برای تشویق کودکان از این روش ها استفاده کنید

برای تشویق کودکان از این روش ها استفاده کنید


منبع: آرگا

122

1399/4/14

19:35


در این مقاله شما را با روش های تشویق کودکان آشنا می کنیم و نکات مهمی را به شما می گوییم که باید در حین انجام این کار آن ها را رعایت کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کودک در طی دوران زندگی خود یاد می گیرد که چگونه برخورد کند و چه کار هایی مناسب اند و باید از  چه کار هایی پرهیز کند. رفتار های کودک با توجه به سن، شخصیت، فرهنگ و آداب رسومی که در آن رشد می کنند، شکل می گیرد. برخی از مواقع رفتار هایی که کودکان انجام می دهند برای خانواده غیر قابل قبول می باشد و مادر یا پدر می کوشد تا این ناسازگاری ها را از بین ببرند. رفتار خوب همان رفتاری می باشد که افراد بهنجار انجام می دهند و از نظر جامعه و معیار هایش غلط نیست. والدین با داشتن اطلاعاتی در مورد کودکان می توانند رفتار های طبیعی و غیر طبیعی او را تشخیص دهند.

رشد کودکان بر اساس فرهنگ و آداب رسومی است که در آن بزرگ می شوند

برای تشویق کردن فرزندمان چه روش هایی وجود دارد؟

کودک با گرفتن پاداشی مناسب به ادامه رفتار خود تمایل نشان می دهد و زمانی یک رفتار را ترک می کند که آن رفتار از نظر افراد بسیار زیادی تایید نشود و پاداشی به آن ها داده نشود. والدین باید برای تشویق و تنبیه کودکان واکنش مناسبی نشان دهند و این واکنش ها باید تداوم و ثبات داشته باشد زیرا کودک شما متوجه می شود کدام کار او غلط است و کدام کار او صحیح می باشد. زمانی که رفتار کودک شما برایتان مشکل ساز می شود اول از همه  باید در نظر داشته باشید که بسیاری از رفتار های کودک متناسب با سن او می باشد و جزء یکی از مراحل رشدی است بعد از آن باید با استفاده از روش های درست و منطقی تلاش کنید تا کودک کمی از رفتار های نا مناسبش را کاهش دهد البته می توانید یکی از رفتار های بهنجار را به او توضیح دهید و به او بگویید که اگر این رفتار های خوب را داشته باشد به او پاداش می دهید. نادیده گرفتن می تواند یکی از راه هایی باشد که کودک را وادار می کند تا رفتار های نا مناسبش را کاهش دهد. با این روش می توانید بسیاری از رفتار های نا مناسب کودک را کاهش دهید زیرا بیش تر کودکان می خواهند کانون توجه والدین باشند و نمی توانند بی توجهی آن ها را تحمل کنند در نتیجه کار های نا مناسبشان را ترک می کنند تا دوباره به جایگاه خود بر گردند و والدین به آن ها توجه کنند.

راه های تشویق کودکان

در نظر داشته باشید که به طور کلی می توانید از ۴ طرق کودک خود را تشویق کنید. باید بدانید که هر کدام از این ۴ روش ابعاد وسیعی را در بر می گیرد. برای تشویق کودکان و داشتن روش های فرزند پروری مناسب می توانید از همه روش ها در موقعیت های مناسب استفاده کنید.

تشویق احساسی برای کودکان

تشویق احساسی

محبت یکی از نیاز های اساسی همه انسان ها می باشد و باید بدانید که این نیاز در کودکان بیش تر می باشد و شما می توانید با استفاده از پاداش های احساسی کودک خود را بهتر تربیت کنید و از بروز رفتار های نامناسب آن ها جلوگیری کنید. تشویق احساسی می تواند شامل در آغوش گرفتن کودک، بوسیدن، لبخند زدن و تماس چشمی باشد. در جمع های بزرگ می توانید از روش های رمزی برای تایید یا رد رفتار کودک خود استفاده کنید. باید بدانید که اعتماد به نفس کودک بستگی به نوع تربیت او دارد. اگر کودکی از اعتماد به نفس کمی برخوردار است تربیت او نادرست بوده است و در آینده صدمه های بسیار زیادی به او وارد می شود. البته باید بدانید که این نوع از تشویق ها باید در مواقعی باشد که کودک شما پیش رفتی داشته است و اگر حمایت از او به دلیل گریه های او باشد ممکن است کودک یاد بگیرد که می تواند با گریه کردن توجه شما را به خود جلب کند در نتیجه کودک شما لوس می شود.

تشویق کلامی

یکی از مهم ترین و با ارزش ترین نوع تشویق ها تشویق کلامی می باشد. این نوع از تشویق کمک برای کودکان و نوجوانان اهمیت بسیار زیادی دارد. البته باید بدانید که همه انسان ها نیازمند شنیدن تشویق و تحسین دیگران اند و مهم نیست که در چه سنی باشند ولی این تشویق ها بیش تر برای سنین کودکی و نوجوانی کاربرد دارد. اگر این تشویق ها در برابر دیگران باشد می تواند به بالا رفتن اعتماد به نفس کودک کمک کند و حس ارزشمندی به او بدهد. در این نوع پاداش ها بهتر است رفتار مناسب کودک کاملا توصیف شود و کوچک ترین پیشرفت های او را نادیده نگیرید. برای این که رفتار کودک شما برای او عادت شود می توانید از پاداش های مناسب استفاده کنید و زمانی که احساس کردید این رفتار در کودک شما به یک عادت تبدیل شده است می توانید به مرور زمان پاداش ها را قطع کنید. باید بدانید که وقتی عادتی در کودک بوجود می آید دیگر نیازی به تشویق ندارد ولی می توانید هر از چند گاهی کودک را تشویق کنید تا این عادت ها را فراموش نکند.

پاداش های مادی

منظور از پاداش های مادی خریدن همان وسایلی می باشد که کودک آن ها را دوست دارد و از داشتن آن ها لذت می برد. این وسایل شامل اسباب بازی، لوازم التحریر، خوراکی و پول می باشد. در نظر داشته باشید که می توانید  برای خریدن این پاداش ها جدولی تهیه کنید که کودک با انجام دادن چندین کار خوب می تواند یکی از آن پاداش ها را بگیرد. به این روش پاداش های ژتونی هم می گویند.

تشویق های مادی برای کودکان مفید اند

تشویق های تفریحی

یکی دیگر از انواع فعالیت هایی که می توانید برای تشویق کودک انجام بدهید این است که از تفریحات مناسب برای پاداش استفاده کنید. در نظر داشته باشید که برای این روش باید از تفریحاتی استفاده کنید که برای کودک لذت بخش می باشد نه صرفا آن چیزی که والدین فکر می کنند. از این نوع تشویق ها می توان به پارک رفتن، بازی های مورد علاقه و گاها خوردن بستنی یا خوراکی های مورد علاقه اشاره کرد.

تشویق های نا درست

در نظر داشته باشید که گاها والدین به اشتباه کودک خود را تشویق می کنند و نمی دانند که این اشتباه ممکن است سال های بعد دامن گیر آن ها شود. برای جلوگیری از این نوع تشویق ها می توانید از جدول ستاره استفاده کنید. در نظر داشته باشید که این جدول یکی از روش های پاداش ژتونی می باشد و هدف این جدول آن است که فرزندان بتوانند قانون مداری، هدفمندی، صبر و تعهد را یاد بگیرند. در ادامه نحوه کار با این جدول را برای شما مطرح می کنیم.

جدول ستاره

برای این روش می توانید یک تخته وایت برد تهیه کنید و با کشیدن ستاره روی آن کار های خوب کودک را تشویق کنید. در نظر داشته باشید که این ستاره ها متناسب با کار های کودک می باشد و اگر او کار نادرستی انجام داد می توانید ستاره ها را یکی یکی پاک کنید. برای استفاده از ستاره ها می توانید چهارچوبی را مشخص کنید. مثلا می توانید با او قرار بگذارید که هر ۳ ستاره او را به پارک ببرید و هر ۵ ستاره ای که می گیرد می تواند با کامپیوتر بازی کند. باید بدانید که با این فرایند کودک یاد می گیرد که باید به وظایف خود تعهد داشته باشد و کار هایی که انجام می دهد باید قانونی باشد. در نظر داشته باشید که در این نوع از تشویق ها نباید هیچ بخششی برای کودک قائل باشید و باید کاملا قاطعانه با کودک رفتار کنید. باید بدانید که دلیل کم شدن ستاره ها را باید برای کودک توضیح بدهید تا بداند کدام کار او نا درست می باشد و نباید کودک حس کند که به او ظلم شده است و یا حقش پایمال شده است. باید بدانید که در انجام این نوع از تشویق ها و پاداش ها نباید تشویق های احساسی و کلامی را فراموش کنید زیرا ممکن است کودک احساس کند که او یک برده است و شما یک قانون گذار هستید.

جدول ژتونی برای تشویق کودکان

نکات مهم

  •  در نظر داشته باشی که دوران کودکی بهترین زمانی می باشد که کودکان می توانند بیاموزند کدام رفتار آن ها از نظر اخلاقی صحیح می باشد و کدام رفتار آن ها نا درست است. در این دوران هر چقدر از تربیت کودک خود غافل شوید ممکن است در آینده مشکلات بسیار بزرگی را برای فرد، خانواده و جامعه بوجود بیاید.
  • فاصله زمانی بین تشویق و کار کودک باید کم باشد و در بیش تر موارد بهتر است بلافاصله این کار را انجام بدهید.
  • باید فقط رفتار هار مثبت کودک را تشویق کنید زیرا اگر کودک خطایی کند و پاداشی بگیرد تربیت شما نتیجه معکوس خواهد داشت.
  • مراقب باشید تا کار های نا مناسب کودکان را تشویق نکنید.
  • تاثیر استفاده از پاداش ها در زمانی افزایش می یابد که والدین بر این سیستم پایبند باشند. بیش تر والدین با رعایت نکردن نکات کلیدی در این روش شکست می خورند.
  • در نظر داشته باشید که باید نیاز های اساسی کودک برآورده شود که این نیاز ها شامل محبت، تغذیه و حس امنیت می باشد و شما نباید این نیاز های کودک را مشروط کنید زیرا به او حس نا امنی می دهید.

سه اصل مهم در تشویق کودک

برای این که پاداش ها و تشویق های شما موثر باشد باید سه نکته را رعایت کنید و آن ها را در تربیت کودک خود به کار بگیرید. در ادامه این سه اصل را برای شما توضیح می دهیم.

تفاهم در تربیت

در نظر داشته باشید که والدین باید برای تربیت فرزندان خود تفاهم داشته باشند زیرا اگر والدین به یک تفاهمی برای تربیت فرزندان نرسند کودک دچار دو تربیتی می شود که ممکن است مشکلات بسیار زیادی در آینده برای آن ها ایجاد شود. این عدم تفاهم باعث سرگردانی کودک می شود و تعارض های بسیاری برای کودک شما ایجاد می کند.

تعهد

والدین باید به سیستم پاداش تعهد داشته باشند تنها در این صورت است که کودک به درستی تربیت می شود و رفتار های خوب در او نهادینه می شود. والدین نباید برای تربیت کودکان استثنایی قائل شوند و سیستمی را که در پیش گرفته اند نقض کنند.

بیان دلایل

باید به کودک خود توضیح بدهید که چرا به او پاداش می دهید و چرا از او ناراحت هستید زیرا این روش کمک می کند تا کودک به اشتباهات خود پی ببرد و سعی کند آن ها را تکرار نکند. در نظر داشته باشیدکه تصمیم نهایی با شما می باشد ولی بهتر است بدون گفتن دلیل به کودک کاری انجام ندهید.

با کودکان خود صحبت کنید و دلایل کار نادرست آن ها را بگویید

روش های دیگر تقویت رفتار های کودک

یکی دیگر از روش هایی که می توانید کودکان خود را تربیت کنید قانون گذاشتن می باشد. با این روش می توانید رفتار های کودک خود را تقویت کنید و رفتار مطلوب را در آن ها افزایش دهید. برای این کار می توانید قوانینی را تهیه کنید و آن ها را روی کاغذ بنویسید و همه آن ها را به کودک بگویید. البته برای این کار نیاز است از اول کودک خود را بشناسید تا بتوانید قوانین را مطابق با شخصیت کودک خود بیان کنید. باید بدانید برخی از صفات کودکان را نمی‌ توانید از بین ببرید فقط می توانید آن ها را با استفاده از سیستم پاداش و تقویت ارتقاء بدهید.  در نظر داشته باشید که برای تربیت  از جملات مخرب برای کودکان استفاده نکنید. برای داشتن ویژگی های والدین موفق کافی است آن ها را درک کنید و برای تربیت آن ها تعهد داشته باشید و در مواردی که نیاز است اصلا نرمش به خرج ندهید تا کودک شما یاد بگیرد که باید از قوانین پیروی کرده و به مرور زمان این قوانین جزئی از رفتار آن ها می شود.

سخن آخر

در نظر داشته باشید که کودکان راه غلط و درست را نمی شناسند و این والدین هستند که باید راه را به آن ها نشان بدهند و آن ها را راهنمایی کنند. باید بدانید که تشویق کودکان یکی از راه هایی می باشد که می توانید برای تربیت فرزند خود از آن استفاده کنید. فقط کافی است نکاتی را در این مورد رعایت کنید تا تلاش هایتان به هدر نرود و بتوانید فرزندانی با ادب و سالم تحویل جامعه بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو