نوزادان نرم تر خواهد شد.
  • نوزادانی که شیر کافی می خورند در طول روز باید هفت یا هشت بار کهنه و یا پنج تا شش بار پوشک شان تعویض شود.
  • نوزادانی که به طور کامل سیر می شوند در طول روز باید شکمشان کار کند و تا روز پنجم مدفوعشان خردلی روشن شده باشد.
  • بعد از روز پنجم و حداقل تا سه هفتگی نوزادان باید در طول روز ۲۸ گرم وزن اضافه کنند.
  • بعد از تغذیه کافی مسلما کودک آرام و راضی به نظر خواهد رسید.
  • در صورتی که رنگ ادرار نوزاد تیره یا کدر باشد می تواند از نشانه های کمبود شیردهی باشد.
  • در زمان شیر دادن به دوقلوها در اتاقی ساکت می توانید صدای دهان نوزاد و شیر خوردن او را بشنوید و از سیر شدن او مطمئن باشید.

بررسی روش های شیر دادن به دوقلوها

زخم نوک سینه و شیر دهی به دوقلوها

شیر دادن به دوقلوها احتمال زخمی شدن نوک سینه هارا افزایش نخواهد داد. زخم نوک سینه به دلیل چفت نشدن درست سینه در دهان نوزاد یا وضعیت شیر دهی نامناسب اتفاق می افتد و ربطی به تعداد نوزادان ندارد. با انجام دادن شیر دهی به روش درست این موضوع اتفاق نخواهد افتاد. در صورت زخم در نوک سینه ها، آنها را با شیر مادر و لانولین خالص که با هم ترکیب شده اند درمان نمایید. بعد از شیر دادن به نوزاد چند قطره شیر مادر بر روی سینه ریخته و بگذارید تا خشک شود و بعد از گذشت ۱۰ دقیقه از لانولین بر روی آن استفاده کنید. شیر مادر باعث کشته شدن باکتری ها شده و لانولین انعطاف پذیری پوست نوک سینه و نرمی آن را ایجاد می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو