بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما: از

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما: از "جن گیر" تا "روانی" + عکس


منبع: سیمرغ

242

1399/4/12

12:28


بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما: از "جن گیر" تا "روانی" + عکس

در این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما آشنا کنیم که کمتر کسی می تواند در جذابیت و کیفیت آن ها شبهه ای وارد کند 

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما 

فیلم ترسناک یکی از محبوب ترین ژانرهای سینمایی است که همواره مورد توجه سینماروها بوده است. ژانر وحشت برای مدت ها در قالب یک ژانر کم هزینه با فیلم هایی درجه دوم قرار می گرفت اما رفته رفته به یک ژانر هنری تبدیل شده و دستکم در یک دهه اخیر فیلم هایی در این ژانر ساخته شده که از بهترین فیلم های قرن بیست و یکم به شمار می آیند. وقتی پای بهترین فیلم های ترسناک به میان می آید هر کسی ذائقه و معیارهای خاص خودش را دارد به همین دلیل تهیه فهرستی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما که همگی بر سر آن توافق داشته باشند غیرممکن به نظر می رسد. 

بیشتر بدانید : از ستون فقرات شیطان تا کلبه ایی در جنگل: اورجینال ترین فیلم های ترسناک + عکس

بیشتر بدانید : بهترین فیلم های ترسناک 2018 + تصاویر

هالووین Halloween

فیلم ترسناک کلاسیک اورجینال Halloween نسبت به بسیاری از دنباله هاو راه اندازیهای مجدد بی پایان خود از خشونت، خونریزی و زرق و برق کمتری برخوردار بود. این فیلم داستان شخصی به نام مایکل مایرز را روایت می کند که در کودکی والدین خود را کشته و در بیمارستان روانی بستری می شود. او در بزرگسالی از این مرکز بیماران روانی گریخته و بار دیگر به کشتار روی می آورد.

فیلم ترسناک هالووین


فیلم ترسناک هالووین

چیزی که نسخه اورجینال Halloween را از فیلم های ترسناک خود ترسناک تر می سازد این است که این فیلم ترکیبی از واقع گرایی و مفاهیم ماوراءالطبیعه است. مایرز بدون شک یک شخصیت انسانی است اما همزمان چیزهایی که یک انسان باید داشته باشد را در خود ندارد. او توقف ناپذیر بوده و تنها قدرت فراانسانی اش تنها دیوانگی و سایکوپات بودنش است. ماسک بی احساس و موسیقی متن ساده اما ترسناک جان کارپنتر این شخصیت ترسناک را بیش از پیش ترسناک می سازد.

کابوس در خیابان بالم Nightmare on Elm Street

در مقابل مایکل مایرز و در تضاد با او از هر جهت، فردی کروگر یک شخصیت پرحرف و اجتماعی است. هر چه دنباله های بیشتری از او ساخته می شود فردی کروگر مضحک تر می شود اما نسخه اورجینال Nightmare on Elm Street به شکلی واقعی ترسناک بود.

فیلم ترسناک کابوس در خیابان بالم


فیلم ترسناک کابوس در خیابان بالم

فردی کروگر یک قاتل و سوء استفاده گر جنسی از کودکان بوده که توسط پلیس به دلایل خاص آزاد شده و سپس توسط گروهی از والدین محلی به قتل می رسد. اما وقتی که فردی کروگر در خواب به سراغ کودکانشان آمده و در تاریکی به کشتارهایش ادامه می دهد والدین می فهمند که مرتکب اشتباه بزرگی شده اند.

شب مردگان زنده Night of the Living Dead

فیلمی که آغازگر ژانر زامبی مدرن بود از مردگان متحرک خود با عنوان زامبی یاد نمی کرد. در سناریو فیلم ترسناک Night of the Living Dead، جورج رومرو برای این مردگان زنده شده از عنوان «غول ها» استفاده می کند. رومرو با جمع آوری ۶۰۰۰ دلار اولین فیلم بلند خود را ساخت، فیلمی که برای همیشه دورنمای ژانر وحشت را تغییر داد.

 فیلم ترسناک شب مردگان زنده


فیلم ترسناک 
شب مردگان زنده 

داستان فیلم بسیار ساده است: خواهر و برادری به سر قبر پدرشان می روند اما با کسانی روبرو می شوند که در واقع مدت ها قبل مرده بودند. این دو همراه با گروه دیگری از بازماندگان هجوم مردگان زنده شده در داخل یک خانه مزرعه ای پنهان می شوند. این فیلم عموماً به عنوان انتقادی از روابط بین نژادی در ایالات متحده و جنگ ویتنام در نظر گرفته می شود اما همانند بهترین فیلم های ترسناک، این اشاره اجتماعی را با یک حس وحشت توده ای ترکیب می سازد.

جن گیر The Exorcist

فیلم ترسناک The Exorcist از نگاه بسیاری از منتقدان و طرفداران ژانر وحشت ترسناک ترین فیلم تاریخ سینماست. این فیلم که بر اساس رمانی به همین نام نوشته ویلیام پیتر بلتی ساخته شده، داستان کودکی را روایت می کند که به تسخیر یک روح شیطانی درآمده و یک تیم دونفره از کشیش ها برای بیرون کشیدن این روح خبیث از بدن او به بالینش می آیند.

بیشتر بدانید : 23 حقیقت جذاب ناگفته در مورد فیلم ترسناک «جن‌گیر»!

فیلم ترسناک جن گیر


فیلم ترسناک جن گیر

این فیلم در زمان انتشار در ده بخش نامزد جایزه اسکار شد؛ از جمله بهترین فیلم که آن را به اولین و یکی از معدودترین فیلم های ترسناکی که در این بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده تبدیل می سازد. بازی پرتنش و جلوه های ویژه ترسناک چنان فیلم موثری ساخته که گفته می شود ساخت فیلم هم نفرین شده بود. تقریباً تمام کسانی که در این فیلم نقش داشتند در طی فرآیند ساخت فیلم مجروح یا بیمار شده یا مرگ یکی از عزیزانشان را تجربه کردند. حتی مکان اصلی ساخت فیلم آتش گرفته و تقریباً به طور کلی سوخت.

سوسپیریا Suspiria

فیلم ترسناک Suspiria اولین فیلم داریو آرجنتو نبود اما بدون شک بهترین فیلم او و یکی از زیباترین آن هاست. یک آمریکایی به آلمان سفر می کند تا به یک آکادمی شناخته شده رقص باله بپیوندد اما خیلی زود متوجه می شود که این آکادمی توسط جادوگران اداره می شود.

فیلم وحشتناک سوسپیریا


فیلم وحشتناک سوسپیریا

این فیلم غرق در رنگ های جیغ و به خصوص رنگ قرمز یکی از بهترین و ماندگارترین سکانس های مرگ سینمای مدرن را در خود دارد، جایی که یک زن چندین بار مورد حمله قرار گرفته تا اینکه طنابی دور گردنش انداخته شده و از پنجره سقفی بیرون انداخته می شود. این فیلم پر از خشونت و خونریزی با موسیقی متنی از گروه ایتالیای گوبلین بسیار هیجان انگیز، ترسناک و یک شاهکار فیلمسازی است.

کشتار با اره برقی در تگزاس The Texas Chain Saw Massacre

اولین فیلم ترسناک بلند توبی هوپر به نام The Texas Chain Saw Massacre یک فیلم بسیار ترسناک است که تاریخ ژانر وحشت آن را فراموش نخواهد کرد. داستان از این قرار است که ماشین یک گروه مسافر در تگزاس خراب شده و در ادامه یک شخصیت ترسناک به نام صورت چرمی، دیوانه ای که پوست صورت قربانیانش را روی صورت خود قرار داده و گوشت قربانیانش را می خورد و از استخوان هایشان برای تولید ابزار استفاده می کنند یک به یک آن ها را شکار می کند.

کشتار با اره برقی در تگزاس


کشتار با اره برقی در تگزاس

هوپر به شکلی ترسناک، بیرحمانه و البته بحث برانگیز سکانس های قتل را با تدوین هوشمندانه و طراحی صدای تاثیرگذار به نمایش در می آورد.

فیلم اره Saw

فیلم ترسناک کلاسیک Saw در اولین اکران خود با نقدهای متفاوتی روبرو شد. برخی آن را یکی دیگر از فیلم های ترسناک بی کیفیت و پر از خشونت بازار ژانر وحشت می دانستند اما این فیلم توانست به ژانر فرعی «پورنِ خشونت» خود پیروز شده و جایگاه جیمز وان در نقش یک استاد خلاق در زمینه ایجاد وحشت ساده تثبیت کرد. دو مرد خود را در حمامی مخروبه در غل و زنجیر و با دستورالعمل هایی که با دنبال کردن آن ها می توانند فرار کنند می یابند.

فیلم ترسناک کلاسیک اره


فیلم ترسناک کلاسیک اره 

بدین ترتیب یک بازی خطرناک آغاز می شود که خودخواهی آنان را به بوته آزمایش می گذارد. بدون Saw اورجینال  شاید خبری از دنباله های آن نبود اما بدون شک Insidious و Conjuring  را نیز نداشتیم.

فیلم جیغ Scream

Scream یک فیلم ترسناک بود که ژانر اسلشر را برای همیشه تغییر داد. سناریو وس کراون و کوین ویلیامسون ترکیبی از شوخی و ترس در یک ژانر فرعی بود که در آن شخصیت ها از قوانین فیلم های ترسناک مطلع بودند و به همین دلیل وقتی شهر کوچک آن ها در کالیفرنیا مورد حمله یک قاتل قرار می گیرد، کشتار آن ها به یک بازی تبدیل می شود.

فیلم ترسناک جیغ


فیلم ترسناک جیغ

آن ها می دانند چه کسی اول می میرد و چکار باید بکنند یا نکنند. این فیلم هم بامزه و هم ترسناک است و البته یکی از اولین پیچش های داستانی ژانر وحشت را دارد: کشتن شناخته شده ترین بازیگر فیلم، درو بریمور در دقایق ابتدایی فیلم.

فریکس Freaks

فیلم های کلاسیک بسیاری دیگر آن عناصر ترسناکی که در هنگام انتشار داشتند را ندارند اما چیزی در مورد فیلم بسیار قدیمی Freaks که در سال ۱۹۳۲ منتشر شد وجود دارد که هنوز هم مخاطب را در وحشت فرو می برد.

فیلم ترسناک فریکس


فیلم ترسناک فریکس 

این فیلم ترسناک داستان یک آکروبات را روایت می کند که با یک صاحب کوتوله یک سیرک ازدواج می کند سپس نقشه می کشد که با کمک یکی دیگر از کارکنان سیرک که انسان قوی هیکلی است او را کشته و ثروت او را به جیب بزند. وقتی که دیگر اعضای سیرک از این نقشه مطلع می شوند، انتقام آن ها چیزی فراتر از قتل است. جنجال این فیلم به قیمت از دست رفتن حرفه تاد برونینگ منجر شد اما فیلم ترسناک Freaks به یک اثر سینمایی ماندگار تبدیل شد.

روانی Psycho

فیلم ترسناک کلاسیک و تحسین شده آلفرد هیچکاک در هنگام انتشار یک فیلم بسیار بحث برانگیز از آب درآمد. داستان فیلم در مورد یک مهمانخانه دار تنها است که تمایل زیادی به کشتن مشتریان خود دارد در حالی که به بررسی مشکلات روانی و اجتماعی مختلفی مانند اختلال شخصیت تجزیه ای و ناهمسانی جنسیتی پرداخته و اولین فیلمی بود که تصویر حمام را به سینمای آمریکا آورد.

بیشتر بدانید : نقد فیلم «روانی» هیچکاک از دیدگاه روان شناسی زیگموند فروید

فیلم ترسناک کلاسیک روانی


فیلم ترسناک کلاسیک روانی

پیچش های داستانی Psycho  از بهترین های تاریخ سینما بوده که باعث شد هیچکاک به سینماها تاکید کند پس از شروع فیلم کسی را به سالن نمایش راه ندهند. Psycho نه تنها یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما شناخته می شود بلکه فیلمی است سینمای مدرن ایالات متحده را تعریف کرد. 

 

بیشتر بدانید : برترین فیلم های ترسناک موزیکال + عکس

بیشتر بدانید : فیلم های ترسناک با موضوع ویروس های کشنده و دیوانه وار + عکس

بیشتر بدانید : فیلم های ترسناک ژاپنی که جرات تماشای آنها را به تنهایی ندارید! + عکس

بیشتر بدانید : برترین فیلم های ترسناک فضایی برای تجربه سفر مهیج به فضا + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو