گرفتگی پا در بارداری، روش تسکین

منبع: نی نی بان

106

1398/4/12

23:04


چرا عضلات در دوران بارداری دچار گرفتگی می شوند؟ چرا من کرامپ پا دارم؟ علت کرامپ پا در دوران حاملگی چیست؟ گرفتگی ساق پای حاملگی چگونه برطرف می شود؟ اینها سئوالاتی است که زنان حامله ممکن است از خود بپرسند و در اینجا پاسخ داده می شوند.

گرفتگی پا در دوران بارداری
علت حقیقی گرفتگی پای زنان حامله مشخص نیست. احتمال دارد که عضلات پا از حمل وزن اضافه ای که در اثر محصول حاملگی ایجاد می شود، دچار خستگی شود. یا ممکن است کرامپ و گرفتگی عضله پا در اثر تورم پا باشد، وضعیتی که به آن ادم می گویند.
پاهای زن حامله اغلب در اثر فشاری که جنین و بزرگ شدن رحم بر گردش خون وریدی وارد می کند و برگشت خون از پاها به قلب را کاهش می دهد، دچار ادم می شود.
ممکن است اولین حملات گرفتگی پا در طی سه ماهه دوم حاملگی شروع شود و با پیشرفت حاملگی و بزرگ و بزرگتر شدن شکم تشدید شود. این کرامپ ها می تواند در طول روز رخ دهد اما معمولا در طی شب متوجه آن می شوید زیرا با توانایی خوب خوابیدن و به خواب رفتن شبانه تداخل می کند.

چگونه گرفتگی پا در دوران حاملگی را تسکین دهیم؟
هر گاه دچار گرفتگی پا شدید، اقدامات زیر می تواند به تسکین درد و رفع گرفتگی ساق پا کمک کند:
بلافاصله با صاف کردن پای خود، عضله نرمه پشت ساق پا را بکشید، پاشنه پای خود را به زمین فشار دهید و انگشتان پا را به سمت بدن خم کنید. زمانی که در حال صاف کردن پای خود هستید، انگشتان را به داخل خم نکنید. این می تواند موجب انقباض عضله و بدتر شدن گرفتگی شود. این صاف کردن و کشیدگی عضله می تواند در ابتدا دردناک باشد، اما گرفتگی را رفع کرده و بتدریج درد برطرف می شود.
پس از صاف کردن پا، عضله را با کیسه آب گرم یا کمپرس گرم حرارت دهید و گرم کنید تا عضله و بافت اطراف آن شل شود. چند دقیقه راه رفتن نیز می تواند کمک کننده باشد.

گرفتگی عضله ساق پا حین حاملگیچگونه از گرفتگی پا در دوران بارداری پیشگیری کنیم؟
متاسفانه هیچ راه مطمئن و قطعی برای پیشگیری از کرامپ ساق پا حین حاملگی وجود ندارد. اما اقدامات زیر ممکن است به کاهش دفعات گرفتگی پا کمک کند:
در حالت ایستاده یا نشسته پاهای خود را برای بلند مدت روی هم نیاندازید
بطور منظم عضله نرمه پشت ساق پای خود را در طول روز بکشید و تمرین کششی انجام دهید و چند بار قبل از خواب تکرار کنید
وقتی می نشینید، مچ پای خود را بچرخانید و با انگشتان پای خود بازی کنید. اینکار را حین خوردن شام یا تماشای تلویزیون نیز می توانید انجام دهید.
هر روز قدم بزنید، بجز مواردی که پزشک متخصص زنان و زایمان شما ممنوع کرده باشد.
به سمت چپ دراز بکشید تا گردش خون به و از پاها بهبود یابد.
بطور منظم آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگهدارید
سعی کنید قبل از خواب برای شل شدن عضلات حمام گرم بگیرید.
بعضی از محققان پیشنهاد کرده اند که مکمل های منیزیم علاوه بر ویتامین های حاملگی می تواند به پیشگیری از گرفتگی پای بارداری کمک کند. هرچند محققان دیگری نشان داده اند که مکمل های منیزیم تاثیر چشمگیری بر کاهش دفعات یا شدت گرفتگی ساق پای حاملگی ندارد.
ممکن است شنیده باشید که گرفتگی ساق پا در بارداری نشانه نیاز به مصرف کلسیم بیشتر است و اینکه مکمل کلسیم موجب تسکین مشکل می شود. گرچه مصرف کلسیم کافی در دوران بارداری مهم است و یک باید است، شواهد خوبی در حمایت از تاثیر مصرف کلسیم بیشتر بر پیشگیری از گرفتگی عضله ساق پای زن حامله در دسترس نیست. در یک مطالعه خوب طراحی شده، زنان حامله ای که مکمل کلسیم دریافت کرده بودند نسبت به زنانی که دارونما گرفته بودند تسکین درد بیشتری نداشتند.
همیشه با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید، قبل از اینکه هر گونه مکمل و دارویی در دوران حاملگی مصرف کنید و از وی بخواهید یک مکمل مناسب از یک برند معتبر معرفی کند.

اگر گرفتگی پای حاملگی شدید بوده و زیاد رخ دهد، چکار کنیم؟
اگر هر یک از موارد زیر رخ داد، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید:
درد عضله مستمز بوده و به صورت گرفتگی گاه به گاه نباشد
تورم، قرمزی یا سفتی در پای خود احساس کردید
پاهایتان در لمس گرم بود
اینها ممکن است از نشانه های لخته خون باشد که مستلزم توجه پزشکی فوری است. لخته خون به ندرت خودبخود برطرف می شود و در دوران حاملگی شایع است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو