آشنایی با رودخانه صوفی چای | مراغه

آشنایی با رودخانه صوفی چای | مراغه


منبع: تاپ تراول

159

1399/4/12

12:43


خرید بلیط هواپیما

رودخانه صوفی چای

رودخانه صوفی چای که با نام رودخانه گپی‌ چای نیز شناخته می‌شود، با ۷۰ کیلومتر طول، از دامنه‌های غربی کوه سهند سرچشمه می‌گیرد. با عبور از غرب شهر مراغه و جنوب شهر بناب، این رود ۱۲ هکتار از باغ‌ها و زمین‌های زراعی را در مسیر خود آبیاری می‌کند و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد. سد علویان روی این رود ساخته شده است و در فاصله سه کیلومتری از مراغه قرار دارد. در ادامه همراه تاپ تراول باشید تا با رودخانه صوفی چای بیشتر آشنا شوید.

طبیعت این رودخانه در چهار فصل سال زیبا و دیدنی است . آب صوفی چای در مسیر خود با ریخته شدن به سد علویان محلی زیبا برای گردش و تفریح در بهار و تابستان ایجاد کرده است. وجود هشت روستای پلکانی با بافت قدیمی در حاشیه این رودخانه زیبایی طبیعت آن را دوچندان کرده است. آبشار های دائمی و فصلی روستای یارشهری ، دره اسپیران ، و باغ های زالزالک کوههای اطراف از دیگر زیبایی های این منطقه بکر است . هر ساله در ایام عید نوروز گردشگران بسیاری در حاشیه این رودخانه اتراق می کنند و از طبیعت بکر آن بهره مند می شوند.این رودخانه دائمی از دامنه های غربی کوه سهند سرچشمه می گیرد و پس از خلق جلوه های زیبای طبیعی و سیراب کردن 12 هزار هکتار باغ ها و زمین های زراعی مسیر به دریاچه ارمیه می ریزد.

رودخانه صوفی چای


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


تاریخچه

رود صوفی چای یکی از جاذبه‌های طبیعی، گردشگری بسیار معروف شهرستان مراغه است. در گذشته نام این رودخانه، سویوخ چای به معنی رود‌ خانه سرد  بود . به تدریج و درگذر زمان کلمه سویوخ جای خود را به صوفی داد و این جایگزینی صرفا برای تشابه این دو کلمه بوده و نه چیز دیگری که مربوط به تاریخچه و معنی آن باشد.

منشاء رود صوفی چای کجاست؟

این رودخانه از کوه سهند و آب شدن برف سنگین کوهستان سرچشمه می‌گیرد. تقریبا طولی به اندازه هفتاد کیلومتر دارد. در مسیر حرکت خود آب موردنیاز زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف شهرستان‌های مراغه و بناب (در حدود دوازده هکتار زمین زراعی) را فراهم می‌کند. پس از رسیدن به قوشاچای و ادغام با آب‌های سیمینه رود و زرینه رود در نهایت به دریاچه ارومیه ریخته می‌شود.

رودخانه صوفی چای

در تفرجگاه صوفی چای امکانات و زیرساخت‌ها برای انجام تفریحاتی مثل قایق‌رانی (پیست قایق‌رانی) و انجام بازی‌هایی نظیر واترپلو (داخل آب صوفی)، والبیال ساحلی (زمین والیبال ساحلی شنی)، دوچرخه سواری (پیست مخصوص برای دوچرخه سواران) و … وجود دارد.

رودخانه صوفی چای

تخفیفان

سد علویان روی این رودخانه احداث شده است. احداث این سد روی این رودخانه خود خالق جاذبه‌های طبیعی زیبایی برای گردشگران و دوست داران طبیعت شده است. در فصول بهار و تابستان پذیرای مردمی است که به گشت‌وگذار پرداخته و از دیدن مناظر طبیعی بهره می‌برند. صوفی چای به‌‌دلیل گذر از مرکز شهر مراغه، همواره از دیرباز تفرجگاهی برای همه اقشار مردم مراغه محسوب می‌شده است. در حال حاضر نیز جزو  مهم‌ترین و معروف‌ترین تفرجگاه شهرستان مراغه به‌شمار می‌آید. تفرجگاه صوفی چای شامل پارک شادی و گنبد غفاریه مراغه، بوستان یادگاران به‌علاوه جاده ساحلی صوفی چای به همراه تعدادی کافه و رستوران از جمله رستوران اوبا، کافه ملو، کافه دلبر، کافه دنج و… است.

رودخانه صوفی چای



   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو