جزئیات الزام جدید برای فروشگاه‌های اینترنتی

منبع: برترین ها

65

1399/4/14

14:22


مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی ملزم به اعلام به روز قیمت و موجودی کالا هستند.

خبرگزاری ایسنا: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی ملزم به اعلام به روز قیمت و موجودی کالا هستند.

در این اطلاعیه به ماده ۳۳ فصل اول از باب سوم قانون تجارت الکترونیکی استناد شده که بر اساس آن فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات باید اطلاعات مؤثر در تصمیم‌ گیری مصرف ‌کنندگان جهت خرید و یا قبول شرایط را از زمان مناسبی پیش از عقد قرارداد در اختیار مصرف ‌کنندگان قرار دهند. از جمله اطلاعات لازم، اعلام کلیه هزینه‌هایی است که برای خرید کالا بر عهده مشتری خواهد بود، از جمله قیمت کالا و یا خدمات، میزان مالیات، هزینه حمل و هزینه تماس.

در ادامه این اطلاعیه ذکر شده که به استناد ماده یاد شده، چنانچه کسب ‌و کارهای اینترنتی کالایی را موجود ندارند باید عدم موجودی کالا را در سایت شان اعلام کنند.

همچنین قیمت کالاها باید در سایت به‌ روز شده باشد و چنانچه به‌دلیل نوسانات بازار از قیمت نهایی کالایی اطمینان ندارند باید در سایت اعلام کنند تا خریدار قبل از اقدام به سفارش کالا، قیمت نهایی را استعلام کند.

لازم به یادآوری است که شهریور ماه سال گذشته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک از رتبه‌بندی نماد اعتماد کسب و کارهای اینترنتی در آینده نزدیک خبر داده و گفته بود که داشتن نماد الکترونیک به معنی اعتماد صد در صد به سایت‌ها نیست و مشتریان باید احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند. در حال حاضر در راستای اجرای طرح رتبه‌بندی شهروندان می‌توانند با کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیکی سایت کسب و کارهای اینترنتی سطح مغایرت از دستورالعمل، سوابق پاسخگویی به شکایات و سابقه فعالیت سایت مورد نظر را بررسی کنند.

در این میان جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در سال گذشته ۱۵ هزار و ۴۵۱ نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارها اعطا شده که نسبت به اعطای ۱۳ هزار و ۹۳۳ نماد اعطا شده در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰.۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی در سال گذشته ۹.۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش داشته و به ۹۸۴۶ شکایت رسیدگی شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو