همه چیز درمورد هزارپاها

همه چیز درمورد هزارپاها


منبع: بیتوته

237

1399/4/14

07:54


همه چیز درمورد هزارپاها



 

انواع هزارپا

 

هزارپاها یک نوع از بندپایان است که تقریباً در اکثر نواحی اعم از خانه ها، باغ ها، پارک ها و ... پیدا می شوند. شمار هزارپایان نسبت به دیگر حشره ها کمتر است و می توان آن ها را به دو گونهٔ گوشتخوار و گیاهخوار تقسیم کرد.

هزارپا یک نوع از بندپایان است که دارای دو جفت پا در هر بخش از بدن (به جز ناحیه سر) می باشد. بیشتر هزار پاها دارای بدن استوانه ای شکل هستند اما انواع کمی از آن ها شکل های متفاوت دیگری دارند. هزارپاها می توانند بدور خود بپیچند و بدن خود را مانند توپ گرد کنند. هزار پاها آهسته حرکت می کنند و بیشتر به خوردن برگ ها علاقه دارند.

 

در بیشتر موارد آن ها نوعی آفت برای گلخانه ها محسوب می شوند و می توانند خسارت زیادی به بار بیاورند. شمار هزارپایان نسبت به دیگر حشره ها کمتر است و می توان آن ها را به دو گونهٔ گوشتخوار و گیاهخوار تقسیم کرد.

 

هزارپایان تقریباً در اکثر نواحی اعم از خانه ها، باغ ها، پارک ها و ... پیدا می شوند. این بندپایان به واسطه وجود پاهای زیاد و بدنی کشیده مورد توجه بسیاری از افراد قرار می گیرند و بسیاری هم از هزارپا تنفر و یا وحشت دارند زیرا بعضی از گونه ها طویل و درشت جثه هستند و ظاهری ترسناک دارند.

 

حتی انواع کوچک آنها هم همین ویژگی را در نظر انسان دارند. هزاپایان اکثرا هنگام شب و یا پس از بارش باران حضور پیدا می کنند که حالت ترس و نگرانی برای انسان ها دارند. حال چگونه و از کجا این هزارپا وارد خانه شده و یا در طبقه دهم یک آپارتمان آمده است، سؤالی است که ذهن انسان را درگیر می کند.

 

هزارپاها جانورانی هستند که شب فعال هستند و به صورت مخفیانه زندگی می کنند و به همین علت اسرار زندگی آنها هنوز به طور کامل شناخته نشده است و بسیاری از گونه ها هم هنوز کشف نشده اند و از همه مهمتر نگهداری و تکثیرآنها در شرایط آزمایشگاهی غیرممکن است تا بتوان بررسی و مطالعه شوند.

 

هزارپایان در طبقه بندی جانوران متعلق به شاخه بندپایان و در رده ی هزارپایان (Myriapoda) هستند. تاکنون حدود 15 هزارگونه از این بندپایان شناسایی شده که این رقم شاید کمتر از نیمی از کل گونه هایی باشد که هنوز کشف نشده اند.

 

هزارپاهای داخل منزل گوشت خوار هستند

 

دو نوع هزارپا داریم: گوشت خوار و گیاه خوار.

 نوع گیاهخوار آن آفت مزارع محسوب می شود. زیرا از ریشه بافت های مرده گیاهی و ریشه گیاه تغذیه می کند و به گیاه آسیب می رساند. گاهی مواقع داخل ساقه ی گیاه را سوراخ می کند و از آن تغذیه می کند.

 

نوع هزارپای گوشتخوار پاهای کمتری نسبت به گونه ی گیاهخوار دارد.

نوع گوشت خوار شکارچی است و به هر موجود زنده ی کوچکی حمله می کند. گاهی با نیش زدن از خون انسان تغذیه می کند. البته انواع خطرناک در افریقا و امریکا وجود دارند، اما گونه های ایرانی زردرنگ هستند، کشنده نیستند و فقط جای نیش متورم شده  و درد نیش و تورم آن، از نیش زنبور کمتر است و به شکل کاملا متورم و قرمز رنگ با جای ۲ تا نیش در مرکز قسمت برآمده مشخص است.

 

نوع گوشت خوار هزارپا 10 تا 120 بند در بدن دارد و یک جفت پا در هر بند. نوع هزارپا گیاه خوار 20 تا 300 بند و در هر بند دو جفت پا دارد.

 

در منزل و گیاهان زینتی نوع گوشت خوار آن یافته می شود.

 

غذای هزارپاهای گوشت خوار مورچه، بید کاغذی و عنکبوت و ساس و سوسک است

 

فواید هزارپا در منزل :

هزارپا از مورچه، بید کاغذی، سوسک، عنکبوت و ساس تغذیه می کند!

 

محیط مورد علاقه‌ی بید کاغذ و هزارپا یکسان است. هر دو به محیط خنک و مرطوب علاقه مند هستند که حمام شما یکی از بهترین محیط ها برای این جانوران است. اما صحبت های گفته شده به این معنا نیست که هزارپا آزادانه در خانه ی شما زندگی کند.

 

پس بهتر است به جای کشتن, آنها را در شیشه ای قرار دهید و در بیرون از خانه ی خود میان سنگ ها و شاخ و برگ ها قرار بدهید. تا هزارپا به زندگی خود ادامه بدهد‌ در حالیکه مسیر ورود دیگر جانوران به منزل شما را مسدود می کند.

 

همچنین اگر با این جانور مشکلی ندارید می توانید اجازه بدهید که به زندگی در منزل شما ادامه بدهد. این جانور هیچ آزاری به شما نمی رساند پس او را به حال خود بگذارید و بدانید که در ازای خدماتش مجبور به پرداخت هزینه نیستید!

 

عمر هزارپاها 3 تا 7 سال است، بچه های آنها شبیه بزرگترها هستند، در فصل بهار تخم ریزی می کنند، و با ترشح ماده سمی ضد باکتری و قارچ از تخم ها محفاظت می کنند. هنگام حرکت با پاهای خود محیط را حس کرده و شکار را از میان حشرات انتخاب می کند، شکارهای بزرگ مانند زنبورها و سوسک های درشت را نیش می زنند و منتظر می شوند تا زهر اثر کند.

 

زیر سنگ های بزرگ، کپه های چوب و کود مخلوط، به صورت دسته ای زندگی می کنند. در زیر زمین خانه ها، حمام و دستشویی و زیر ظرفشویی آشپزخانه و جاهای متمایل به مرطوب زندگی می کند، شب ها برای شکار و خورد و خوراک، به آشپزخانه و اتاق خواب و نهارخوری می روند. 

 

هزارپاها در جاهای مرطوب زندگی می کنند

 

راه و روش های از بین بردن و مبارزه با هزارپاها

از بین بردن جاهای مرطوب، شکاف ها

عدم استفاده از خزه درگلدان

 

 استفاده از شن یا سنگ ریزه های داخل گدان

 سمپاشی خاک در فواصل مختلف (با شروع فصل گرما باید سم پاشی انجام شود و نوبت بعد اواخر بهار است و یک ماه بعد باید سم پاشی تکرار شود.)

 

• مبارزه از طریق امواج فراصوتی (التراسونیک): در این روش امواج صوتی ایجاد شده در فـرکانس های بالاتر از قدرت شنوایی گوش انسان و در محدوده شنوایی جانوران موذی سبب دور شدن آنها از محیط می شود. این روش کاملا بی ضرر و سازگار با محیط زیست است.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو