خواص شمعدانی ، کاهش چین و چروک و افزایش ادرار

منبع: آسان طب

151

1398/2/29

21:18


شمعدانی های یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین گونه های گیاهی هستند. شما می توانید این گل های دو یا چند ساله را در سراسر مناطق معتدل جهان و کوه‌های استوایی مشاهده کنید. معمولا شمعدانی های گل های زیبا و معطری دارند که از آن ها در ساخت اسانس بسیاری از مواد بهداشتی و آرایشی استفاده می شود. جالب است بدانید که چیزی در حدود 400 گونه متفاوت از شمعدانی وجود دارد که 35 عدد از آنها متعلق به ایران است. خواص شمعدانی بر روی سلامت انسان هم تاثیرات شگرفی دارد که ما در این مقاله سعی می کنیم به مهم ترین آنها اشاره کنیم.

خواص شمعدانی

کاهش چین و چروک

از مهم ترین خواص شمعدانی می توان به کاهش چین و چروک اشاره کرد. از آنجا که روغن این گیاه یک مرطوب کننده است، می تواند برو روی انقباضات تاثیر بگذارد. روغن این گیاه می تواند سلول های پوستی را سفت کنید و از همین رو چین و چروک صورت بوجود نمی آید. معمولا کرم های ضد پیری حاوی عصاره این گیاه هستند اما شما برای این که در کوتاه ترین زمان به بهترین نتیجه دست پیدا کنید پیشنهاد می دهیم که دو لایه روغن شمعدانی را به لوسیون صورت خود اضافه کنید و آن را دوبار در روز استفاده کنید. پس از یک یا دو هفته، چین و چروک شما ناپدید خواهد شد.

مبارزه با عفونت ها

خواص ضد باکتری موجود در روغن این گیاه به محافظت از بدن شما در برابر عفونت کمک می کند. ترکیبات آلی موجود در شمعدانی باعث می شوند تا رشد باکتری ها بر روی ضایعه های پوستی مانند زخم ها، متوف شود. بدین منظور کافی است تا تنها دو قطره از عصاره این گیاه را بر روی قسمت های آلوده شده بریزید و سپس با یک گاز آن را پوشش بدهید. با انجام دادن این کار در طول یک هفته، عفونت شما به سرعت درمان می شود. هنگامی که از خواص شمعدانی برای مبارزه با عفونت های خارجی استفاده می کنید، سیستم ایمنی بدن شما می تواند بر روی عملکردهای داخلی تمرکز کند و شما را سالم تر نگه دارد. از جمله مهم ترین بیماری هایی که می توان با استفاده از روغن شمعدانی درمان کرد، بیماری پای ورزشکار است.

توقف خون ریزی

یکی از بهترین درمان های گیاهی برای توقف خون ریزی استفاده از روغن شمعدانی می باشد. این ماده باعث انقاباضات در رگ های خونی می شود، بنابراین می تواند به سرعت خونریزی را متوقف کند. از آن مهم تر، شمعدانی همچنین باعث تشکیل لخته های خون می شود. این کار از ورود آلودگی ها و میکروب ها از طریق زخم به بدن جلویگری می کند. شما از عصاره این گیاه حتی برای درمان بواسیر نیز می توانید استفاده کنید. بدین منظور کافی است تا چند قطره از عصاره شمعدانی را به یک نوشیدنی اضافه کنید.

خواص شمعدانی و افزایش ادرار

روغن شمعدانی یکی از بهترین دیورتیک ها محسوب می شود. دیورتیک ماده ای است که می تواند سطح ادرار شما را افزایش دهد. هر چه سطح ادرار بیشتر شود، سموم بیشتری از بدن خارج می شوند. از طریق ادرار کردن، مواد شیمیایی سمی، فلزات سنگین، شکر، سدیم و آلاینده ها را آزاد می کنید. هر کدام از این مواد اگر در بدن ذخیره شوند، می توانند مشکلات بسیار خطرناکی را بوجود آورند. این موضوع برای کسانی که دچار مشکلات کلیوی هستند خبر بسیار خوبی است.

خواص شمعدانی

جلوگیری از آلزایمر

امروزه تعداد کسانی که دچار آلزامیر می شوند در حال افزایش است. این بیماری در سال 2012 به عنوان جدی ترین مشکل عصبی- شناختی قرن 21 شناخته شد. تحقیقات نشان می دهد که روغن شمعدانی باعث ایجاد سلول های میکروگلالیال می شود که عوامل ضد التهابی را که در مسیرهای عصبی از بین می برد. این موضوع می تواند به صورت شگفت انگیزی به جلوگیری از آلزایمر کمک کند.

حامی رشد سلولی

یکی دیگر از مهم ترین خواص شمعدانی که چندان به آن توجه نمی شود، افزایش رشد سلول های بدن است. این موضوع می تواند به بازسازی بافت های آسیب دبده بدن کمک کند. در سال 2014 در موسسه تحقیقاتی الیوت آمریکا، آزمایشی بر روی این خاصیت شمعدانی انجام شد. محققان سلول های بدن را در معرض عصاره این گیاه و دارونما ها قرار دادند و نتایج را اندازه گیری کردند. مشخص شد سلول های بدن وقتی در معرض عصاره شمعدانی قرار دارند، رشدی 4 برابری نسبت به دارونما ها نشان می دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو