به گزارش روزنامه عکاظ، نخست‌وزیران و وزرای خارجه سابق و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در آمریکای لاتین در عریضه‌ای اعلام کردند: کمیته ویژه ضد نژادپرستی باید مصونیتی را که اسرائیل در نقض قوانین بین المللی با حمایت مستقیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از آن برخوردار است لغو کند.

در این عریضه آمده است: تصمیم اسرائیل برای الحاق بخش‌های وسیعی از کرانه باختری با زور یک اقدام غیرقانونی است. معامله قرن تمام تجاوزات اسرائیل را که نقض آشکار اصول اصلی قوانین بین المللی از جمله حق تعیین سرنوشت و عدم جواز الحاق اراضی با زور است تقویت کرد. این عریضه در اجابت درخواست مردم فلسطین است که برای دهه‌ها تحت سلطه و اشغالگری اسرائیل و استعمار و نژادپرستی زندگی کرده‌اند.

در این عریضه آمده است: ما از کشورهای جهان می‌خواهیم تدابیر جدی را برای توقف تصمیم اسرائیل درباره الحاق و نقض حقوق سیاسی و انسانی فلسطینی‌ها اتخاذ کنند. ما درخواست مردم فلسطین برای منع تجارت سلاح و همکاری با اسرائیل در زمینه‌های نظامی و امنیتی را تأیید می‌کنیم. همکاری با شهرک‌های اسرائیلی غیرقانونی است. ما از افراد و شرکت‌هایی که با اشغالگران همکاری می‌کنند می‌خواهیم به مسئولیت خود عمل کرده و از این کار دست بردارند. جامعه جهانی قبلا با نژادپرستی در آفریقای جنوبی مخالفت و به از بین بردن آن کمک کرد اکنون نیز باید موضع مشابهی برای پایان سرکوب مردم فلسطین توسط اسرائیل اتخاذ کند.

شخصیت‌هایی که این عریضه را امضا کردند از دولت‌هایشان خواستند به تعهدات خود در راستای قوانین بین المللی عمل و برای تصویب قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل تلاش کنند که براساس آن تحریم‌هایی علیه اسرائیل اعمال شود که بر محاصره نظامی متمرکز باشد.