ماه اول بارداری

ماه اول بارداری


منبع: اوما

566

1399/4/11

23:23


ماه اول بارداری

ماه اول بارداری کمی عجیب و غریب است زیرا بیشتر خانم ها بخصوص خانم هایی که تجربه اول بارداریشان می باشد اصلا ماه اول را متوجه نمی شوند و تازه زمانی که پریودیشان قطع می شود پی به بارداری می برند. همچنین بسیاری از علائم ماه اول بارداری شبیه به علائم قبل از پریودی است و نمی توان تفاوت زیادی بین این دو قائل شد. تنها افرادی که در طول پریودی های قبلی کاملا به تغییرات بدن خود توجه داشته اند و برای بارداری اقدام کرده اند تا حدودی می توانند این علائم را تشخیص دهند. از طرفی شروع بارداری از روز اول آخرین پریودی شما محسوب می شود و همین امر هم موجب خواهد شد شما متوجه ماه اول بارداری نشود. برخی افراد نیز ممکن است قبل از پایان ماه اول متوجه بارداری خود بشوند. در این مقاله می خواهیم شما اومایی های عزیز را با همه شرایط ماه اول بارداری و نکاتی که باید رعایت شود آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

در این مقاله می خوانیم:

ماه بارداری چند هفته است؟

شما در ماه اول بارداری باید با کل پروسه بارداری تا حدودی آشنایی داشته باشید. بنابراین بهتر است ابتدا دوره های سه ماهه بارداری را بشناسید. سه دوره سه ماهه بارداری عبارتند از:

تعیین زمان زایمان: اگر پریودی شما نامنظم است یا روز اول روز آخر پریودی خود را به یاد نمی آورید، پزشک در طول بارداری با توجه به تغییراتی که در جنین در سونوگرافی می بیند زمان حدودی زایمان را مشخص می کند. بنابراین نگران نباشید. 

مطمئن شدن از بارداری: اگر در ماه اول هستید و هنوز شک دارید که باردار هستید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش خون بارداری شما تایید شود. 

تغذیه بارداری: از همان ابتدا با پزشک خود درباره تغذیه حاملگی و ویتامین ها یا مکمل های بارداری مناسب صحبت کنید.

تمرکز بر روی سلامت: به محض اطلاع از بارداری سعی کنید عادت های ناسالم مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را ترک کنید و تنش را کاهش دهید.

علائم ماه اول بارداری:

کیت های آزمایش تست بارداری خانگی ( عکس بی بی چک مثبت را ببینید) 15-12 روز بعد از نزدیکی بدون مراقبت نتیجه ای دقیق می دهند. آزمایش خون 12-7 روز بعد از نزدیکی بدون مراقبت نتیجه دقیق می دهد. بنابراین زمانی که شما آزمایش انجام می دهید 3-2هفته از بارداری شما گذشته است.

در این جا علائم ماه اول بارداری را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد:

-    حالت تهوع

بیش از 80% زنان در چند هفته اول بارداری (تا هفته بیستم بارداری) حالت تهوع را تجربه می کنند. حالت تهوعی که از ابتدای صبح شروع و در کل روز ادامه می یابد. برای برخی خانم ها این مسئله باعث افسردگی آن ها می شود. تهوع شدید بارداری یا HG نوعی حالت تهوع شدید است که از هر صد مادر یک نفر دچار آن می شود. خانم هایی که از این نوع تهوع رنج می برند دچار استفراغ شدید، کاهش وزن و اختلال الکترولیتی می شوند.

این خانم ها باید نوشیدنی مخصوص حالت تهوع بارداری را هر صبح بخورند. تغییر رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند تا حالت تهوع را کاهش داده و آن را کنترل کنید. سعی کنید مواد غذایی مصرف کنید که حاوی ویتامین ب 6 باشد تا پس از مصرف آن بالا نیاورید. غذاهای ترش مثل مرکبات و انبه بهترین انتخاب ها هستند. به یاد داشته باشید سر وقت غذا بخورید و به مقدار کافی بخوابید. البته ممکن است برخی خانم ها نیز اصلا حالت تهوع نداشته باشند و نباید نگران این موضوع باشید. شرایط بارداری برای همه یکسان نیست.

کاهش حالت تهوع در بارداری با رژیم غذایی بارات

- حساس شدن سینه ها

نشانه های اولیه بارداری مشابه نشانه های پیش از عادت ماهیانه است. حساس شدن سینه ها یکی از این علائم است. سینه های شما سنگین و سفت می شود و گاهی حتی ورم می کنند. سوتین قدیمی شما دیگر برایتان مناسب نیست. بدن شما خود را برای بارداری آماده می کند و مقدار بیشتری هورمون پروژسترون و استروژن تولید می کند.

این هورمون ها لایه ای چربی به سینه ها اضافه می کنند و جریان خون را در آن ها افزایش می دهند. این اتفاقات در خانم های مختلف با سرعت های متفاوتی پیش می رود. برای کاهش درد ناشی از بزرگ شدن سینه ها در اثر بارداری، سوتین های بزرگ تر و مناسب بارداری تهیه کنید. باید بدانید که همه این تغییرات به دلیل آماده شدن بدن برای شیردهی است و بی هدف نیستند.

-    خستگی در ماه اول بارداری

خستگی یکی از شایع ترین علائم اولیه هفته  بارداری می باشد که به خاطر افزایش هورمون ها بروز می کند. همچنین ممکن است حالت تهوع و استفراغ باعث خستگی و درماندگی شما بشوند. این علامت معمولا تا ابتدای سه ماهه دوم بارداری ادامه می یابد. برخی خانم ها نیز در کل مدت بارداری این علامت را تجربه می کنند و در برخی موارد دلیل خستگی کمبود آهن می باشد که باید از مکمل ها و خوراکی های سرشار از آهن استفاده کنید. البته برای استفاده از مکمل باید با پزشک مشورت نمایید.

تغییرات بدن در اولین ماه بارداری

بارداری معمولا در سه هفتگی تشخیص داده می شود. زمانی که اسپرم و تخمک با هم جفت می شوند و جنین در رحم کاشته می شود. هورمون هایی که در این زمان آزاد می شوند به بدن اجازه نمی دهند با جنین مثل یک عامل خارجی متجاوز برخورد کند. در این زمان، بدن هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی را تولید می کند و تشخیص همین هورمون در خون و ادرار بارداری شما را تایید می کند.

همچنین پروژسترون برای جلوگیری از قاعدگی تولید می شود. علائم مربوط به بارداری مثل حالت تهوع، استفراغ، خستگی و ... به خاطر آزاد شدن این نوع هورمون ها می باشند. در این زمان ترشحات واژینال (مشابه ترشحاتی که پیش از قاعدگی دیده می شود) افزایش می یابد و گاهی در نزدیکی هفته سوم بارداری با خونریزی نیز همراه می شوند. این خونریزی خفیف و به رنگ قهوه ای تیره یا صورتی روشن می باشد که به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می شود و کاملا طبیعی است.

 

مقاله پیشنهادی اوما: رشد جنین در بارداری هفته به هفته

چه کارهایی در ماه اول بارداری نباید انجام داد؟

شرایط بارداری برای هر خانم کاملا منحصر به فرد است. برخی خانم ها علائم زیادی را تجربه می کنند و برخی هیچ علامتی نمی بینند. برای برخی خانم ها نیز 9 ماه بارداری مشقت بارترین مرحله زندگی است. در این جا برخی نگرانی های دوره بارداری ذکر شده است:

-    الکل، سیگار و مواد مخدر

شما می دانید مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر در نه ماه بارداری مجاز نیست. اما اگر پیش از این که بفهمید باردار هستید الکل مصرف کرده اید چه کارباید  بکنید؟  اگر پیش از آزمایش الکل مصرف کردید ایرادی ندارد. هیچ کس نمی داند چه مقدار الکل به جنین آسیب می رساند. به همین خاطر است که توصیه می شود در طول بارداری از مصرف الکل دوری کنید.

همچنین سیگار کشیدن باعث می شود بدن شما در معرض قطران، نیکوتین، مونواکسید کربن و دیگر مواد شیمیایی خطرناک باشد. شما نباید سیگار بکشید و در معرض سیگار بودن نیز مضر است. این مسئله باعث افزایش احتمال سقط جنین در ماه های اول می شود. همچنین فرزندانی که در دوره بارداری در معرض سیگار بوده اند، دچار مشکلات تنفسی  مثل آسم یا قولنج می شوند. جایگزین هایی مثل چسب های نیکوتین نیز مجاز نیستند. مواد مخدر نیز خطرناک هستند و باعث معیوب شدن فرزند یا سقط جنین می شوند.

-    موادغذایی که نباید مصرف کنید:

از لحظه ای که متوجه می شوید باردار هستید، اطرافیان با نصیحت ها و سوالات مختلف شما را کلافه می کنند. این نصیحت ها و راهکارها قدیمی هستند بنابراین به آن ها توجه نکنید. مثلا به زنان هندی گفته می شود از پاپایه و آناناس دوری کنند اما این میوه ها سرشار از مواد مغذی هستند و برای بارداری توصیه می شوند. اما پاپایای خام نباید مصرف شود زیرا حاوی لاتکس است که باعث انقباض در رحم شده و احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.

همچنین گوشت خام و سفت نیز نباید مصرف شود تا احتمال عفونت انگلی کاهش یابد. گوشت باید به خوبی پخته شود و هیچ اثری از خون بر روی آن نباشد. تخم مرغ خام حاوی باکتری سالمونلا است و ممکن است شما را دچار مسمومیت غذایی کند. بهتر است درباره موارد مجاز برای مصرف در این دوران فقط به پزشک خود اعتماد کنید.

-    خونریزی در ماه اول بارداری

در اول بارداری ممکن است مقدار کمی خونریزی مشاهده شود. در این صورت خونسرد باشید زیرا امری طبیعی است. لکه بینی به دلیل اینکه جنین شما به دیواره رحم می چسبد مشاهده می شود. به این امر خونریزی در اثر کاشت گفته می شود و در زمان های نزدیک دوران عادت ماهانه نیز اتفاق می افتد. نزدیکی جنسی نیز می تواند باعث خونریزی شود. هر دو این شرایط طبیعی هستند و جای نگرانی نیست. اما شرایطی وجود دارد که نیاز به توجه زیاد و مراجعه به پزشک دارد. این شرایط شامل خونریزی شدید و درد شدید در شکم می شود.

-    تب شدید در ماه اول بارداری

در صورت ابتلا به عفونت مجرای رحم در ماه اول بارداری این عفونت به شکل تب همراه با لرزش بروز می کند. اگر دمای بدن شما بالاتر از 38 درجه بود بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

ماه اول بارداری جنین چه شکلی است؟

آیا می دانستید شما تا سه هفتگی اصلا باردار نیستید؟ هیچ کس نمی داند چه زمانی اسپرم با تخمک تماس پیدا می کند. اسپرم می تواند پیش از لقاح به مدت چند روز در بدن شما زنده باشد. اما پزشک نیاز به یک روز مشخص دارد تا تقویم بارداری 40 هفته ای شما را تنظیم کند بنابراین اولین روز آخرین عادت ماهانه به عنوان مرجع در نظر گرفته می شود. در واقع شما در هفته دوم بارداری نیستید.

این زمانی است که تخمدان تخمک بارور را آزاد می کند و تخمک از طریق لوله رحم برای انجام لقاح شروع به حرکت می کند. در هفته سوم بارداری اسپرم راه خود را به داخل تخمک باز کرده است. در این زمان در صورت مناسب بودن شرایط اسپرم و تخمک با یکدیگر سلول لقاح را تشکیل می دهند و آن را به سلول های دیگر تقسیم می کنند تا یک کیسه سلولی میکروسکوپی ساخته شود. در هفته چهارم بارداری این سلول ها به جنین تبدیل می شوند و خود را به دیواره رحم  ( عمل لانه گزینی) می چسبانند. گاهی قبل از سونوگرافی جنسیت جنین از ظاهر مادر مشخص میشود. 

عکس جنین در هفته های مختلف

اندازه و شکل جنین در هفته های مختلف

 

جنین در ماه اول بارداری

ماه اول بارداری چی بخوریم؟

پزشک به شما پیشنهاد می کند غذاهای مناسب با کالری اضافه برای تغذیه جنین مصرف کنید. کالری اضافه از غذاهای سالم مانند سبزیجات برگ دار سبز، شیر، میوه، آجیل و ماهی به دست می آید. وجود غذاهای حاوی آهن و غنی از پروتئین مثل جوانه ها، ماهی، میوه ها و گوشت نیز در رژیم غذایی ضروری می باشد.

اسید فولیک ماده مغذی دیگری است که باید در رژیم زن باردار وجود داشته باشد. غذاهایی مثل جگر و سبزیجات برگ دار غنی از فولیک اسید هستند. بهتر است در ماه اول در مورد مصرف زعفران در بارداری دقت کنید. همچنین مواد غذایی غنی از کلسیم در بارداری را بشناسید. زیرا کلسیم از مواد ضروری برای استخوان سازی بدن می باشد و باید از طریق بدن مادر تامین شود.

مقاله پیشنهادی اوما: تغذیه در ماه اول بارداری

 

تغذیه در ماه اول بارداری

در ماه اول بارداری در ذهن شما چه می گذرد؟

هفته های اول بارداری با آشفتگی و سردرگمی پیش می رود. ممکن است شما از این که باردار شده اید پشیمان باشید. اگر دچار یکی از این تصورات شدید نگران نباشید این احساسات کاملا طبیعی است. به خودتان کمی زمان دهید تا مسئولیت یک موجود دیگر را بر عهده بگیرید. مواردی که در این زمان شما را نگران می کنند عبارتند از:

زایمان چه زمانی اتفاق می افتد؟

این اولین سوالی است که پس از مثبت بودن نتیجه آزمایش بارداری ذهن شما را مشغول می کند. حدود 280 روز یا 40 هفته (هنگامی که اولین روز آخرین عادت ماهانه شما به عنوان مرجع باشد) طول می کشد تا فرزند شما متولد شود. پزشک برای شما این زمان را مشخص می کند. البته شما خود نیز می توانید سن بارداری خود را تعیین کنید .ب بعد از چند ماه اسکن فراصوتی زمان دقیق زایمان را مشخص می کند. پس نگران این موضوع نباشید. 

 

تعیین زمان زایمان

نگرانی درباره کودک و سلامتی یا درباره تغییراتی که در زندگی شما اتفاق می افتد امری طبیعی است. برخی خانم ها حتی افسرده می شوند. اگر شما دچار افسردگی شدید به یاد داشته باشید که تمام نگرانی ها را باید فراموش کنید. کارهایی که باعث آسودگی خاطر و بدنتان می شود انجام دهید. به آهنگ های آرامش دهنده گوش دهید یا پیاده روی کنید. مهم تر از این سعی کنید بیخیال باشید. در اثر بارداری بدن شما تغییرات زیادی را تحمل می کند و در این زمان شما باید سعی کنید استرس و تنش به این تغییرات افزوده نشود. استرس می تواند عوارض خطرناکی برای شما و نوزادتان به وجود بیاورد.

نکاتی برای پدرها در ماه اول بارداری

پدرها مانند مادرها به بارداری عکس العمل نشان نمی دهند. برخی به راحتی آن را می پذیرند و برخی از این که محبت و مهر همسر خود را از دست بدهند می ترسند بنابراین زمان نیاز است که این خبر را هضم کنند. اگر شما یکی از این حالت ها را تجربه می کنید آرام باشید چون کاملا طبیعی است. در اینجا شما را با مواردی که باید بعنوان پدر در ماه اول انجام دهید آشنا می کنیم:

کارهای اداری را انجام دهید:

بیمه سلامتی را بررسی کنید. بررسی کنید کدام بیمه بهتر شما را تحت پوشش قرار می دهد. چه اتفاقی می افتد زمانی که همسر شما کارش را ترک می کند؟ همه چیز را بررسی کنید تا از سردرگمی نجات پیدا کنید.

درباره بارداری مطالعه کنید:

سعی کنید تمام بار و زحمت بارداری را بر دوش همسر خود قرار ندهید. درباره تغییرات فیزیکی و روحی که در طول بارداری بر روی همسرتان اتفاق می افتد مطالعه کنید. مراحل رشد جنین را در هفته های مختلف بررسی کنید و اگر همسر شما نیاز به مراقبت های پزشکی دارد با پزشکش صحبت کنید و سعی کنید به او کمک کنید.

سعی کنید با خصوصیات اخلاقی او کنار بیایید:

زنان باردار رژیم غذایی خاص و ویارهای خاصی دارند مثلا بعضی از آن ها خاکستر سیگار و غذاهای پرنمک را دوست دارند. تغییرات هورمونی و کمبود مواد مغذی باعث می شود غذاهای عجیبی بخواهند. همسر شما ممکن است ساعت 2 صبح از خواب بیدار شود چون گرسنه است یا در طول روز تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد. همچنین تغییرات هورمونی باعث نواسانات خلقی او می شود. بنابراین او را با فراهم کردن چیزهایی که دوست دارد همراهی کنید.

لیست کارهایی که باید در این ماه انجام دهید!

هفته های اول بارداری جنون آمیزترین هفته ها هستند و ممکن است شما زمان زیادی به فرزند خود فکر کنید. اما در کنار این هیجانات نکاتی وجود دارد که نباید فراموش کنید. مثلا اینکه مکمل های تجویز شده توسط پزشک را به موقع مصرف کنید. کلسیم، آهن، فولیک اسید و ویتامین هایی که مواد مغذی ضروری هستند به رشد جنینی سالم کمک می کنند. مقدار مصرف ویتامین های دوران بارداری را بشناسید.  مطمئن شوید تمام این مواد مغذی را دریافت می کنید.

درباره سیگنال های خطرناک در طول بارداری مطالعه کنید:

بسیار مهم است که درباره سیگنال های هشداردهنده که نباید در دوران بارداری نادیده بگیرید آگاهی داشته باشید. به عنوان مثال اگر گرفتگی شدید عضلات در ناحیه شکم یا خونریزی شدید داشتید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

ملاحظات پزشک در ماه اول بارداری:

پزشک درباره پرونده پزشکی شما سوال می پرسد، آزمایش خون و ادرار می گیرد، فشار خون شما را بررسی می کند، وزن و قد شما را اندازه گیری می کند و همه موارد لازم را به طور کامل بررسی خواهد کرد. ممکن است پزشک زمان زایمان شما را براساس روز اول آخرین عادت  ماهانه اعلام کند. اسکن فراصوتی در ماه های بعد انجام می شود و زمان زایمان را به طور دقیق مشخص می کند.

سخن آخر

با وجود اینکه فهمیدن این خبر یعنی فرزنددار شدن می تواند باعث ایجاد ترس در زن و مرد شود اما از طرفی پر از هیجان و شیرینی است و بعد از گذشت چند هفته این ترس ها از بین می رود. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و با نگاه مثبت با این موضوع همراه شوید و هر همدیگر را همراهی کنید تا از این دوران لذت ببرید. همچنین گروه سلامت اوما تا پایان بارداری در کنار شما خواهد ماند و همه موارد مورد نیاز را نیز می توانید در بارداری هفته به هفته در مجله اوما مطالعه کنید.

بارداری و کودک بارداری هفته های بارداری ماه های بارداری علائم بارداری ماه بارداری چند هفته است علائم ماه اول بارداری تغییرات بدن در اولین ماه بارداری چه کارهایی در ماه اول بارداری نباید انجام داد ماه اول بارداری جنین چه شکلی است ماه اول بارداری چی بخوریم نکاتی برای پدرها در ماه اول بارداری لیست کارهایی که باید در این ماه انجام دهید سه ماهه اول سه ماهه دوم سه ماهه سوم آزمایش خون بارداری ویتامین ها یا مکمل های بارداری عکس بی بی چک مثبت هفته بیستم بارداری نوشیدنی کاهش حالت تهوع در بارداری با رژیم غذایی بارات حساس شدن سینه ها علائم اولیه هفته  بارداری سه ماهه دوم بارداری کمبود آهن هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی ترشحات واژینال هفته سوم بارداری خونریزی لانه گزینی رشد جنین در بارداری هفته به هفته سقط جنین خونریزی در اثر کاشت هفته دوم بارداری هفته چهارم بارداری عمل لانه گزینی جنسیت جنین از ظاهر مادر عکس جنین در هفته های مختلف اندازه و شکل جنین در هفته های مختلف اسید فولیک مصرف زعفران در بارداری کلسیم در بارداری تغذیه در ماه اول بارداری هفته های اول بارداری سن بارداری مقدار مصرف ویتامین های دوران بارداری بارداری هفته به هفته یک منبع

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو