آلبوم "نوازش لحظه‌ها" چگونه تولید شد؟

129

1399/4/14

02:36


احمد میرمعصومی آهنگساز و تعداد دیگری از عوامل "نوازش لحظه‌ها" در یک نشست خبری از چگونگی شکل‌گیری این آلبوم گفتند.

آلبوم "نوازش لحظه‌ها" چگونه تولید شد؟

سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری آلبوم "نوازش لحظه‌ها" با حضور سید احمد میرمعصومی آهنگساز، علی جعفری پویان نوازنده ویولن، علی دریایی نوازنده ویولن و فائزه کامیاب خواننده و جمعی از اهالی رسانه پنجشنبه 12 تیرماه برگزار شد و هر کدام از عوامل درباره موضوعات مختلفی مانند چگونگی شکل‌گیری آلبوم و نحوه حضورشان در این آلبوم صحبت کردند.

در ابتدای این نشست خبری سید احمد میرمعصومی صاحب اثر و آهنگساز گفت: آلبوم "نوازش لحظه‌ها" طی دو حضور رسمی در مسابقات جهانی، ابتدا در مسابقات بین‌المللی گلوبال موزیک مدال نقره جهانی را در بخش بهترین آهنگسازی و بهترین آلبوم از آن خود کرد و بعد در جایزه بزرگ موسیقی آکادمیا موزیک به‌عنوان بهترین آلبوم موسیقی اینسترومنتال و امبینت برگزیده شد. در حال حاضر این آلبوم در یک رقابت جهانی دیگر به نام یو کی اس دی در کشور انگلستان هم با سه اثر شرکت کرده است که هر سه آهنگ به مرحله نیمه‌نهایی این مسابقه راه پیدا کرده‌اند. چارچوب این مسابقه که هنوز در حال برگزاری است به این صورت است که آثار راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی حائز رتبه و کسب مدال می‌شوند. این اتفاق خوب به لطف خداوند و همکاری همه دوستان رقم خورده است.

او‌ ادامه داد: آلبوم "نوازش لحظه‌ها" یک آلبوم سینماتیک است. درواقع یک آلبوم موسیقی اینسترومنتال (سازی) است. خاصیتی که این آلبوم دارد این است که یک هدایتگری تصویری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. یعنی بر اساس محتوایی که روایت می‌کند، مخاطب را با خودش همراه می‌کند. این آثار ذاتاً آثار روایتگری هستند. بدون این که شعر یا کلامی داشته باشند ولی مخاطب را با خودشان همراه می‌کنند. ژانر اصلی آلبوم سینماتیک است و شامل 11 قطعه موسیقی است. یکی از قطعات آن به نام "یک رؤیای شیرین" در دو نسخه ارائه شده که یک نسخه آن ورژن گیتار آهنگ است.

وی افزود: به نظر من ریسک‌پذیری یک رکن اصلی در موفقیت است. امیدوارم برای من و همه هنرمندان کشورمان موفقیت حاصل شود. البته ریسکی که در حوزه هنر باشد یک نوع ریسک برد برد است. یعنی شما به هر ترتیب یک اثری را خلق خواهید کرد که آن اثر یک عمر می‌ماند. ما باید برای فرهنگ و هنر کشورمان تلاش کنیم. برای من باعث افتخار است که این آلبوم اسم ایران را در دنیا زنده نگه داشته است. به هر حال ما باید از موسیقی و هنرمان نهایت استفاده را داشته باشم تا بتوانیم آن فرهنگ غنی خودمان را به دنیا نشان بدهیم. به اعتقاد من موسیقی می‌تواند یک ابزار دیپلماسی باشد.

او تأکید کرد: تولید این آلبوم از چهار سال و نیم پیش شروع شده و تلاش ما بر این بوده است که محصولی را منتشر کنیم تا درنهایت احساس کمال و آرامش برای ما رقم بخورد. من در این چهار سال با اثرم زندگی کرده‌ام. واقعاً نقش دوستان عزیزم و هنرمندانی که در این مجموعه همراهی کردند انکارناپذیر است. آن‌ها بی‌نهایت تأثیرگذار و بااحساس عمل کردند و جان و دلشان برای این اثر یکی است. به نظرم روایتی که دوستانم داشتن به وزن کار من افزوده و من به این قضیه افتخار می‌کنم.

میرمعصومی همچنین گفت: من ریسک انتشار آلبوم را پذیرفتم ولی عملاً به این قضیه به‌حساب ریسک نگاه نکردم چون وزن منافع معنوی که دنبال می‌کردم بیشتر از منافع مادی آن بود. ضمن این که من منکر بحث منافع مادی حاصل از یک اثر نیستم و طبیعتاً انتظار حمایت هم دارم. اگر در بخش معرفی از اثر هنری حمایت صورت نگیرد، طبیعتاً آن اثر نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید دیده شود. ما بیشتر دوست داشتیم آن علایق شخصی خودمان رقم بخورد تا علایق شخصی ما با آن قوت و فضیلت موسیقی گره بخورد و یک اثر فاخر شکل گیرد که یک عمر بماند. اگر این اثر دارد در یک روزگار پرتلاطم منتشر می‌شود، قطعاً همین روزگار باعث می‌شود که شنیدن این آلبوم برای عده‌ای باعث ایجاد آرامش شود. این مسئله برای ما ارزش بسیار فوق‌العاده‌ای دارد. ضمن این که اثر هنری که ما نسبت به آن نگاه فاخر داشته باشیم، یک عمر خواهد ماند.

این آهنگساز در پایان گفت: هنرمندان همیشه از بخش‌های مختلف انتظار حمایت دارند. حمایت کردن هم شکل‌های مختلفی دارد. ما اگر بخواهیم از نگاه حمایت دولتی به این قضیه نگاه کنیم، همه ما هنرمندان یک انتظار بسیار منطقی داریم که حق کپی رایت برای ما محفوظ باشد تا اگر هنرمندی چند سال از وقت خود را برای تولید یک اثر گذاشته است با خیال راحت بتواند اثر خودش را منتشر کند. این یکی از حمایت‌هایی است که من خودم به‌شخصه در حوزه ثبت اثر دارم. انتظار بعدی که داریم از حوزه‌های رسانه‌ای است. به اعتقاد من وقتی یک اثری در دایره افتخارات جهانی قرار می‌گیرد، نقش رسانه‌ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود. رسانه‌ها باید محصول و عوامل را معرفی کنند که به همین واسطه برای دوستان اشتیاق به وجود بیاید تا آثار بعدی خود را هم تولید کنند.

حضور در این آلبوم برای من هیجان‌انگیز بود

علی جعفری پویان نوازنده آلبوم "نوازش لحظه‌ها" در این نشست توضیح داد: برای من حضور در این آلبوم و اثری که برای آقای میرمعصومی بوده است یک افتخار کاری محسوب می‌شود. به نظر من آقای میرمعصومی هنرمند بسیار خوبی هستند که در این سال‌ها کمتر شناخته شده‌اند. امیدوار هستم با آثاری که منتشر می‌کنند قدر او بیشتر دانسته شود.

او ادامه داد: نگاه من این است که هر چیزی یک تجربه است. حضور در آلبوم "نوازش لحظه‌‌ها" نیز برای من به‌عنوان یک نوازنده تجربه بسیار خوبی بود. این که به من فرصت داده می‌شود تا برای کار ایشان یک بیان زیبا داشته باشم، مسئولیت من را سنگین می‌کند. ما یک بخش سولیستیک داشتیم که از لحاظ فنی تجربه بسیار جالبی بود. یکی از نت‌ها نیم‌پرده پایین آمده است چون ما از آن ساز فقط همان سونوریته را می‌خواستیم. نوع آرایشی که صدای سازها در این آلبوم دارد برای من جدید است.

وی افزود: فکر می‌کنم آقای میرمعصومی در میکس و مستر کار بسیار جسورانه عمل کرده‌اند و ساختارشکنی آرایشی داشته‌اند. من در بخش ارکسترال هم همراه آقای علیرضا دریایی کار کردم. حضور در این آلبوم برای من هیجان‌انگیز بوده است، اما اگر بخواهیم در مورد مسائل فنی سازهای زهی صحبت کنیم نیاز به یک جلسه نقد و بررسی داریم.

ماجرای جذاب حضور یک نوازنده در آلبوم

مهدی بیک‌وردی یکی دیگر از نوازندگان این آلبوم بیان کرد: من در یک قطعه از این آلبوم نوازندگی دارم. ماجرای شکل‌گیری این قطعه هم جذاب است؛ ساعت 12 شب بود که آقای میرمعصومی با من تماس گرفتند و گفتند که سازت را بیار و بیا. به استودیو آمدم و قطعه شکل گرفت و بسیار هم زیبا بود.

قطعات این آلبوم با نامشان ارتباط مستقیمی دارند

فائزه کامیاب خواننده ‌در ادامه نشست گفت: این آلبوم واقعاً نام درستی دارد؛ به‌راستی که نوازش لحظه‌هاست. آلبومی که در آن هیچ ساز یا خواننده‌ای محوریت اصلی نیست و این موسیقی است که حرف اول و آخر را می‌زند. هر قطعه در این آلبوم با نامش ارتباط مستقیمی دارد.

وی افزود: جریان خواننده محوری، آسیب‌های بسیاری به جریان موسیقی زده است. خوانندگان معمولاً دوست دارند زیاد بخوانند، اما در این آلبوم اتفاق‌های خاصی رخ داده و آهنگساز در رقم خوردن کارِ من بسیار نقش مهمی داشته است. من در قطعه "جهان ناتن" در این آلبوم آواز می‌خوانم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو