زمان مناسب برای زایمان سزارین

منبع: اوما

151

1399/4/11

23:23


زمان مناسب برای زایمان سزارین

امروزه فقط در صورت وجود شرایط بحرانی سزارین انجام می شود و بیشتر پزشکان مادران باردار را به انجام زایمان طبیعی تشویق می کنند. فرزندانی که از طریق سزارین پیش از هفته 39 بارداری متولد می شوند، نسبت به فرزندانی که از طریق زایمان طبیعی واژن به دنیا می آیند، 5 برابر بیشتر در خطر مشکلات تنفسی هستند و نیاز به کمک های مکانیکی و دستگاه برای تنفس دارند تا ریه هایشان تکامل یابد. شاید شما مادر عزیز اومایی درباره زمان سزارین نگران باشید. به همین دلیل در این مقاله کوتاه اما جامع می خواهیم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

خطرات انتخاب زایمان به روش سزارین

مادرهایی که سزارین در هفته 37 بارداری را انتخاب می کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که فرزند آن ها چهار الی پنج برابر بیشتر در معرض خطر مشکلات تنفسی است. احتمال خطر سزارین برای نوزاد در این هفته 10% و در زایمان طبیعی 8/2 % می باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم در هفته 37 سزارین انجام نشود.

نتایج مطالعات بر روی 34458 نوزاد از سال 1998 تا 2006 نشان می دهد حدود 2700 نوزاد از طریق سزارین به دنیا آمده اند؛ در حالی که نیازی به سزارین نبوده است و فقط به خاطر انتخاب مادر این اتفاق افتاده است. بعد از تنظیم فاکتورهایی که بر تنفس نوزاد تاثیر می گذارد، محققان دریافتند نوزادانی که در هفته 37 بارداری از طریق سزارین متولد می شوند حدود 5 الی 7/3 برابر بیشتر در خطرمشکلات تنفسی هستند، در حالی که نوزادانی که در هفته 38 بارداری به دنیا آمدند تنها 3 برابر بیشتر در خطر بودند. 

در صورت وجود مشکلات تنفسی در نوزاد پس از زایمان فرزند شما باید به مدت دو روز در دستگاه مراقبت های ویژه نوزادان تحت اکسیژن درمانی با استفاده از دستگاه فشار هوا و تهویه قرار بگیرد.  بیشتر نوزادان به طور کامل مشکل تنفسیشان با این روش بهبود می یابد اما تاثیرات طولانی مدت آن همچنان وجود خواهد داشت. 

سزارین چه تاثیری بر توانایی تنفسی نوزاد دارد؟

در کل بارداری هفته به هفته جنین پس از خروج از فضای مایع شکم، وارد هوای آزاد می شود که باید خودش تنفس کند. بنابراین زمان آن رسیده است که ریه های پر از مایع خالی شوند و به جای آن هوا قرار بگیرد.  دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود نوزادان متولد شده از طریق سزارین در معرض خطرات تنفسی بیشتری قرار بگیرند.

- اولین عامل این موضوع کوتاه تر بودن زمان بارداری است. در سه ماهه آخر بارداری هر هفته مهم است. فرزند شما در هفته 37، نسبت به هفته 39 بارداری خیلی بیشتر در معرض خطر تنفسی است زیرا هنوز ریه هایش کامل نشده است.

- همچنین در هنگام زایمان مادر هورمون های استرس قدرتمندی ترشح می کند. این هورمون ها بر جنین تاثیر می گذارد. این هورمون ها بر ریه نوزاد نیز تاثیر منفی دارند آن ها سرعت جذب آب را افزایش می دهند و موادی که به پاک کردن مایعات در ریه کمک می کنند را دفع خواهند کرد. در نتیجه تنفس طبیعی نوزاد بعد از زایمان به تاخیر می افتد.

- در هنگام زایمان طبیعی، هنگامی که درد شروع می شود و زمان مناسب زایمان فرا می رسد، جنین کاملا بالغ و کامل شده است. در صورتی که هنگام سزارین، به زمان آخرین قاعدگی مادر و نشانه های سونوگرافی توجه می شود و گاهی این نشانه ها دقیق و درست نیستند به همین دلیل ریه ها کامل نشده و فرزند به دنیا می آید. در نتیجه باید تا چند روز با دستگاه تنفس کند. 

 

2896-14

چند نکته دیگر درباره زایمان سزارین

- حدود یک سوم زایمان ها در امریکا به روش سزارین انجام می شود. در دهه اخیر هفته سزارین از هفته 40 بارداری به هفته 39 بارداری رسیده است. 

- از طرفی سزارین در هفته 39 بارداری احتمال زایمان بچه مرده را کاهش می دهد اما می تواند خطرات دیگری را نیز برای مادر و فرزند بوجود بیاورد.

- مطالعات نشان میدهد هیچ گاه ثابت نشده است که سزارین برای مادر امن تر است. 

- پزشکان توصیه می کنند خانم هایی که مایل به سزارین هستند تا هفته 39 بارداری منتظر بمانند. 

سخن آخر

همان طور که نتایج نشان می دهد بهترین زمان برای سزارین هفته 39 بارداری است اما در صورت وجود شرایط بحرانی و نیاز به زایمان در هفته 38 بارداری باید خیلی ملاحظه کرد و ریسک آن بالا است. با این حال هنگامی که زایمان طبیعی در هفته 38 بارداری اتفاق می افتد شرایط خیلی متفاوت و امن تر است. بنابراین برای مادری که با زایمان طبیعی مشکلی ندارد، بهتر است پیش از تصمیم گیری مطالعات لازم را درباره هر دو روش انجام دهد. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو