طرز تهیه خاچاپوری یک غذای خوشمزه و لذیذ گرجستانی

طرز تهیه خاچاپوری یک غذای خوشمزه و لذیذ گرجستانی


منبع: آرگا

129

1399/4/14

11:32


در این مطلب با آموزش طرز تهیه خاچاپوری غذای گرجستانی مقوی و سالم در خدمت شما کدبانوهای عزیز و گرامی بودیم که امیدواریم از تهیه این غذای فرنگی در منزل نهایت لذت را ببرید.

خاچاپوری از انواع غذاهای خوشمزه گرجستانی می باشد که این غذا از دو لایه تشکیل شده است که یکی از این لایه ها خمیر و دیگری مواد میانی می باشد که هر یک باید به صورت جداگانه تهیه شوند.

غذاهای فرنگی تنوع زیادی دارند که کاکوری، کالزون، گراتن پاستا و خاچاپوری از انواع غذاهای لذیذ به شمار می روند و شما می توانید برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی خود این نوع غذاها را در منزل بپزید.

طرز تهیه خاچاپوری

مواد لازم برای تهیه خمیر

  • آرد مخصوص نان فانتزی : دو پیمانه
  • نمک : یک قاشق چایخوری
  • شکر : یک قاشق غذاخوری
  • روغن : یک قاشق غذاخوری
  • خمیر مایه فوری : یک قاشق غذاخوری سرخالی
  • آب : ۳/۴ پیمانه

مواد لازم برای تهیه مواد میانی

  • کره : به مقدار لازم
  • تخم مرغ
  • ترکیب پنیر موزارلا و پنیر لبنه و پنیر لیقوان : به مقدار لازم

طرز تهیه خاچاپوری در منزل

برای تهیه خمیر ابتدا مایه خمیر را با ۱۲۰ میلی لیتر آب و نوک قاشق شکر ترکیب نمایید و به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید سپس آرد و نمک و شکر را به مایه خمیر بیفزایید و ورز بدهید و روغن را به مخلوط مواد خمیر بیفزایید. باقی مانده آب را به صورت آرام آرام به خمیر بیفزایید و خمیر را ورز دهید تا نرم و لطیف شود. اگر خمیر چسبناک است می توانید یک قاشق غذاخوری آرد به آن بیفزایید و اگر خمیر به لطافت لازم نرسیده است می توانید دو قاشق غذاخوری آب به آن اضافه نمایید.

خمیر را درون ظرفی چرب قرار دهید و روی آن را نیز مقداری چرب نمایید سپس روی خمیر سلفون بکشید و ظرف حاوی خمیر را به مدت یک ساعت در دمای محیط قرار دهید تا خمیر استراحت کند.

خمیر برای تهیه خاچاپوری

از خمیر به اندازه ۴ چونه بردارید و به کمک وردنه مخصوص یا دست خمیر را به صورت بیضی باز نمایید سپس لبه های خمیر را رول نمایید و خمیر را به شکل قایق درآورید.

خاچاپوری خوشمزه

در مرحله بعدی طرز تهیه خاچاپوری کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و خمیر را درون سینی فر قرار دهید سپس وسط خمیر قایقی شکل را به اندازه دلخواه خود از ترکیب پنیرها بریزید.

ریختن پنیر پیتزا درون خمیر

سپس سینی را درون فر با دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۸ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید و خمیر را بعد از مدت ذکر شده از درون فر بیرون آورید.

خاچاپوری

روی پنیرها تخم مرغ بشکنید و دوباره سینی را درون فر به مدت ۴ تا ۶ دقیقه قرار دهید تا تخم مرغ ها پخته شوند.

افزودن تخم مرغ به خاچاپوری

بعد از اینکه سینی را از درون فر بیرون آورید روی لبه های خاچاپوری کره بمالید و روی تخم مرغ ها نیز کره بمالید.

دستور تهیه خاچاپوری

خاچاپوری را درون ظرفی مناسب برای سرو قرار دهید و آن را به همراه نوشیدنی دلخواه خود میل کنید.

روش تهیه خاچاپوری خوشمزه

در این بخش از آشپزی مجله آرگا با دستور تهیه خاچاپوری در خدمت شما عزیزان بودیم که امیدواریم با توجه به مراحل ذکر شده بتوانید این غذای فرنگی را در منزل به راحتی بپزید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو