۴.۵ میلیون نفر سهامدار «سیتا» شدند؛ غول سیمانی، پر قدرت آمد

منبع: روزیاتو

85

1399/4/12

01:06


عرضه اولیه سیتا (شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین) امروز ۴ شنبه ۱۱ تیر ۹۹ انجام شد و رکوردی تاریخی در مشارکت ایرانیان در عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه کشور ثبت شد.

امروز ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون قطعه سهم سیتا معادل ۱۲ درصد کل سهام این شرکت به ۴.۵ میلیون نفر عرضه شد. این برای نخستین بار در تاریخ بورس ایران است که بیش از ۴ میلیون تن از هموطنان در خرید عرضه اولیه سهام در بازار بورس، مشارکت داشتند.

سیتا، غول سرمایه گذاری سیمان ایران است که از مجموعه هلدینگ شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به شمار می رود. ۳۰ درصد کل تولید سیمان ایران را شرکت های زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در اختیار دارد. با آمدن غول سیمان ایران، شاهد تعمیق بازار بورس و هم چنین رونق بخشی به معاملات گروه سیمان و آهک در سال ۹۹ به بعد خواهیم بود.

بزرگ ترین هلدینگ سیمانی خاورمیانه، اکنون یک خانواده ۴.۵ میلیون نفری است که این شرکت باید حقوق سهامداران را به خوبی مراقبت کند. موضوعی که در کنفرانس خبری مدیرعامل سیتا، امروز مورد تاکید قرار گرفت. فعلا، ۶ درصد ایرانیان، سهامدار سیتا هستند.

سیتا مثل سفارس، یکی از سهام خوب گروه سیمان است. با آمدن پر قدرت سیتا، بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان پول به این شرکت تزریق شدتا بتواند برای توسعه کسب و کار و فعالیت های سرمایه گذاری خود در سال جهش تولید، استفاده کند.

سیتا امروز با قیمت ۱۵۷۵ تومان به ۴.۵ میلیون سهامدار حقیقی و حقوقی واگذار شد. از مجموعه ۴ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۸۱۹ کدی که امروز متقاضی خرید سهم سیتا بودند، ۴ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۶۴۱ کد حقیقی و ۲۱۷۸ کد حقوقی بودند.

مشارکت قابل توجه سهامداران در خرید عرضه اولیه سیتا نشان می دهد که هر ماه، شاهد افزایش تقاضا برای دریافت کد بورس و کد معاملات آنلاین از ۱۰۶کارگزاری در ۳۱ استان کشور هستیم. به هر سهامدار، ۳۰۰ سهم ۱۵۷۵ تومانی تعلق گرفت. از روز شنبه ۱۴ تیر ۹۹، سیتا بیش از ۱۶۵۰ تومان آماده معامله شده و احتمالا تا پایان تیر با صف خرید میلیونی به کارخود ادامه دهد. همانطور که قبلا گفته شد، انتظار داریم که سیتا تابستان ۹۹ را با قیمتی بالاتر از ۵۰۰۰ تومان به اتمام برساند.

از مجموع ۸۰۰ سهمی که قرار بود به هر کد سهامداری در عرضه اولیه سیتا اختصاص یابد، با توجه به تعداد مشارکت کنندگان در عرضه اولیه سیتا، تنها ۳۰۰ سهم تعلق گرفت. احتمالا از هفته اول مرداد ۹۹، فرصت ورود به سهم و اضافه کردن سهام بیشتر به پرتفو علاقمندان به سرمایه گذاری در سهم سیتا، فراهم شود.

در روز ثبت رکورد ایرانیان در خرید عرضه اولیه سهام، رکورد دیگری در بورس ایران در سال رویایی ۱۳۹۹ ثبت شد. شاخص کل بورس ایران که در بهار ۱۳۹۹ بیش از ۱۴۰ درصد افزایش یافته بود، در تیر ماه امسال نیز به روند صعودی خود ادامه داد و در روز ۴شنبه ۱۱ تیر ۹۹، رکوردی جالب توجه ثبت کرد.

امروز، شاخص کل بورس ایران با ۶۶ هزار واحد افزایش از کانال ۱.۶ میلیونی عبور کرد تا امیدها برای فتح کانال ۲ میلیون واحدی در تابستان امسال، همچنان زنده باشد. در روز رکورد زنی بورس ایران، بیش از ۲۱۰۰۰ میلیارد تومان سهم مورد داد و ستد قرار گرفت. امسال به طور متوسط، روزانه بیش از ۱ میلیارد دلار سهم توسط سهامداران خرید و فروش می شود که بیش از ۲۰۰ برابر سال ۱۳۹۸ است.

عرضه اولیه سیتا

تابلو معاملاتی نماد سیتا در روز ۴ شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹

به نظر می رسد با عرضه اولیه هایی که در تابستان و پاییز و زمستان ۹۹ داریم، شمار دارندگان کد بورس در ایران از مرز ۶۵ میلیون تن فرا تر رود و شاخص کل بورس ایران در اسفند ماه، بالای ۳ میلیون واحد تثبیت شود. همانطورکه در سال ۹۸ عرض شد، بورس ایران با تورم و رکود و همچنین افزایش قیمت ارز و فاصله ارزش سهام با قیمت ذاتی، روند صعودی خواهد داشت و همواره سهامداری را به علاقمندان توصیه میکنیم.

در سال ۹۹ عرضه اولیه های خوبی خواهیم داشت و انتظار داریم عرضه اولیه های بعدی، بیش از ۵ میلیون تن از سهامداران حضور پیدا کنند. سیتا مثل شستا، تا اسفند ۹۹ فروشی نیست و توصیه به سهامداری و پرهیز از نوسان گیری داریم. در سال ۹۹، نوسان گیری به اندازه سهامداری سود قابل توجهی به همراه ندارد.

رکورد مشارکت در صندوق ETF دولتی هم امسال تابستان با استقبال بی نظیری خواهد شکست…

حتما بخوانید: جزییات عرضه اولیه ها در سال ۱۳۹۹

چرا سیتا خوب است؟

جهت ارزیابی بهتر و بررسی جذابیت های این هلدینگ، کافیست ارتباط مدیریتی با سیمان فارس و خوزستان (سفارس) را مد نظر قرار دهیم که به شکل جالبی با تاثیر قوی در ۱۷ شرکت سیمانی بیش از ۳۰ درصد ظرفیت تولید و عرضه سیمان کشور را در اختیار دارد. با بررسی دقیقتر دارایی های این هلدینگ و گذر از پرتفوی بورسی که صورت های مالی آنها شفاف و در دسترس می باشد، چند نمونه ساده از پرتفوی غیر بورسی ذهن هر تحلیلگر را به خود جلب می کند:

شرکت سابیر بعنوان یکی از قدیمی ترین و در واقع برند سدسازی کشور یکی از زیرمجموعه های غیربورسی سیتا به شمار می رود و از طرف دیگر با توجه به ارزش ۴۰۰۰ میلیاردی پروژه های مختلف در دست اقدام از طریق ایران سازه، روند خوبی در شناسایی سود حاصل از سرمایه گذاری ها در پیش خواهد بود.

سیمان آبیک دیگر زیرمجموعه مهم این هلدینگ با توجه به تعیین تکلیف وام ارزی، ماه های آتی وارد بورس خواهد شد و در حال حاضر قیمت تمام شده هر سهم آن برای سیتا به ۱۰۰ تومان هم نمی رسد در حالیکه با توجه به تغییر وضعیت شرکت از شناسایی زیان به سود در سال جاری، عدد ارزش گذاری آن در مقایسه با قیمت تمام شده قابل مقایسه نیست.

مجموع پرتفوی بورسی و غیر بورسی سیتا در حال حاضر ۲۲ هزار میلیارد تومان ارزیابی می شود که با توجه به سرمایه ۱۱۰۰ میلیاردی این هلدینگ، در صورت محاسبه NAV و قیمت عرضه معین شده، نسبت P/NAV سهم بالای ۸۰ درصد می باشد و جذابیت خاصی را نشان نمی دهد اما جهت پایایی تحلیل می بایست فاکتور آینده نگری در زیرمجموعه ها با توجه به سوابق اخیر را حتما لحاظ کرد.

تنها در بخش سیمان سهم فروش هلدینگ سیتا از ۲۳۵۴ میلیارد سال ۹۷ به ۳۸۰۶ میلیارد در سال ۹۸ رسیده و این رشد بیش از ۶۰ درصدی طی یکسال، برای سال جاری نیز می تواند ادامه داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو