زندگینامه ژان پل سارتر رمان نویس و فیلسوف فرانسوی

منبع: آرگا

110

1399/4/13

15:34


زندگینامه ژان پل سارتر را در مقاله زیر با هم می خوانیم. وی از افراد مشهور فرانسه بود که آوازه اش در جای جای دنیا پیچیده بود.

در این مطب با فعالیت ادبی و زندگی ژان پل سارتر آشنا خواهیم شد. از شما تقاضا داریم ما را در ادامه این قسمت همراهی بفرمایید.

زندگینامه ژان پل سارتر

نگاهی به زندگینامه ژان پل سارتر

ژان پل سارتر از فیلسوف ها، اگزیستانسیالیست ها، رمان‌ نویس ها، نمایش نامه نویس ها و منتقدان فرانسه بود که در سال ۱۹۰۵ به دنیا آمد و پس از ۷۵ سال درگذشت. پدر سارتر افسر نیروی دریایی فرانسه بود. او وقتی ۱۵ ماهه بود پدرش را به علت بروز یک یماری که گویی تب بوده است از دست داد. زمانی که ژان ۱۰ سال سن داشت مادرش مجددا ازدواج کرد و به شهر «لا روشل» رفت. ژان نیز مجبور شد تا ۱۵ سالگی در یکی از مدرسه های شهر «لا روشل» تحصیل کند اما تحمل رفتار خشونت آمیز سایر دانش آموزان برایش غیر قابل تحمل بود. سپس ژان در سال ۱۹۲۰ به مدرسه ای شبانه روزی در پاریس مشغول به تحصیل شد و در آن جا با دانش آموزی با نام «ٔپل نیزان» آشنا شد که این آشنایی جرقه ای برای یک دوستی طولانی مدت شد. نیزان به عنوان پلی برای در معرفی ادبیات معاصر به سارتر بود. سارتر سال ۱۹۲۲ دیپلمش را گرفت و همراه نیزان برای آموزگاری به دانشسرای عالی پاریس رفت. وی سال ۱۹۲۴ نفر هفتم اعلام شد و در دانشسرا مجله ای را با همکاری دوستش نیزان منتشر کرد. وی در زمان حکومت نازی ها در پاریس به تدریس فلسفه پرداخت. نخستین رمان فلسفی وی «تهوع» نام داشت که در ۱۹۳۸ با نگارش آن به اوج شهرت رسید. ادامه زندگینامه ژان پل سارتر را در متن زیر دنبال کنید.

ژان پل سارتر

فعالیت ادبی ژان پل سارتر

از باورهای سارتر این بود که « انسان محکوم به آزادی است. » این دیدگاه او مربوط به دوره اول زندگی حرفه ای اوست. «انسان باید خود سرنوشت اش را تعیین کند. » و این دیگر باور سارتر است که به دوره دوم زندگی حرفه ای اش مربوط می شود. وی در سال ۱۹۶۴ به عنوان فرد برگزیده برای دریافت جایزه ادبی نوبل انتخاب شد اما او از گرفتن آن خودداری کرد چرا که نمی خواست به عنوان یک نویسنده نامش با سازمانی همراه شود.

فیلسوف فرانسوی

سارتر در کودکی به علت آب مروارید دچار انحراف چشم شد و یکی از چشم هایش را از دست داد و پس از سال ها در سن ۶۷ سالگی به کل بینایی خود را از دست داد و دیگر قادر به نوشتن نبود. اما او همچنان با شرکت در مصاحبه ها سعی داشت چهره اجتماعی خود را حفظ کند. وی در سن ۷۵ سالگی در بیمارستان بروسه پاریس درگذشت. سارتر با این که ۱۰ سال قبل از مرگش افول یافته بود همچنان از افراد بسیار مشهور بود به طوریکه پس از مرگش ۵۰ هزار نفر برای مراسم خاکسپاری اش در فرانسه حاضر شدند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو