کلاهبرداری کلان با طلاهای بدلی

76

1399/4/14

16:58


کلاهبرداری کلان با طلاهای بدلی

سلامت نیوز: زن و مردی بعد از شناسایی سوژه‌های خود در اپلیکیشن‌های فروش طلای دست دوم، به آنها طلای بدلی می‌دادند و کلاهبرداری می‌کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، زنی نهم تیر به کلانتری محل سکونتش مراجعه کرد و گفت 13 گرم طلایش که در اپلیکیشن‌های فروش طلای دست دوم ثبت شده بود، از سوی زوج بدل‌اندازی سرقت شده است. شاکی درباره نحوه سرقت توضیح داد: حدود 13 گرم طلایم را در یکی از استارت‌آپ‌های فروش کالای دست دوم آگهی کردم و زن و مردی که مدعی خرید طلاها بودند، با من تماس گرفتند و پس از کمی گفت‌وگو، قرار ملاقات گذاشتیم. روز قرار این زن و مرد با ترازویی که همراه داشتند، به محل قرار مراجعه کردند؛ اما پس از وزن‌کردن طلاها بر سر قیمت به توافق نرسیدیم و معامله به‌هم خورد. پس از مدتی متوجه شدم دیگر نمی‌توانم طلایم را ازطریق اپلیکیشن به فروش برسانم. به ناچار به مغازه طلافروشی مراجعه کردم و متصدی مغازه گفت طلاهایت بدلی هستند.

در کمال ناباوری متوجه شدم آن زن و مرد طلاهای واقعی من را با طلاهای بدلی که شبیه طلایم بود، عوض کرده‌اند. در تحقیقات پلیسی مشخص شد این زن و مرد درصدد فروش همان طلاهای مال‌باخته در یک اپلیکیشن هستند. به این ترتیب، با هماهنگی‌های قضائی، مخفیگاه متهمان شناساییشد و این زوج در‌حالی که قصد فروش طلاهای مال‌باخته را داشتند، دستگیر شدند. در بازرسی از کیف‌دستی متهمان، 40 قطعه طلای بدلی کشف شد.

سپس متهمان به 20 فقره بدل‌اندازی با همکاری یکدیگر اعتراف کردند و درباره شگردشان توضیح دادند که فروشندگان طلاها را در سایت‌های فروش شناسایی می‌کردند و از آنجا که این فروشندگان هنگام درج آگهی، عکس طلاهایشان را به نمایش می‌گذارند، با‌توجه‌به عکس ثبت‌شده، طلای بدلی تهیه می‌کردند. سپس به بهانه وزن‌کردن، طلای واقعی را از فروشنده تحویل می‌گرفتند و در یک لحظه با طلای بدلی جابه‌جا می‌کردند. در ادامه به بهانه‌ای معامله را بر هم می‌زدند و محل را ترک می‌کردند.

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، جانشین پلیس پیشگیری پایتخت، با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش ریالی طلاهای بدل‌اندازی را دو میلیارد ریال برآورد کرده‌اند، به شهروندان توصیه کرد: از فروش کالاهای ارزشمند و گران‌قیمت، به‌ویژه طلا، ازطریق سایت‌های اینترنتی خودداری کنید؛ زیرا هدف طراحی این سایت‌ها، فروش وسایل مستعمل و بی‌استفاده منزل بوده است نه اینکه کالاهای سرمایه‌ای و گران‌قیمت خود مثل طلا و ارز را ازطریق این سایت‌ها خریدوفروش کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو