مجموعه نمایشنامه‌های بهرام جلالی‌پور منتشر می‌شود / "داستان‌سرایی سازمانی" کتاب شد / "روز قلم" و تجربه نوشتن خلاق و قدرت جادویی

118

1399/4/14

12:50


بهرام جلالی‌پور معتقد است، بزرگداشت "قلم" از یک سو گرامیداشت هنرمندان و نویسندگان و از سوی دیگر یادکرد تحولی مهم در تاریخ بشر و تاریخ تمدن است.

مجموعه نمایشنامه‌های بهرام جلالی‌پور منتشر می‌شود / "داستان‌سرایی سازمانی" کتاب شد / "روز قلم" و تجربه نوشتن خلاق و قدرت جادویی

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بهرام جلالی‌پور نویسنده و مترجم، درباره آثاری که در دست چاپ و نشر دارد به هنرآنلاین گفت: قصد دارم تعداد 10 نمایشنامه و دو فیلم‌نامه بلند مختص مخاطب کودک و نوجوان با نام‌های "راز انگشتر سلیمان" و "یه غول و دو قل" را در مجموعه‌ای واحد مشتمل بر دوازده کتاب منتشر کنم. هر 10 نمایشنامه پیش‌تر به دفعات به روی صحنه رفته‌اند و تقاضای زیادی، به ویژه از شهرستان‌ها برای دریافت متن آن‌ها وجود دارد. چون اصرار دارم این متون در یک مجموعه منتشر شوند فعلا در مرحله‌ مذاکره با ناشر هستم.

او با این توضیح که 10 نمایشنامه نیز برای مخاطبان کودک و نوجوان نوشته شده‌اند، به همین دلیل به دنبال تمهیدی هستم که انتشار آن‌ها در قالب کتاب، علاوه بر مخاطب حرفه‌ای برای کودکان و نوجوانان مفید و جالب باشد، ادامه داد: "گنجینه‌ استادمحمد"، "گروفالو"، "قشنگ‌ترین آواز دنیا"، "خروسی که می‌خواست شب را ببیند"، "بنیامین و بن‌تن"، "شازده کوچولو"، "مزه‌ دروغ تلخه"، "پر، پر، سی‌مرغ پر"، "طوفان بزرگ"، "دزد لالایی‌ها" (مشترک با فائزه فیض)، عناوین این متون هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر، هم‌چنین از نگارش کتاب "داستان‌سرایی سازمانی" خبر داد و افزود: سال گذشته از من خواسته شد کارگاهی را برای مدیران و کارشناسان حوزه‌ روابط عمومی سازمان‌ها در زمینه‌ استفاده از تکنیک‌ها و شگردهای داستان‌پردازی در توسعه‌ کسب‌وکار، مذاکره، سخنرانی و تبلیغات برگزار کنم. با مقداری تحقیق متوجه شدم که در این زمینه در زبان فارسی منبع قابل توجهی وجود ندارد. به همین دلیل با بهره‌گیری از مباحث نظری و ارائه نمونه‌های جالب از کاربرد روایت سازمانی در آثار سینمایی، تئاتری، داستانی و نیز با مطالعه روی نمونه‌های عملی در زندگی بزرگان کسب‌وکار و تجارت شروع به نوشتن کردم.

جلالی‌پور قالب کتاب را شامل درس، نمونه عملی، تمرین و آنالیز آثار دانست و افزود: کتاب در مرحله‌ نهایی نگارش به سر می‌برد و سعی کرده‌ام مثل کتاب قبلی‌ام "خلاقیت در هنر" قالبی آموزشی داشته باشد و با ارائه فعالیت‌های عملی، پرسش و تمرین به عنوان یک کتاب درسی مورد استفاده قرار گیرد. این اثر به کار افرادی می‌آید که در سازمان‌ها یا در حوزه کسب و کار فعالیت دارند. همین‌طور اشخاصی که می‌خواهند مقاله ارائه بدهند، سخنرانی کنند، فعالیت تبلیغاتی انجام دهند یا در امور اجتماعی خود با دیگران مذاکره کنند. داستان‌سرایی شیوه فوق‌العاده‌ای برای ارائه جذاب، موثر، ماندگار و عمیق پیام به مخاطب است.

این استاد دانشگاه که مشغول تدوین کتاب "راهنمای جامع فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن" است، تصریح کرد: پس از چند دوره تدریس درس‌های آشنایی با درام و فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد این رشته، با توجه به این‌که در زمینه‌ فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن نیز کتاب اختصاصی جامعی وجود ندارد، نگارش این اثر را شروع کردم که آن هم به ‌عنوان یک درس‌نامه، شامل مثال، تمرین و پرسش است. 

او با توجه به نام‌گذاری 14 تیرماه به عنوان "روز قلم"، توضیح داد: بزرگداشت "قلم" از یک سو گرامیداشت هنرمندان و نویسندگان و از سوی دیگر یادکرد تحولی مهم در تاریخ بشر و تاریخ تمدن است. قلم به عنوان ابزار نگارش پایان عصر فرهنگ شفاهی و شروع عصر کتابت را تداعی می‌کند؛ امری که تغییری شگرف در حیات انسان را رقم زد. در عین حال، هر فردی که نوشتن خلاق را تجربه کرده باشد، از قدرت جادویی قلم شگفت‌زده شده است. وقتی قلم را بر روی کاغذ می‌گذارید، کم‌ کم عنان سخن را به دست می‌گیرد و شما را به سرزمین‌های دور و ناشناخته می‌برد. یونانیان باستان برای این ویژگی عجیب، منشایی متافیزیکی قائل بودند و اعتقاد داشتند این الهه شعر است که اختیار قلم شاعر را به دست می‌گیرد. بشر همواره آرزو کرده است که روزی مسلسل‌ها به قلم تبدیل شوند. اما در عین حال باید مراقب بود که قلم‌ها به مسلسل تبدیل نشوند زیرا خطر قلم از مسلسل کم‌تر نیست.

جلالی‌پور با اشاره به شرایط پیش آمده تحت تاثیر بیماری کرونا، اظهار داشت: از آن‌جا که وضعیت آموزش نیز مثل بسیاری از دیگر حوزه‌های فرهنگ و هنر تحت تاثیر بیماری تغییر کرده، برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین را در برنامه‌ کاری خود گذاشته‌ام. از 20 تیرماه نخستین کارگاه "پروپوزال‌نویسی" خود را آغاز می‌کنم و در آینده‌ای نزدیک کارگاه‌های دیگری از جمله نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان را به صورت آنلاین برگزار خواهم کرد.

آخرین کتاب منتشر شده جلالی‌پور "میشل ویناور درام‌پرداز جنگ" است که سال گذشته توسط انتشارات افراز راهی بازار نشر شد. این اثر شامل دو نمایشنامه با عناوین "11 سپتامبر 2001" و "همسرایی‌هایی برای آنتیگونه" و دو مقاله تالیفی در معرفی نمایشنامه‌های این نمایشنامه‌نویس معاصر فرانسوی و درون‌مایه‌ آثار اوست.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو