نشانه های سندرم آشیانه خالی و نحوه درمان این مشکل

نشانه های سندرم آشیانه خالی و نحوه درمان این مشکل


منبع: آرگا

110

1399/4/13

00:32


برخی از والدین به دلیل وابستگی و رابطه خوبی که با فرزندان خود دارند، بعد از ترک خانه توسط فرزندانشان بنا به هر دلیلی مثل ازدواج، مستقل شدن و یا ادامه تحصیل دچار سندروم آشیانه خالی می شوند و به سمت افسردگی پیش می روند.

اغلب افراد ممکن است برخی اوقات حس بدبختی، خستگی یا ناراحتی داشته باشند که در برخی از موارد دلیل خاصی ندارد و از غم و اندوه ناشی می گردد و بعد از مدت کوتاهی از بین می رود و در مواردی هم دلایل برای بروز آن وجود دارد، در این مطلب با یکی از دلایل این مشکلات آشنا می شویم.

بررسی مشکل سندرم آشیانه خالی

فرزندان در یک خانواده بنا به هر دلیلی مانند ازدواج، تحصیل و یا به دست آوردن استقلال امکان دارد که خانه و خانواده ود را ترک کرده و زندگی مستقلی را بدون والدین خود تشکیل دهند. پدر و مادرها در چنین شرایطی احساس غم و اندوه و افسردگی را تجربه می نمایند، درسا است که اغلب پدرو مادرها فرزندانشان را به منظور تربیت تبدیل شدن به افرادی مستقل ترغیب و تربیت می کنند اما فرستادن فرزندان برای رفتن به این راه برایشان بسیار دردناک می باشد.

بررسی مشکل آشیانه خالی

سندرم آشیانه خالی به احساسی از تنهایی گفته می شود که با ترک خانه توسط فرزندان در پدر و مادرها ایجاد می شود، والدینی که به بودن در کنار فرزندان و وقت گذارانی با آنها عادت کرده اند حالا مجبورند که ارتباط کمتری با فرزندان خود داشته باشند و زمان های کمتری آنها را ببینند. این والدین وقتشان در طول روز خالی می شود و نمی دانند که در این زمان های اضافه چه کارهایی را بجز تعامل و ارتباط با فرزندان خود می توانند انجام بدهند. دوری از فرزندان و تنها ماندن در خانه و کم شدن ارتباط والدین به خاطر دور شدن فرزندان از خانه باعث ایجاد احساس غم و اندوه در والدین خواهد شد و این ناراحتی در مادران بیشتر از پدران اتفاق می افتد و زنان بیشتر از مردان از ان تاثیر می گیرند.

مشکل آشیانه خالی و پیشگیری از آن

نشانه های بیماری آشیانه خالی

در حقیقت مشکل آشیانه خالی یک اختلال نیست و با عنوان اختلال شناخته نمی گردد، بلکه به خاطر شرایط و اثرات آزار دهنده ای که دارد ممکن است برای مقابله و کاهش اثرات آزار دهنده نیاز به اقداماتی برای مقابله داشته باشد. وجود حس ناراحتی در والدینی که فرزندان خود را از دست می دهند و یا از آنها دور می شوند یک موضوع کاملا طبیعی می باشد. دور شدن از فرزندان باعث می شود تا ارتباط و صمیمیت هر روزه که بین آنها وجود داشته کم شود و حس تنهایی در والدین به وجود آید و باعث شود تا احساس پریشانی را تجربه کنند زیرا اینگونه فکر می کنند که زندگی برایشان معنای واقعی خود را از دست داده است.

 سندرم آشیانه خالی و درمان آن

افسردگی یکی از نشانه ها:

دوری از فرزندان در برخی موارد همراه با گریه های شدید و طولانی و کاهش انگیزه در دیگر زمینه های زندگی دیده می شود. این گونه والدین در زمینه های شغلی و ارتباطات اجتماعی خود با مشکلاتی مواجه می شوند، در والدین ممکن است که افسردگی اساسی و ابتلا به اختلالات خلقی ایجاد گردد. برای درمان افسردگی ناشی از این مشکل مراجعه به متخصص و راهنمایی گرفتن از مشاور خانواده می تواند کمک کننده باشد و والدین را با کنار آمدن با دوری فرزندانشان و درمان افسردگی یاری می کند.

 بررسی سندرم آشیانه خالی

دلایل بروز مشکل آشیانه خالی

رابطه بین والدین و فرزندان و نحوه این رابطه پیامدهایی را برای آنها به دنبال دارد که در زمان دور شدن از خانه و ترک آن توسط فرزندان در والدین و همچنین فرزندان بروز پیدا می کند. داشتن یک رابطه خوب بین والدین و فرزندان یکی از دلایل مواجهه شدن والدین با سندرم آشیانه خالی می باشد، وجود دعواهای شدید، تعارض و جدا شدن از والدین باعث کاهش ارتباط و حمایت بین پدر و مادرها و فرزندان آنها خواهد شد. به خاطر این اتفاقات فرزندان در آغاز جوانی و والدین در زمان رو به رو شدن با آشیانه خالی دچار مشکلاتی خواهند شد.

 کمک به درمان سندرم آشیانه خالی

والدین به دلیل اینکه عادت کرده اند همیشه برای فرزندانشان تصمیم بگیرند و برای زندگی خود و فرزندشان برنامه ریزی کنند، بعد از کم شدن کنترل بر زندگی فرزند خود حس ناخوشایندی پیدا می کنند. کنترل والدین به مرور زمان با بزرگتر شدن فرزندان کمتر می شود ولی با ترک کردن خانه توسط فرزندان به یکباره کل کنترل باقی مانه نیز سلب خواهد شد. والدین به دلیل داشتن نگرانی و اضطراب به خاطر فرزندانشان به سمت نشان دادن علائم سندرم آشیانه خالی پیش می روند. در حالت معمول مسلما همه والدین نگرانی هایی در مورد فرزندان خود دارند ولی اگر به فرزند در زمینه توانایی داشتن برای ایجاد یک زندگی مستقل و آموخته های او اعتماد نگردد، نگرانی های والدین تبدیل به اختلال اضطرابی خواهد شد.

اختلال آشیانه خالی

روش های درمان

وقتی که والدین در زمان ترک خانه توسط فرزندان دچار غم و اندوه می شوند، بهتر است که والدین به دنبال یک روش مناسب برای حل مشکل خود باشند، صحبت کردن با یک متخصص و روانشناس می تواند کمک کننده باشد. روان درمانی به والدین کمک می کند تا در درک و مدیریت احساسات خود بهتر عمل کنند. برخی متخصصان ممکن است استفاده از برخی داروها را به خاطر کنترل نشانه های افسردگی ناشی از سندرم آشیانه خالی برای والدین تجویز نمایند.

بیماری آشیانه خالی در والدین

همچنین برای حل این مشکل دریافت حمایت اجتماعی در موقع ناراحتی، مدیریت استرس و دوری از تنهایی می تواند در ارتقاء سطح زندگی افراد تاثیر گذار باشد. با مراجعه به مشاور و کنترل کردن استرس این مشکل می تواند حل شود. همچنین برخی از آموزش های فردی نیز می تواند در بهتر شدن این سندرم کمک کند و مفید واقع شود. روش های کاهش استرس و اندوه می توانند آموزش داده شوند و فرد با بکارگیری آن می تواند به بهبود زندگی خود کمک نماید. والدین می توانند با انجام فعالیت های مختلف و متنوع زمان خود را پر کنند و جای خالی که صرف فرزندانشان می کردند را پر نمایند. سرگرمی و فعالیت می تواند احساسات ناراحتی والدین را کاهش داده و تسکین دهد.

 سندرم آشیانه خالی در پدر و مادرها

پیشگیری از ابتلا به مشکل آشیانه خالی

برای پیشگیری از این مشکل یکی از بهترین روش های پیشنهادی آماده شدن والدین برای این موضوع است. بیشتر کردن دوستی ها و انتخاب شروع یک فعالیت جدید تفریحی، سرگرم شدن به کار و تحصیل برای پدر و مادرهایی که فرزندانشان در معرض ترک خانه هستند بسیار مفید می باشد. انجام اینگونه اقدامات به والدین کمک می نماید تا بعد از ترک خانه توسط فرزاندان جای خالی آنها را خیلی زیاد حس نکنند و بهتر با این موضوع کنار بیایند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو